1. Check of je lijf iets nodig heeft

Ik weet niet hoe het met jou zit – maar als ik moe of hongerig ben dan verander ik in een draak. Niet alleen ga ik figuurlijk vuurspuwen, ik word in het algemeen minder prettig om bij in de buurt te zijn.

De oplossing? Zorgen voor m’n lijf. Als je moe bent dan wordt het hele leven nét even iets zwaarder. Je gedachten worden somberder, je beeld van de mensheid wordt negatief en je leven ziet er gewoon minder leuk uit.

Dus? Dutten. En wat eten als je honger hebt. Want honger kan hetzelfde effect hebben. Als je je niet vrolijk voelt:

  • Drink een groot glas water. Een klein beetje uitdroging leidt al snel tot een gevoel van moeheid.
  • Eet een gezonde snack. Zoals een stuk fruit.
  • Check of je moe bent. Zo ja, zoek uit of je een dutje kunt doen.
  • Kun je geen dutje doen? Dan kun je ook even bewegen om je energie terug te krijgen. Springen, joggen op de plaats of een paar keer opdrukken.

Kun je niet dutten en helpt beweging niet? Gebruik dan in ieder geval de kennis dat je moe bent in je voordeel. Soms als ik moe ben, krijg ik negatieve gedachten. Dan vind ik ineens m’n leven niet leuk en voel ik me allesbehalve vrolijk. Vervolgens herinner ik mezelf eraan dat ik moe ben, en dat die gedachten daarmee te maken hebben.

Ik neem mijn eigen gedachten dus niet serieus, en besluit om gewoon te stoppen met nadenken over deze dingen. Ik zeg dan tegen mezelf: ”Ik denk hier morgen wel weer over na, als ik me weer uitgerust voel.”

Probeer niet constant te grijpen naar oppeppende of verdovende middelen. Koffie is fijn voor een kleine oppepper, maar als je er van afhankelijk bent zal het je humeur niet ten goede komen. Rust uit als je moe bent. Al dat opgepep brengt je alleen maar verder van huis.

2. Doe iets nuttigs met fijne muziek

Soms kan het ontzettend helpen om even iets ‘nuttigs’ te doen. Dat helpt je uit je negatieve spiraal en geeft je een vrolijk gevoel.

Zoek naar een hele kleine taak die je nu direct kunt zetten die enigszins nuttig voelt, en voer hem uit. Denk aan het beantwoorden van een mailtje, een rekening betalen, vieze kopjes in de vaatwasser zetten, je bureau opruimen, een afspraak plannen of iemand terugbellen.

En als het even kan, zet er wat fijne muziek bij aan. Muziek waar je vrolijk van wordt. Zo kun je in één keer twee dingen doen om je humeur te verbeteren en de opwaartse spiraal aan te zwengelen.

3. Haal een paar keer diep adem

Ga zitten en haal een paar keer diep adem door je neus. Vul je buik helemaal op met lucht, en ontspan jezelf steeds verder met iedere uitademing.

Merk hoe je lichaam zich langzaam ontspant. En neem even de tijd om je gevoel te ‘doorleven’. Laat de negativiteit er gewoon zijn en kijk ernaar. Probeer het niet weg te duwen of te onderdrukken.

Observeer, verder niets. Blijf ademhalen, blijf ontspannen.

Waarschijnlijk merk je na een paar minuten hoe de negativiteit plaatsmaakt voor rust. Voor een gevoel van vrijheid, opluchting en hernieuwde vrolijkheid.

Een paar minuten bewust ademhalen is alles wat je soms hoeft te doen om weer op het vrolijke spoor te komen.

4. Doe iets leuks zonder schuldgevoel

Vaak voelen we ons minder vrolijk omdat we van alles van onszelf verwachten. We vinden dat we bepaalde dingen moeten doen (werk, huishouden, afspreken, opruimen) terwijl we er geen zin in hebben.

Doe daarom juist eens iets wat je leuk vindt om te doen, en verder niets. Check bij jezelf waar je nu écht zin in zou hebben, en ga dat doen. Gun jezelf een momentje van plezier zonder schuldgevoel.

Heb je trek in chocolade, maar probeer je altijd zo gezond te eten? Goed, haal die chocolade. Wil je dolgraag gamen, maar vind je eigenlijk dat je iets ‘nuttigs’ zou moeten doen? Ga dan gewoon gamen. Wil je lekker dansen in de woonkamer? Niemand houdt je tegen.

Dit is spelen. Iets doen, puur voor het plezier. Gewoon omdat je het leuk vindt, verder niets. En spelen is ontzettend helend voor je humeur. Springen op een trampoline, verstoppertje spelen met je kinderen, stoeien met je partner of tekeergaan op je PlayStation – het maakt je blij, ontspannen en positiever.

Niet alles wat je doet hoeft nuttig te zijn. Gun jezelf soms leuke dingen omdat ze leuk zijn. Je humeur zal ervan opknappen.

Bron: soChicken


Je kunt ook interesse hebben in:

Heb jij last van een schuldgevoel als je tijd neemt voor jezelf?

Vaak moe? 7 manieren om een vitaal leven te krijgen