10 signalen dat je lichaam hunkert naar beweging 

(Global Heart | Esther Haasnoot) De meesten van ons weten al dat regelmatig bewegen een goede zaak is om te beoefenen. Maar als je een extra zetje nodig hebt, dan zijn hier 10 moeilijk te negeren tekenen dat je lichaam je smeekt om te gaan sporten. Zodat je kunt profiteren van alle grote voordelen van lichaamsbeweging. Je zult jezelf er later dankbaar voor zijn.

Hoe weet je of je genoeg beweegt?

We weten dat het eten van gezonde voeding en regelmatige lichaamsbeweging goede gewoonten zijn om in te voeren. Regelmatige lichaamsbeweging biedt veel fysieke en mentale voordelen. Zoals; een betere gezondheid, een beter humeur, een verhoogd metabolisme, een hoger energieniveau en vermindering van bepaalde lichamelijke klachten of afname van ongezonde gewoontes. Als je niet genoeg beweegt (of in ieder geval niet zoveel als je lichaam wil), loop je al deze voordelen mis. Maar hoe weet je wanneer de wandeling van de bank naar de koelkast niet genoeg is als dagelijkse beweging? 

Er zijn een aantal tekenen waar je op kunt letten die aangeven dat je lichaam behoefte heeft aan beweging

1. Je slaapt slecht

Als je van cafeïne leeft, maar je je toch de hele dag suf voelt, slaap je misschien niet genoeg. Een reden waarom je slaap eronder lijdt? Niet genoeg beweging gedurende de dag.

Als je regelmatig beweegt, vermoeit je lichaam, waardoor het gemakkelijker wordt om in slaap te vallen en te blijven. Een studie gepubliceerd in Advances in Preventive Medicine analyseerde de relatie tussen slaap en lichaamsbeweging en ontdekte dat lichamelijke activiteit de slaapkwaliteit en slaapefficiëntie bevordert. 

Als we slapen, gaat het lichaam verschillende processen aan om het lichaam te herstellen en op te laden. Eén daarvan is ervoor te zorgen dat het immuunsysteem op peil blijft. Als je niet genoeg slaapt, kan dat de reden zijn dat je steeds verkouden en grieperig wordt.

2. Je wordt steeds vaker ziek

Regelmatige lichaamsbeweging is een van de pijlers van een gezond leven. Het verbetert de cardiovasculaire gezondheid, verlaagt de bloeddruk, verbetert de kwaliteit van slaap, helpt het lichaamsgewicht onder controle te houden, en beschermt tegen een verscheidenheid aan ziekten. 

Als je het gevoel hebt dat je dit jaar veel vaker verkouden bent dan normaal, kan dat dus komen doordat je niet genoeg beweegt. Een ander onderzoek onderzocht de relatie tussen lichaamsbeweging en het immuunsysteem. Lichaamsbeweging blijkt een hulpmiddel voor het immuunsysteem dat de afweeractiviteit en de metabolische gezondheid verbetert. 

Net als een gezond dieet kan lichaamsbeweging bijdragen aan een algemene goede gezondheid en dus aan een gezond immuunsysteem. 

3. Je voelt je gestrest

Voel je je onrustig, gespannen, opgefokt of altijd gehaast? Dit kunnen tekenen van stress zijn. In de eerste plaats heeft stress een functionele functie. Stress is een bepaalde vorm van spanning die in ons lichaam ontstaat als reactie op een externe prikkel zodat je alerter en met meer focus kunt reageren. Als we over gezonde stress praten dan hebben we het over de mate van spanning die nodig is om een prestatie te leveren, maar waarbij onze gezondheid er niet onder gaat leiden.

Echter, chronische stress verzwakt het lichaam en het immuunsysteem. Wanneer je gestrest bent, verhogen de hersenen de productie van het stresshormoon cortisol, dat de T-cellen, een bestanddeel in het bloed dat infecties bestrijdt, aantast. Mensen die chronisch stress ervaren zijn vatbaarder voor verkoudheid en virale infecties zoals griep. 

In de wereld van vandaag is stress verminderen gemakkelijker gezegd dan gedaan. Maar het is essentieel voor de geestelijke en lichamelijke gezondheid. Regelmatige lichaamsbeweging en ontspanningsoefeningen zijn een uitstekende stress verlichters. 

4. Je hebt moeite om je te concentreren

Lees je wel eens veel te lang dezelfde regel in een rapport of document? Dit wordt hersenmist genoemd, en het is een duidelijk teken dat het tijd is om te gaan zweten, al is het maar voor twee minuten (wat de benodigde tijd is om de mist van je af te schudden).

Oefeningen zoals wandelen, hardlopen en fietsen stimuleren de dopaminereceptoren in de hersenen, en dopamine speelt een essentiële rol bij cognitieve functies en leren. Bovendien verbetert een verhoogde hartslag de bloedsomloop, waardoor er meer bloed en zuurstof naar de hersenen gaat, wat je denkvermogen een boost kan geven.

Lichaamsbeweging is essentieel voor je algehele gezondheid en welzijn. Zelfs kleine hoeveelheden lichaamsbeweging kunnen je stemming en cognitieve functie verbeteren, angst verlichten en  risico op ziekten en andere medische aandoeningen verlagen. 

Dus, als je uren achter je bureau naar dezelfde e-mail zit te staren, is dat een goed teken dat het tijd is om in beweging te komen – in ieder geval om die hersenmist op te lossen. 

5. Je voelt je steeds hongerig

Als je niet beweegt, zou je lichaam niet zoveel voedsel nodig moeten hebben. Maar het kan je laten denken dat het niet genoeg brandstof krijgt. Ghreline is een hormoon dat geproduceerd wordt door endocriene cellen in de maag. Als je voortdurend trek hebt, maar niet actief bent, kan dat komen doordat je lichaam te veel ghreline produceert, het hormoon dat je een hongergevoel geeft. 

