Hoe ik meditatie gebruik om innerlijke onrust te verminderen

(soChicken | Jelle hermus) Als een woeste waterval – zo ervaar ik mijn brein tegenwoordig als ik niet mediteer. Ontdek hoe ik meditatie gebruik om innerlijke onrust te verminderen.

 

“To be happy is only to have freed one’s
soul from the unrest of unhappiness.”

Maurice Maeterlinck

Het voelt alsof ik stoned ben

Een onverklaarbaar gevoel van kalmte. Het voelde alsof ik stoned was.

Ik was begonnen met een gewoonte van minimaal 30 minuten per dag mediteren en ik ontdekte hoe ontzettend ik dat nodig had.

Het ontwikkelen van innerlijke rust is een beetje als het verhogen van je gezondheid. Je merkt pas hoe ver je bent gekomen als je terugvalt in je oude patronen.

De eerste paar dagen voelde ik me zo kalm dat ik er onrustig van werd. Ik was bang dat het gevoel weer zou verdwijnen, en ik weer zou moeten leven met de woeste waterval die mijn brein soms kan zijn.

Maar ook die onrust verdween toen ik weer mediteerde nadat ik een dag had overgeslagen. Ik kwam tóch weer terug op dat onverklaarbare gevoel van kalmte waar ik zo van genoot.

 

Het is alsof ik faal en meer innerlijke onrust genereer

Mediteren is raar spul. En het wordt niet minder raar als je het vaker doet. Althans, niet bij mij.

Ik doe niets bijzonders. Ik ga zitten op de vide in onze slaapkamer. Met m’n bibs op een yoga blok en m’n benen langs m’n lijf, gezicht naar het raam. Uitkijkend op de scheve Delftse daken en de Oude Kerk in de binnenstad.

Ik schakel mijn iPhone in vliegtuigmodus en zet een timer van 30 minuten. Vervolgens duw ik hem een paar meter bij me vandaan, zodat ik niet ga spieken in tijden van ongeduld.

Handen in m’n schoot. Even diep ademhalen, schouders ontspannen, ogen sluiten en mediteren maar.

En dan begint het. Ik faal. Ik faal continu.

Wat er gebeurt? Ik denk gedachten. En niet zomaar gedachten. Er komen volledige bedrijfsplannen voorbij. Projecten om op te pakken. Blije herinneringen, nare herinneringen.

Ideeën voor cadeautjes voor jarige vrienden. Plannen om de huiskamer anders in te richten.

Besef van hoe ik anderen heb teleurgesteld. Momenten waarop ik egoïstisch ben geweest. Dankbaarheid, inspiratie, verdriet, angst, onrust.

Alles komt voorbij. Soms ga ik behoorlijk diep mee in het konijnenhol. En dan ineens besef ik: ”Oeps! Dit is niet de bedoeling. Terug naar de ademhaling!”

En dan richt ik m’n aandacht weer op mijn ademhaling. Totdat ik weer word afgeleid door gedachten, en het weer opnieuw begint.

Soms ga ik zover mee in m’n gedachten dat ik m’n ogen gewoon open, en naar de daken buiten staar. Totdat ik me weer kalm genoeg voel om mijn ogen te sluiten zonder meegesleept te worden in gedachten.

 

Even 30 minuten falen – de rest van de dag kalm

Ik blijf falen tot de timer gaat. Soms faal ik zelfs daarmee. Dan is de innerlijke onrust zo sterk – en lijken die 30 minuten zó eindeloos – dat ik mezelf niet kan inhouden en de timer check.

Vaak staat hij dan nog op 50 seconden, waarna ik me extra stom voel.

Maar de grap is dus dat het allemaal niets uitmaakt.

Of beter gezegd – al dat falen en opnieuw opstarten ís juist wat zorgt voor het resultaat. Het weerstaan van de afleiding, het terugsturen richting mindfulness, het niet checken van de timer terwijl ik ongeduldig ben. Het traint m’n brein om kalmer en geduldiger te zijn.

  • Krachttraining is pijnlijk– en het resulteert in spierweefsel waar je blij mee bent.
  • Meditatie is ook ‘pijnlijk’ op een mentale manier. En het resulteert in een kalmer en blijer brein.

