‘Bloot’ winkelen: de nieuwste trend in Nieuw Zeeland

(Bright Vibes | Astrid Isabella Claessen) Bloot winkelen: maar houd je kleren aan… ‘naakt eten’ betekent alleen maar het begin van het einde voor plastic verpakkingen in Nieuw Zeeland.

Dankzij “naakt voedsel” is de verkoop van groenten in de Nieuw Zeelandse supermarkt groep enorm gestegen

In navolging van een aantal Nieuw Zeelandse supermarkten die plastic verpakkingen wilde lozen, en daarbij zagen dat de verkoop van groenten met 300% steeg, hebben een groep Nieuw Zeelandse supermarkten plastic voor vrijwel al hun groenten en fruit in de ban gedaan in een project dat heet ‘food in the nude’, ofwel; naakt voedsel.

Geweldige verkoopcijfers voor “naakt” fruit en groente

Een groep van New World supermarkten hebben het gebruik van plastic verpakking voor zo’n beetje al hun groente en fruit geschrapt in een project dat ‘food in the nude’ heet. Het werd voor het eerst gedaan in de New World winkel, Bishopdale in Christchurch en het leidde tot geweldige verkoopcijfers.

“We houden de verkoopcijfers ieder jaar in de gaten en nadat we het concept hadden geïntroduceerd, zagen we dat de verkoop van bijvoorbeeld lente uitjes met 300 procent was gestegen, vertelt Bishopdale eigenaar Nigel Bond in een gesponsord artikel in de New Zealand Herald. “Wellicht hebben andere factoren ook nog meegespeeld, maar we zagen dezelfde soort toenames in andere groentes als bieten en radijsjes.

“Toen we de nieuwe winkelschappen kregen waren onze klanten zwaar onder de indruk,” zegt hij. “Het herinnerde me aan toen ik een kind was en naar de groenteboer ging met mijn vader; je kon de verse citrus en lente uitjes ruiken. Door ze in plastic verpakkingen te stoppen ontnemen we mensen deze ervaring.”

Het initiatief is slechts een onderdeel van NZ strijd tegen plastic

In New Zeeland zijn de dagen van de wegwerpzakken geteld – de meeste supermarkten bieden ze niet meer bij de kassa – hoewel de overheid aan het eind van vorig jaar heeft aangekondigd dat ze per juli niet meer mogen worden uitgedeeld.

Bond zegt dat acht of negen New World supermarkten het voorbeeld van Bishopdale hebben gevold, een zet die onderdeel is van het duurzame beleid dat de eigenaar heeft aangenomen.

Bond ging het gesprek aan met telers en leveranciers, waarvan de meeste graag mee wilden denken over manieren waarop ze plastic vrije verpakking konden produceren (Foodstuffs gaat ook door met het overleggen met leveranciers hoe ze plastic verpakking kunnen verminderen bij ook andere dingen dan alleen groente en fruit).

Hoewel veel leveranciers kijken naar de manier waarop groente en fruit is verpakt, is Bond ervan overtuigd dat producenten niet altijd begrijpen wat consumenten willen: “Wij weten het, maar we zijn als een soort tussenschakel, wij verkopen wat ze ons geven. Ik denk dat producenten een veel grotere rol spelen.”

Je hoorde het van een expert: producenten begrijpen niet perse wat jij, de consument, echt wilt.

Als je minder plastic verpakking wil zien in je favoriete supermarkt – zeg het ze – en dan kunnen zij overleggen met de verscheidene producenten. Iedere supermarkt website heeft wel een feedback optie. Gebruik het om ze te laten weten wat je echt wilt: minder plastic!

Hieronder: een “Plastic Attack” in de Jumbo in Breda.

A Plastic Attack in a Dutch supermarket

Let 2019 be the year of less plastic wrappings and more alternative packaging. These shoppers in The Netherlands organised a Plastic Attack in a supermarket to draw attention to this waste. Zero Waste Nederland

Geplaatst door BrightVibes op Woensdag 2 januari 2019

Bron: Bright Vibes


Je kunt ook interesse hebben in:

Zeewier als alternatief voor plastic verpakkingsmaterialen

Deze vissersboten in Kameroen zijn gemaakt van duizenden plastic flessen

Translate »