In een onderzoek dat werd gepubliceerd in het Journal of Sports Science and Medicines, werd aan sommige mannelijke deelnemers gevraagd om te gaan sporten, terwijl andere deelnemers gevraagd werd zo min mogelijk te doen. De ghrelineniveaus en eetlust werden van beide groepen  geanalyseerd. Uit de studie bleek dat lichaamsbeweging een positief effect heeft  op het verminderen van de eetlust, wat verband houdt met een verminderde ghrelinerespons.  Kun je niet stoppen met eten? Misschien is het tijd om te gaan bewegen, zodat je je eetlust kunt reguleren.

6. Je hebt weinig energie

In plaats van naar die tweede (of derde) kop koffie te grijpen, kun je proberen je vermoeidheid eruit te zweten. Door te sporten komen er endorfines vrij in je hersenen, die je nog beter kunnen stimuleren dan cafeïne dat kan. Endorfines zijn die feel-good hormonen die vrijkomen als gevolg van lichaamsbeweging en belangrijke componenten zijn voor een energieke workout.

Deze lichaamseigen hormonen geven een energie kick en dragen bij aan positieve veranderingen in je geestelijke gezondheid. Als je niet veel tijd hebt, kun je overwegen om je meest energieke afspeellijst te draaien en een enthousiast dansje doen voor een snelle boost energie.

7. Je ervaart stemmingswisselingen

Misschien wijt je jouw onverwachte chagrijnigheid of melancholie aan het gezeur van je baas  of de vervelende manier waarop jouw partner op de vroege ochtend neuriet onder de douche. Maar deze stemmingswisselingen kunnen ook toegeschreven worden aan een gebrek aan lichaamsbeweging.

Een studie gepubliceerd in The Primary Care Companion schrijft lichaamsbeweging toe aan stemmingsstabilisatie als gevolg van een verhoogde bloedcirculatie en “een invloed op de hypothalamus-hypofyse-bijnier (HPA). Het deel van je hersenen dat je fysiologische reactie op stress creëert. Lichaamsbeweging helpt lichaam rustig te blijven en je geest reageert rationeler op alledaagse ergernissen.

Als je deze onverwachte stemmingswisselingen beu bent, is het tijd om lichaamsbeweging in je dagelijkse routine op te nemen. Volgens Michael W. Otto, Ph.D., professor aan de Universiteit van Boston, krijg je meestal binnen vijf minuten na matige lichaamsbeweging een stemmingsverbeterend effect.

8. Je voelt je gestrest en gespannen

Heb je genoeg gekregen van het gezeur van je baas of je vervelende partner? Het is geen toeval dat je je meer gespannen begint te voelen op hetzelfde moment dat je je dagelijkse werkroutine stopzette – of het huis verliet. Misschien heb je het niet gemerkt, maar de dagelijkse beweging hielp je om op een gezonde manier met stress om te gaan. 

Volgens de Harvard Medical School ervaart het lichaam bij fysiologische stress lichamelijke symptomen, zoals gespannen spieren, nekpijn, hoofdpijn, opeengeklemde kaken en benauwdheid op de borst. Door je lichaam te bewegen of even snel wat lichaamsbeweging te doen, “reset” je de reacties van jouw lichaam op stress. Hoewel de oorzaak van je stress misschien niet verdwijnt, kan lichaamsbeweging de symptomen van stress wegnemen of verminderen, waardoor je helderder kunt denken en je problemen weer in perspectief kunt plaatsen.

9. Je spijsvertering is ontregeld

Als spijsverteringsproblemen je helemaal in de war brengen, kan lichaamsbeweging het antwoord zijn. Als je je lichaam niet regelmatig beweegt, heeft je spijsverteringsstelsel ook niet de motivatie om in beweging te blijven. 

Lichaamsbeweging stimuleert de duw en knijpbeweging van de darm, die nodig is voor een goede spijsvertering. Als je onvoldoende beweegt, kunnen je darmen trager gaan werken. De ontlasting verplaatst zich dan minder makkelijk door de darm en dit kan leiden tot verstopping. Beweging kan dus obstipatie tegengaan.

10. Je spieren en gewrichten voelen stijf

Denkt je dat een stijve nek en stijve knieën alleen maar een teken zijn dat je oud wordt? Zoja, daar zou je je je weleens in kunnen vergissen. Als je niet regelmatig beweegt of ervoor zorgt dat je lichaam minstens 30 minuten per dag in beweging is, kan dat de reden zijn dat je gewrichten stijf worden. 

Stijfheid treed vaak op als we niet genoeg bewegen, dus de beste manier om stijfheid te voorkomen is door regelmatig actief te zijn. Of het nu gaat om wandelen, hardlopen, yoga, fietsen, gewichtheffen of een andere oefening naar keuze. Dagelijkse beweging versterkt de spieren rond gewrichten en botten, waardoor stijfheid afneemt. 

Herkenbaar? Je weet wat je te doen staan. De beste manier om deze klachten te verhelpen is met een stevige zweetsessie (uiteraard gevolgd door een stretch-sessie).

Als het op trainen aankomt, is uiteraard luisteren naar je lichaam essentieel. Deze “gesprekken” met je spieren vertellen je wanneer het tijd is om een beweging aan te passen of een dag wat rustiger aan te doen. Blijf in beweging, maar overdrijf het niet. 

Bron: Global Heart


Je kunt ook interesse hebben in:

The 7 minute workout: een sleutel naar gezondheid

12 gezondheidsvoordelen van wandelen

Translate »