Hoe een sticker giga veel plastic afval voorkomt

(Bright Vibes | Jan Tonnis) “De meeste spullen die we wegdoen hebben geen nieuwe bestemming. Ze belanden simpelweg op een grote hoop of in de verbrandingsoven. En deze vervuiling krijgt steeds meer invloed op onze kwaliteit van leven. Onze focus is daarom: Preventie.” Zero waste Nederland.

Zero Waste Nederland wil aanzetten tot daadwerkelijke acties

Zero Waste Nederland wil aanzetten tot daadwerkelijke acties op het gebied van afvalvermindering bij de bron, deze acties zichtbaarheid geven, en ze belonen door middel van een herkenbaar keurmerk.

Iedereen is zich intussen goed bewust van het enorme plastic afvalprobleem dat we wereldwijd hebben. Er is veel aandacht voor projecten als de Ocean Cleanup en grote beach cleanup acties. Ook zijn er online vele blogs en vlogs te vinden met tips om in je persoonlijke leven afval te verminderen. En sinds enige tijd is er steeds meer belangstelling voor de circulaire of donut-economie.

Vandaag de dag produceren we 300 miljoen ton plastic afval per jaar

Vandaag de dag produceren we 300 miljoen ton plastic afval per jaar, qua gewicht bijna evenveel als de gehele menselijke bevolking op aarde. Van de 8,3 miljard ton plastic die de wereld sinds begin jaren ’50 heeft geproduceerd is 60% in het milieu of op afvalstortplaatsen terecht gekomen. Een deel is verbrand en slechts 9% is gerecycled. Elk jaar stroomt er via de rivieren 8 miljoen ton plastic in de oceanen, vooral in Azië en Afrika. Zo is onder meer de beruchte plastic soep ontstaan, de gigantische drijvende vuilnisbelten in oceanen.


Hoe een sticker giga veel plastic afval voorkomt.

De tijd dat je iedereen een plastic tasje meegaf is voorbij. Het grote publiek is gewend aan de eigen tas. Laten we doorpakken! Met onze raamsticker laat je als middenstander weten dat je niet opkijkt van meegebrachte broodzakken, bakjes en bekers. En dat valt bij steeds meer klanten in goede aarde.


Zero Waste Sticker Elisah Pals vertelt hoe de Zero Waste sticker werkt en hoe deze in te zetten is.

Sinds dat ik die sticker op de deur heb, zijn de mensen bewuster hun eigen boodschappentas mee aan nemen, Mitch Roose – eigenaar groentewinkel Roose Sinds ik die sticker heb hangen op de deur is het denk ik wel met 40 procent toegenomen… dat de mensen hun eigen verpakking meenemen, ja. er is toch een bepaalde knop omgegaan bij de mensen van: “ik kan net zo goed mijn eigen tasje meenemen.”

Wat meestal mist is de actie. Het bewustzijn is er, de kennis en wetenschap is er. In veel gevallen is er ook bereidwilligheid. Wat meestal mist is de actie, de zichtbaarheid en de commitment. Dit geldt voor zowel consumenten als bedrijven, organisaties, overheden en evenementen. Daar wil Zero Waste Nederland verandering in brengen.

Bron: Bright Vibes


Je kunt ook interesse hebben in:

Translate »