Dus na mijn meditatie sta ik op, wacht ik tot ik weer gevoel in mijn benen heb (niet onbelangrijk) – en ga ik verder met mijn dag. Maar ik voel me anders.

  • Waar ik normaal gesproken mijn iPhone zou pakken en Reddit zou checken, zit ik nu aan een kop thee en kijk ik voor me uit. Gevuld met een intens gevoel van ’het leven is oké hollee hollee’.
  • Waar ik normaal te onrustig zou zijn om Billy uit te laten praten, geef ik hem nu de ruimte terwijl ik hem in de ogen kijk en geniet van zijn aanwezigheid.
  • Waar ik normaal innerlijke onrust zou voelen wanneer er veel dingen op me af komen, zet ik alles nu makkelijk in perspectief.
  • Normaal zou ik mijn voorkeur afdwingen, nu zeg ik prima– laten we het doen zoals jij voorstelt.
  • Normaal zou ik constant discussies aangaan. Nu denk ik: waarom probeer ik mezelf ervan te overtuigen dat ik waardevol ben door een ander naar beneden te halen?

 

Alles voelt lichter

Ik maak me minder zorgen. Ik voel me blijer. Ik ben speelser en vrolijker. En ik neem het leven minder serieus. Althans, ik neem het minder zwaar. Ik neem genieten van het moment en liefdevol, speels en vrolijk zijn namelijk ontzettend serieus.

Het stroomt meer. Alles voelt makkelijker. Het voelt een beetje als valsspelen. Als cheats gebruiken in een computergame. Iets waar ik dol op ben.

Het doet me beseffen dat ik niet constant bezig hoef te zijn om mijn leven beter te maken. Niets doen is vaak waardevoller dan iets doen.

En net zoals gezond eten je trek in gezond eten doet vergroten, beleef ik steeds meer plezier aan het mediteren zelf. Hoe kalmer ik word, des te makkelijker het is om te mediteren. En des te leuker.

Er komen nieuwe inzichten bovendrijven. Oude angsten worden losgelaten. Ik voel me vrijer en blijer.

 

Een kiezel in stilstaand water

Er gebeurt nog iets heel belangrijks: ik word steeds beter in het herkennen en verminderen van innerlijke onrust.

Hoe dat werkt?

  • Als ik niet mediteer wordt mijn brein een woeste waterval.
  • Als je een paar keien in een woeste waterval gooit, dan valt dat nauwelijks op.
  • Als ik mediteer verandert mijn brein in een stille vijver.
  • Als hier een kiezel in valt, dan valt dat meteen op.

Ik merk wanneer ik ‘agressief’ ben, zelfs op kleine manieren. Omdat het mijn onrust verstoort. Ik merk wanneer ik oordeel, mezelf beter voel dan een ander. Of wanneer onrustige gedachten me gestrest maken.

Ik merk het wanneer ik mezelf gestrest maak. Wanneer ik zoek naar onnodige prikkels.

Simpelweg omdat de verstoring van de innerlijke rust beter zichtbaar is in een stille vijver dan in een woeste waterval.

 

Mediteren tegen innerlijke onrust

Innerlijke onrust is onprettig. En meditatie is één manier om er minder van te ervaren. Het is een manier die voor mij goed werkt, hoewel ik mezelf nog steeds beschouw als een beginner.

Maar door het te doen word ik er beter in. En als je ook op zoek bent naar dat prettige gevoel van stoned zijn gedurende je dag – kan ik je aanraden het ook te proberen.

Want zoals ik aan mezelf verklaarde:

  • Ja, mediteren kost me 30 minuten van mijn dag. Dat voelt als veel tijd voor iets dat zo nutteloos voelt.
  • Maar ik doe wel meer nutteloze dingen. Zoals rondhangen op social media, YouTube of gamen. Ik kan daar bést wel 30 minuten minder van doen op een dag. Deze dingen maken me doorgaans onrustig.
  • Als ik 30 minuten YouTube inruil voor 30 minuten mediteren, dan verhoog ik mijn levenskwaliteit ontzettend. En daarna kan ik nog steeds andere nutteloze dingen doen als ik dat wil.

De keuze is snel gemaakt als je het zo stelt. Want dat lekkere gevoel van kalmte is me best wat waard.

Bron: soChicken

Translate »