Inclusiviteit en diversiteit in de mode

(Global Heart | Esther Haasnoot) De wereld heeft geen nieuw lingeriemerk nodig, wel diversiteit en inclusiviteit in de mode-industrie voor een nauwkeurige weergave van de wereld waarin we leven.

“Nobody was perfect. Not even close. And everybody had wrinkles from smiling and squinting and craining their necks. Everybody has marks on their bodies from years of living- a trail of life left on them. Evidence of all the adventures and sleepless nights and practical jokes and heartbreaks that had made them who they are.”

― Katherine Center, Everyone is Beautiful

Alles is mooi op zijn eigen unieke manier

Nu is er niets mis met het zorgen voor je fysieke zelf, maar we hebben zoveel waarde gehecht aan schoonheid, dat we onszelf afbreken omdat we ons lelijk voelen wanneer we niet aan een bepaald plaatje voldoen. Hoewel het geweldig is om echt, fysiek ‘mooi’ te zijn, kan het zijn dat we op een verkeerde manier zoeken voor validatie? Want wat is nu schoonheid en wie bepaalt dat? 

De mode-industrie heeft historisch gezien een belabberde reputatie als het gaat om het boeken van modellen die niet aan een type voldoen. Trends kunnen komen en gaan, maar de discussies gaan door. 

Het gangbare concept van wat wel en niet mooi is vrij beperkt. De schoonheidscultus van het jonge, slanke, witte model is lange tijd het ideaal geweest in de fashion industrie; dit heeft geleid tot een gebrek aan diversiteit in de mode als geheel.

In een omgeving die bang is voor verschillen, kan meer comfortabel en veiliger lijken om te proberen erbij te horen, in plaats van op te staan voor onze uniekheid en te pleiten tegen de norm. Iemand uit de samenleving sluiten is iemand zijn menselijke waardigheid ontnemen. 

Meer diversiteit in de modellenindustrie

Door authenticiteit te omarmen, kunnen we onze visie verbreden en een inclusieve samenleving creëren. Gelukkig wordt de lelijke mythe ‘diversiteit verkoopt niet’ steeds vaker aan de kaak gesteld. 2017 was het jaar waarin merken en bedrijven eindelijk begonnen met het verbeteren van de diversiteit in hun campagnes en het vertegenwoordigen van minderheden. Sinds sociale media en een grotere verbondenheid tussen ontwerpers en consumenten deuren openen voor nieuwe gesprekken, ziet de toekomst van de mode-industrie er veel diverser uit.

Moedige personen die kwetsbaar genoeg durven zijn om een authentiek verhaal, een ander lichaam, of een andere mindset te tonen, staan op. Verschillende vooruitstrevende organisaties helpen ondervertegenwoordigde groepen onder de aandacht te brengen. 

Handicap betrekken in het diversiteitsdebat

Handicap wordt vaak buiten het diversiteitsdebat gehouden. Zebedee is een bureau dat zich toelegt op het vertegenwoordigen van gehandicapten. Mensen met een handicap worden maar al te vaak vergeten en dit geldt vooral als het gaat om de mode- en schoonheidsindustrie. Zebedee gelooft dat acceptatie en inclusie belangrijk zijn. 

“We krijgen vaak briefings waarin wordt gezocht naar‘ diversiteit ’, maar zonder vermelding van handicap, alternatieve verschijningsvormen of trans / niet-binair – en we willen dit veranderen.” zegt Laura Johnson, directeur van Zebedee management. Als maatschappelijk werker heeft zij veel ervaring opgedaan met kwetsbare volwassenen en kinderen. Laura richtte het bureau Zebedee op met haar schoonzus Zoe Proctor, met als doel meer kansen te creëren voor mensen met een handicap. Ze zijn toegewijd om divers te zijn met hun modellen, die variëren in leeftijd, grootte en etniciteit.

Een van de obstakels voor het casten van gehandicapten is de misvatting dat modellen niet kunnen deelnemen aan fotoshoots. In werkelijkheid is dit niet het geval. 

Dit lingeriemerk wil verhalen, geen statistieken

The onderargument pleit voor de kracht van individualiteit en pleit tegen de norm. Het in Londen gevestigde lingeriemerk The Underargument selecteert zijn modellen volledig op basis van de verhalen over zichzelf die ze indienen, een proces dat oprichtster Maïna Cissé ‘anti-casting’ noemt. 

“De wereld had geen nieuw lingeriemerk nodig. Maar het gebruik van een product dat zo dicht bij onze huid ligt als medium dat ons er dagelijks aan herinnerd om alles te omarmen wat wij zijn”. Maïna Cissé startte een inhoudelijk platform met authentieke, inclusieve verhalen en een krachtig lingeriemerk. De eerste collectie kwam uit in 2018. Alle collecties zijn een argument tegen de norm. Elk lingerie stuk is genoemd en geëtiketteerd naar een krachtige quote om de drager eraan te herinneren zijn individualiteit te omarmen. Aanstaande modellen wordt gevraagd om verhalen over zichzelf te sturen op basis van het thema van een collectie.

 Een bureau dat opkomt voor mensen met een grote maat

Met hoofdkantoren in Londen en New York is Bridge Models een van een groeiend aantal ‘curve’ modelbureaus met mannelijke divisies. Zoals de naam al doet vermoeden, is het ethos van het bureau om ‘de kloof’ te overbruggen tussen standaard en plus size in de mode-industrie. Ze voelen de passie om hun modellen het juiste platform en erkenning te geven vanwege hun talent, niet vanwege hun grootte. Bridge werkt hard om modellenwerk en mode inclusief te maken voor zowel mannen als vrouwen. Bureaus hebben een toegenomen belangstelling getoond voor grotere  modellen, omdat merken steeds meer inspelen op mannen en vrouwen die grotere maten dragen.

Vertrouwdheid leidt tot acceptatie

Mode kan een nauwkeurige weergave zijn van de wereld waarin we leven. Fashion moet net zozeer gaan over het vertellen van een verhaal, als het nemen van  sociale verantwoordelijkheden voor de effecten die dat het verhaal kan hebben op de jongeren die opgroeien. 

Bron: Global Heart


Je kunt ook interesse hebben in:

Looks aren’t everything! Believe me, I’m a model

This disability fashion stylist is fighting for clothing that’s adaptive

Translate »