5 gezondheidsvoordelen van koudgeperste olijfolie

(Global Heart | Esther Haasnoot) Olijfolie, afkomstig uit het Middellandse-Zeegebied, wordt al eeuwenlang gebruikt als voedingsmiddel en als geneesmiddel. De vele soorten olijfolie die in de handel zijn verschillen in kwaliteit, afhankelijk van de manier waarop de olie wordt gewonnen. Koudgeperste olijfolie is een van de beste soorten olijfolie om mee te koken of direct aan voedsel toe te voegen. Bekijk deze vijf gezondheidsvoordelen van koudgeperste olijfolie.

Vijf gezondheidsvoordelen van koudgeperste olijfolie

Olijven worden beschouwd als een steenvruchten die rijk zijn aan gezonde voedingsstoffen. Eenmaal geëxtraheerd bevat olijfolie voornamelijk vitamine K en E en een oliezuur (een enkelvoudig onverzadigd vet). Olijfolie die door koude persing wordt verkregen, behoudt meer van deze heilzame vitaminen en vetten. 

Hier zijn vijf gezondheidsvoordelen van koud geperste olijfolie.

1. Olijfolie bevat gezonde vetten

Het oliezuur dat uit olijven komt, is het gezonde soort vet dat artsen adviseren om in je dieet te gebruiken. Het consumeren van rijke koudgeperste olijfolie verhoogt je dagelijkse dosis goede vetzuren, die het LDL-cholesterolgehalte kunnen verlagen en de kans op auto-immuunziekten, ontstekingsziekten en kanker kunnen verkleinen. En het kan bovendien wondgenezing doen bevorderen.

2. Olijfolie is rijk aan antioxidanten

Omdat koudgeperste olijfolie zonder verhitting wordt verworven behoudt het daardoor een hoger percentage van zijn antioxidanten. Antioxidanten voorkomen oxidatieve stress door vrije radicalen te bestrijden. Oxidatieve stress is een van de belangrijkste oorzaken van ontstekingsziekten zoals hart- en vaatziekten.

3. Bestrijding van ontstekingen

Naast de bewezen vermindering van ontstekingen door antioxidanten, bevat olijfolie oleocanthal, een natuurlijke ontstekingsremmer. Dit is een belangrijke hulp bij het verminderen van het risico van bepaalde ontstekingsgerelateerde aandoeningen zoals diabetes en artritis

olijven

4. Bescherming tegen hartaandoeningen 

Olijfolie kan beschermen tegen hartaandoeningen. Studies hebben aangetoond dat olijfolie belangrijke elementen bevat die helpen ontstekingen te bestrijden en LDL-cholesterol te verlagen. Het reduceren van het LDL-cholesterolgehalte en het terugdringen van ontstekingen dragen in belangrijke mate bij aan een verminderd risico op hart- en vaatziekten. Een andere studie uit 2015 bij 84.000 vrouwen ontdekte een risicovermindering van 15% op hartaandoeningen, alleen al door 5% van de verzadigde vetten te vervangen door voedingsmiddelen met veel enkelvoudig onverzadigde vetten, waaronder koudgeperste olijfolie. Vele mensen volgen het mediterrane dieet dat olijfolie als gezonde vetbron heeft, om de risicofactoren voor hartgezondheid te verminderen.

5. Ondersteuning van de gezondheid van de hersenen 

Olijfolie is dus een essentieel onderdeel van een mediterraan dieet. Een mediterraan dieet kan ook helpen neurodegeneratie te verminderen. Een andere studie heeft aangetoond dat de overstap naar een mediterraan dieet het risico op de ziekte van Alzheimer met 53 procent vermindert. En het is bewezen dat het ook helpt tegen depressie. 

Koudgeperste olijfolie kan worden gebruikt als bakolie om te bakken, braden en sauteren. Door zijn veelzijdigheid is het ook een ideaal ingrediënt voor marinades, sauzen en saladedressings.

Bron: Global Heart


Je kunt ook interesse hebben in:

Ontstekingsremmende voeding: hoe je op natuurlijke wijze ontstekingen kunt tegengaan

Olijfolie als huidverzorging op je gezicht gebruiken

Translate »