Slaap jij voldoende? Handige weetjes en 9 tips voor een goede nachtrust

(Levenscode |Albert Sonnevelt) Slaap jij voldoende? Of word je elke ochtend uitgeput en futloos wakker? Loop je de hele dag te gapen? Heb je eerst een paar sterke koppen koffie nodig om op gang te komen? Vraag je je af wat daar de oorzaak van is? Komt het omdat je te laat gaat slapen? Of omdat je last hebt van omgevingsgeluiden? Misschien lig je eindeloos te piekeren? In dit artikel een aantal weetjes over (voldoende) slapen, inclusief tips om je nachtrust te bevorderen.

Voldoende slapen is goed voor je gezondheid

Genoeg slapen, is goed voor je lichaam en geest. Gedurende de nacht verwerken je hersens alle prikkels, informatie en emoties die het gedurende de hele dag hebben binnengekregen. Van opslaan, sorteren tot wissen. Ook je cellen herstellen in de nacht als je slaapt. Slaap je te weinig? Dan kan je huid er vaal en mat uitzien. Je krijgt donkere kringen onder je ogen en je haar oogt dof en futloos. Anderzijds loop je bij een gebrek aan slaap het risico dat je je minder gemakkelijk kunt concentreren. Sommige mensen gaan zelfs complete wartaal uitslaan of worden zeer emotioneel als zij onvoldoende slaap krijgen. Slaap jij voldoende, dan heb je waarschijnlijk veel minder last van de bovenstaande kwalen

Slaapbehoefte verschilt van persoon tot persoon

Slaap jij voldoende als je elke nacht 5 uur slaapt? Of moet je minimaal 7 uur slapen om uitgerust wakker te worden? Als richtlijn wordt vaak 7 tot 8 uur per nacht aangehouden voor volwassenen, 9 uur voor pubers, 16 uur voor jongere kinderen en zo’n 6,5 uur voor ouderen. Overigens blijkt uit verschillende onderzoeken dat de slaapduur verschilt van persoon tot persoon. Wil je weten hoeveel slaap je nodig hebt? Houd dan bijvoorbeeld in de vakantie – als je geen verplichtingen hebt – het aantal uren dat je slaapt bij.

Een powernap helpt wel degelijk

Voel je je moe? Schroom dan niet om een kort dutje te doen van zo’n 20 tot 25 minuten. Het is volgens onderzoekers een goede manier om in tijden van vermoeidheid wat extra rust te pakken en nieuwe energie op te doen om verder te gaan. Dus ben je moe en heb je de kans om een korte powernap te doen? Doe het. Maar slaap niet te lang, want dan is de kans groot dat je je nog vermoeider voelt.

Haal je slaap in

Heb je een paar nachten veel te weinig geslapen? Dan kun je bijslapen. Alleen lukt dat niet in één nacht. Vaak is het goed om enkele nachten achter elkaar vroeg naar je bed te gaan om het slaaptekort in te halen. Overigens, je kunt ook vooruit slapen. Als je bijvoorbeeld weet dat het aanstaande vrijdag laat wordt en je zaterdag weer vroeg moet opstaan. Je kunt dan de dagen ervoor elke dag een uurtje extra slaap proberen te pakken. Op die manier bouw je extra energie op en heeft je lichaam minder last van die ene keer dat je je bezondigt aan nachtbraken.

De uren voor 12 uur tellen niet dubbel

Er is vast wel een keertje tegen je gezegd dat de uren die je voor 12 uur ’s nachts slaapt dubbel tellen. Het is inderdaad waar dat je de eerste paar uren van je slaap vaster slaapt dan later in de nacht. En daar komt ook de uitspraak dat de eerste uren slaap dubbel tellen vandaan. Alleen maakt het tijdstip waarop je slaapt hierbij echt geen verschil.

Te weinig slapen kan dik maken

Slaap jij voldoende? Dan zorg je dat je hormoonhuishouding in balans blijft. Slaap je te weinig? Je kans op overgewicht neemt dan toe, doordat de hormonen leptine en ghreline dan in de war raken. Ze geven verkeerde signalen door aan je hersenen. Zo laat leptine je weten wanneer je vol zit en ghreline vertelt je wanneer je trek hebt. Slaap je stelselmatig niet voldoende? Of kun je de slaap maar niet vatten? Dan neemt het hormoon ghreline de overhand en ga je meer eten. Ook ’s avonds laat. De kans dat je ongemerkt wat kilo’s aankomt is groot, zeker ook omdat je spijsvertering ’s nachts op een laag pitje staat.

Ook een banaan is een effectief slaapmiddeltje

Neem je een beker melk om de slaap te vatten? Of slaap jij voldoende en gaat inslapen gemakkelijk? Dan hoef je niet op zoek naar effectieve slaapmiddeltjes. Kun je de slaap een keer niet vatten? Eet dan eens een banaan. Want, volgens gezondheidsdeskundigen is een banaan eten net zo effectief als een beker melk. Vraag je je af waarom? Het stofje tryptofaan in bananen zorgt ervoor dat je lichaam serotonine aanmaakt. Hierdoor word je kalm en het bevordert je slaap. Daarnaast bevatten bananen vitamine B12 dat volgens onderzoekers slapeloosheid helpt tegen te gaan.

9 tips om voldoende te slapen:

Hieronder geef ik je 9 praktische tips die je slaap bevorderen:

  1.  Zorg dat je slaapruimte opgeruimd en stofvrij is;
  2. Zet de verwarming uit en laat frisse lucht binnen;
  3. Kijk geen tv in bed en speel geen spelletjes op je tablet voor het slapengaan;
  4. Bevorder je nachtrust door ’s avonds ontspannings- of ademhalingsoefeningen te doen;
  5. Eet en drink niet kort voor je in bed stapt;
  6. Drink geen slaapmutjes om de slaap te vatten, lees liever een (ontpannend) boek;
  7. Schrijf muizenissen en malende gedachten voor je gaat slapen van je af;
  8. Ontwikkel een vast slaapritme. Stap op dezelfde tijd in bed en sta op dezelfde tijd op;
  9. Slaap in een stille kamer of doe oordopjes in.

Bron: Levenscode


Je kunt ook interesse hebben in:

15 gezondheidsvoordelen van wandelen (volgens de wetenschap)

Concentratieproblemen oplossen: 7 tips voor radicale focus

Translate »