Intuïtief eten en de voordelen voor je gezondheid

(Global Heart | Esther Haasnoot) Het begrijpen van lichaamssignalen kan een sleutelfactor zijn bij eetstoornissen. Het concept van intuïtief eten is eenvoudig en er zijn geen ingewikkelde dieetregels voor nodig.

Zelfbeeld en lichaamsbeeld

Er wordt vaak gedacht dat eten volledig onder onze bewuste controle staat – we kiezen ervoor om te eten wanneer we honger hebben of wanneer we ons moe voelen en meer energie nodig hebben. Om deze reden geloven mensen vaak dat overeten wordt veroorzaakt door een gebrek aan zelfbeheersing en te weinig eten is een bewuste poging om ons lichaam te veranderen, meestal in reactie op waargenomen idealen over de lichaamsvorm. Hoewel onrealistische beelden in de media een effect kunnen hebben op het zelfbeeld en het lichaamsbeeld, kunnen andere factoren ook van invloed zijn op ons eten.

Eet stoornissen

Meer dan 10,5 miljoen mensen wereldwijd leiden aan eetstoornissen, zoals anorexia, boulimia en eetbuien. Deze hebben betrekking op abnormale eetpatronen en een houding ten opzichte van eten die het dagelijks leven aanzienlijk verstoren. De meest getroffen groepen zijn tienermeisjes en volwassen vrouwen, maar ook steeds meer mannen worden gediagnosticeerd met eetstoornissen.

Onderzoek heeft uitgewezen dat mensen met anorexia en boulimia het moeilijk vinden om interne signalen van hun lichaam waar te nemen en te herkennen.  Uit hersenscans is gebleken dat de hersengebieden die worden gebruikt voor interoceptie bij mensen met eetstoornissen anders zijn dan bij mensen zonder eetstoornissen.

Luister naar jezelf

Onderzoek suggereert dat mensen die beter zijn in het waarnemen van interne gewaarwordingen ook intuïtiever kunnen eten. Omdat er echter aanwijzingen zijn dat mensen met een eetstoornis problemen hebben met het herkennen van signalen vanuit hun lichaam, lijkt het mogelijk dat sommige mensen moeite hebben om te reageren op de intuïtieve benadering van eten, simpelweg omdat ze moeite hebben om naar hun eigen lichaam te luisteren.

Introspectie

Goede interoceptie is van vitaal belang voor ‘intuïtief eten’. Interoceptie omvat het waarnemen van verschillende interne gewaarwordingen van het lichaam. Het betekent dingen op te merken zoals hoe snel je hart klopt, hoe zwaar je ademt, hoe warm of koud je bent, en of je hongerig of vol voelt.

Het is niet vreemd dat deze problemen worden gekoppeld aan eetstoornissen. Als je moeite hebt om op te merken wanneer je honger hebt, kun je te weinig eten. En als je moeite hebt om op te merken wanneer je vol bent, kun je eetbuien krijgen.

De link naar emoties

Interoceptie beïnvloedt ook onze emotionele ervaringen. Het opmerken van veranderingen in ons lichaam is belangrijk om te beseffen dat we een emotie ervaren. Mensen die problemen hebben met het identificeren en beschrijven van hun emoties, worstelen om de signalen van hun lichaam waar te nemen.

Emotionele problemen komen vaak voor bij eetstoornissen. Mensen die problemen hebben met introspectie kunnen moeilijker  lichamelijke sensaties als volheid en honger opmerken. Wanneer mensen  weglopen van zichzelf, hun  emoties en lichamelijke ervaringen kunnen eetproblemen ontstaan en verergeren als een coping-mechanisme.

Intuïtief eten

Diëten voor gewichtsverlies houden meestal een beperking in. Onderzoek suggereert echter dat restrictief op dieet zijn na verloop van tijd kan leiden tot een hogere body mass index (BMI) en een grotere kans op overgewicht in de toekomst.

Het doel van intuïtief eten is om je door je lichaam te laten leiden en door naar je lichaam te luisteren over wanneer en hoeveel te eten.  In plaats van beïnvloeding  door je emoties, omgeving of de regels van diëten. In contrast met veel andere diëten moedigt intuïtief eten je aan om te eten wat je wilt, geen eten is verboden terrein.

Het concept is vergelijkbaar met mindful eten en de termen worden vaak door elkaar gebruikt. Bewust eten houdt in dat je je bewust wordt van interne honger- en verzadigingsgevoel en bewuste voedingskeuzes maakt. Het is daarbij van belang dat je aandacht schenkt aan de emotionele en fysieke gewaarwordingen die tijdens het eten worden ervaren.

Positief effect op de geestelijke gezondheid

In tegenstelling tot andere diëten, ligt de focus van intuïtief eten niet op gewichtsverlies, maar eerder op het aanpakken van de redenen waarom mensen eten.

Resultaten uit onderzoek  hebben aangetoond dat mensen die intuïtief eten een lagere BMI hebben dan mensen die dat niet doen. In termen van gewichtsverlies is het nog niet duidelijk of intuïtief eten effectiever is dan calorierestrictie. Hoewel er meer onderzoek moet worden gedaan om vast te stellen of intuïtief eten kan leiden tot gewichtsverlies, zijn de positieve effecten op de geestelijke gezondheid en gezond eetgedrag veelbelovend. Intuïtief eten wordt in verband gebracht met een positiever lichaamsbeeld, meer lichaamstevredenheid, meer zelfwaardering en een positief emotioneel functioneren.

Eten als je honger hebt

Hoewel het in principe ideaal is om te eten als je honger hebt, is het in de praktijk niet altijd mogelijk vanwege aangewezen tijden zoals een lunchpauze of gezamenlijke familie maaltijden.

Intuïtief eten werkt mogelijk niet voor iedereen, in het bijzonder voor hen die moeite hebben om gevoelens in hun eigen lichaam te voelen. Maar in een tijd waarin het lijkt alsof alles in onze omgeving ons vertelt wat we moeten eten en hoeveel te eten, is het misschien de moeite waard om tijd te nemen om naar je lichaam te luisteren om erachter te komen wat je nodig hebt.

Intuïtief eten werd gepopulariseerd door twee diëtisten, Evelyn Tribole en Elyse Resch, die verscheidene boeken over dit onderwerp publiceerden. Geniet van eten zonder te diëten, bevrijd jezelf van emotie-eten en voel je goed in je lijf.  Wil je nog meer weten over dit onderwerp lees dan dit boek.

Bron: Global Heart


Je zou ook interesse kunnen hebben in:

Mindful eten voor beginners

Gewichtsstigma: vijf onuitgesproken waarheden

Translate »