10 van de slechtste ‘gezonde’ voedingsmiddelen, die je gewoon moet laten staan!

(aHealthylife | Juglen Zwaan) Eén van de belangrijkste redenen waarom mensen niet gezond eten, is omdat ze in verwarring zijn over wat nou eigenlijk gezond is en wat niet. In een wereldwijd onderzoek met meer dan 27.000 mensen, gaf 26% van de mensen aan dat de verwarring over welke voedsel gezond is, een grote barrière vormde om goed te kunnen kiezen (Nielsen).

Vaak is voeding die wordt aangeprezen als ‘gezond’ dat niet en etiketten kunnen misleidend zijn. Er is geen algemeen geldend eetpatroon dat voor iedereen goed is, maar er zijn wel bepaalde voedingsmiddelen waarvan veel mensen denken dat ze gezond zijn, terwijl dat echt niet zo is. Natuurlijk weten de meesten wel dat je bewerkt voedsel dat vol zit met synthetische stofjes moet vermijden. Bewerkt voedsel is makkelijk te ontdekken, maar het zogenaamde ‘gezonde’ voedsel vormt ook een groot probleem. Kijk maar eens naar de volgende 10 gezonde voedingsmiddelen die je maar beter kunt vermijden!

1. Glutenvrije voeding

Glutenvrij klinkt fantastisch, maar deze producten zitten vaak vol met een hoop suiker, maissiroop en alternatieve vormen van zetmeel. Dit is niet goed voor het lichaam. Regelmatig tref ik ook margarine aan in glutenvrije producten. Daarnaast is gebleken uit proeven met glutenvrij voedsel dat er vaak toch gluten inzit door kruisbesmetting. Het is het veiligst om te kiezen voor onbewerkt glutenvrij eten.

2. Supermarkt yoghurt

Yoghurt kan vol zitten met hoogwaardige eiwitten, gunstige probiotica, calcium, B-vitamines en zelfs kankerremmend geconjugeerd linolzuur (CLA). Maar dit gaat niet op voor de meeste soorten gepasteuriseerde yoghurt uit de winkel. Hoge suikergehaltes en kunstmatige smaak- en kleurstoffen wegen niet op tegen de voordelen van een bakje gezonde yoghurt. Als je toch yoghurt wil eten, kies dan de naturel volvette variant.

3. Vruchtensap

De meeste commercieel gekochte vruchtensappen zijn gepasteuriseerd en bevatten te veel fructose of suiker om gezond te zijn. Ze bevatten ook conserveermiddelen om ervoor te zorgen dat ze langer goed blijven. Het pasteuriseren rekent feilloos af met de vitamines. Fruit is een betere optie, want de vezels die daarin zitten zorgen voor een langzamere opname van suiker in het lichaam. Ook een smoothie met fruit is een goed alternatief.

4. Vis

Van oudsher was vis altijd een goede bron van de dierlijke omega 3-vetten EPA en DHA. Tegenwoordig is de meeste vis gekweekt. Kweekvis bevat vaak bestrijdingsmiddelen, hormonen, verontreiniging, omega 6 vetten en antibiotica. Ook moet je nagaan hoe het zit met genetisch gemodificeerde zalm (in Amerika kort geleden goedgekeurd).

5. Groentechips

Laat je niet van de wijs brengen door de naam. Soms worden groentechips gewoon van aardappels gemaakt, met een groentesmaakje of -puree. De chips bevatten geen vitamines. Problematischer is het geoxideerde vet waar de groentechips in worden gebakken. Gefrituurde groentechips zijn eerst gedroogd en daarna pas gefrituurd. Ze bevatten amper nutriënten, maar wel schadelijke vetten. Eet liever gewoon een paar stukjes gesneden groente.

6. Soja

Soja wordt gezien als een gezonde bron van eiwitten, maar de fyto-oestrogenen (of isoflavonen) die het bevat kunnen de effecten van het vrouwelijke hormoon oestrogeen nabootsen. Er is een verband tussen een groter risico op borstkanker en overmatige sojaconsumptie. Bovendien is genetisch gemanipuleerde soja ongelofelijk onveilig. Het eiwit van soja is voor velen zeer lastig te verteren. Bovendien hebben veel sojaburgers een korstje van tarwe gemengd met smaakversterker E621, dat wordt gelinkt aan vele lichamelijke klachten.

7. Agave

Agave uit de winkel is niets anders dan supergeconcentreerde fructosestroop, gemaakt in het laboratorium en met nauwelijks enige voedingswaarde. Laat je niet voor de gek houden. Het bevat, afhankelijk van de productiemethode, wel 55 tot 90 procent fructose. Fructose belast de lever, waardoor er leververvetting kan optreden. Het beste is om de hang naar zoet af te leren.

8. Light pindakaas

Pindakaas bevat vaak veel additieven die niet goed zijn voor het lichaam. Uit light pindakaas is het goede vet dat in de pinda’s zit verwijderd en vervangen door suiker. Bovendien zit er in pindakaas vaak een soort margarine om het smeerbaar te maken.

9. Couscous

Couscous lijkt misschien gezond, maar het is vaak eigenlijk gewoon tarwe. Het is dus gewoon het dikmakende pasta, maar dan in een andere vorm. Neem liever boekweit of quinoa.

10. Bananenchips

Bananenchips worden gefrituurd, waardoor ze bijna al hun voedingsstoffen kwijtraken. Het vet dat voor het frituren gebruikt wordt, is meestal van belabberde kwaliteit. Bovendien zijn gebakken bananen ongemerkt bijna altijd gesuikerd. Als het om je gezondheid gaat, kun je beter een echte biologische banaan pakken.

Bron: aHealthylife

Translate »