7 gewoonten die moed opbouwen (en een beter leven)

(Global Heart | Esther Haasnoot) Het is gemakkelijk om over moed te praten als we ons opgepept en gemotiveerd voelen, en moeilijker als we geconfronteerd worden met onze grootste angsten. Hoe kun je moedig zijn als de angst en twijfel blijven opdoemen?

Angst accepteren niet laten dicteren

Natuurlijk willen wij de uitdagingen in ons leven met moed tegemoet treden. Echter, soms is het lastig om er achter te komen hoe dat te doen wanneer we (opnieuw) gevangen zijn geraakt in het web van onze gedachten en emoties.

Moedige mensen hebben moedig gedrag tot een gewoonte gemaakt. Moed omvat het vermogen om je angst te voelen zonder dat die angst je opties dicteert – met andere woorden, de angst is er misschien, maar je blijft er niet in vastzitten.

Angst kan op de passagiersstoel meerijden, het is zeker niet handig dat angst het stuurwiel van jouw leven bepaalt. Als je vastloopt in angst, oefen je waarschijnlijk op angst gebaseerde gewoonten die al zo lang actief zijn dat ze op de automatische piloot draaien.

“De meest voorkomende manier waarop mensen hun macht opgeven is door te denken dat ze er geen hebben.”

– Alice Walker

7 gewoonten die moed opbouwen

Het goede nieuws is dat iedereen vanaf vandaag een gewoonte kan beginnen. Je kunt een beter leven opbouwen en meer moedig, emotioneel veerkrachtig gedrag ervaren door deze zeven gewoonten te implementeren:

1. Wees toegewijd

Betrokkenheid is een gewoonte die geworteld is in het nemen van een beslissing dat je de loop van je droom zult blijven volgen, gevolgd door consequent opdagen voor die droom. “ik daag op, maak (misschien) fouten en blijf desondanks toch opdagen”.

2. Word je bewust van de dingen die geen moed opbouwen

In de haast om de gewoonten te oefenen die wel moed opbouwen, kunnen we in de verleiding komen om een stap over te slaan. En dat is het kijken naar wat niet werkt of wat in de weg zit. De meeste mensen die proberen moediger te worden door het  richten op het vermijden, kalmeren of aanvallen van hun angsten. Op de korte termijn kan dit helpen, maar dit is niet wat echt werkt voor het opbouwen van moedige gewoonten op de lange termijn. Wil je een gevoel echt bij de wortel aanpakken, probeer dan in een situatie van angst, stress of overweldiging te observeren hoe je in de verleiding komt om te reageren. Is er een element van aanvallen, vermijden, negeren, sussen of kalmeren? Noteer de responsgewoonten die niet helpen en vind de antwoorden die wel werken.

3. identificeer de op angst gebaseerde patronen die ervoor zorgen dat je vastloopt

Perfectionisme, behagen van mensen, pessimisme en zelf-sabotage zijn de gebruikelijke op angst gebaseerde patronen die mensen vasthouden. Wanneer je weet hoe elk van die patronen eruit ziet, wordt het makkelijker om deze op te merken. En als je dan in een op angst gebaseerd patroon  zit en kun je een  bewuste keuze maken. Het beste wat je kunt doen, om meer te weten te komen over deze patronen en hoe ze specifiek voor je opduiken, is door de tijd te nemen om in jezelf te duiken op een moment dat je niet angstig bent.

4. Ga naar je lichaam als de angst opkomt

Angst is niet logisch; het is oer. We voelen het in het lichaam. Om moed te kunnen opbouwen, moeten we omgaan met de angst in het lichaam. Wanneer je bang bent kunnen Netflix en chillen tijdelijk de stress verminderen (en dan komen angst en ongerustheid meteen terug). In plaats daarvan kun je lichaam gebaseerde oefeningen doen – zoals meditatie, yoga, wandelen, hardlopen – waarbij je je bewust wordt van wat je voelt.

5. luister zonder gehechtheid.

Je angstige gedachten zullen je allerlei verhalen vertellen, bijvoorbeeld dat je niet genoeg bent. In plaats van die gedachten aan te vallen door hen te vertellen om te zwijgen en weg te gaan, hebben verschillende psychologische disciplines ontdekt dat het nuttiger is om te luisteren naar wat de angst zegt. De sleutel? Niet gehecht raken aan het verhaaltje dat in jouw hoofd afspeelt.

6. Herdefinieer je beperkende verhalen

Niemand is perfect en we hebben allemaal beperkingen. Echter laat je de angst voor die beperkingen jezelf niet tegenhouden. Herlees de beperkende verhalen die jij jezelf vertelt. Op elk gegeven moment kunnen we onze bekende beperkingen gebruiken als bewijs dat we ‘iets niet kunnen’, of we kunnen ze omvormen naar een nieuw verhaal. Zoals: ‘Zelfs als ik dit nu niet kan doen, ben ik bereid om te oefenen en te leren’.

7. Reik uit en creëer gemeenschap.

Angst en twijfel aan zichzelf gedijen in eenzaamheid, en ze nemen af ​​in de gemeenschap. Het is niet leuk om tegenvallers of mislukkingen te ervaren, ook al weten we dat ze deel uitmaken van elke reis. Op die momenten dat het moeilijk is, zijn we misschien geneigd om ons te isoleren en te verbergen – maar in plaats daarvan kunnen  we ons het concentreren op de verbindingen om ons heen.

Uiteindelijk ervaart iedereen tegenslagen en verliezen. Wanneer je de moedige gewoonte cultiveert, besluit je om bewust iets anders te doen met die uitdagingen. Met de tijd en het oefenen van deze zeven gewoonten, zul je moed opbouwen en de resultaten daarvan in je hele leven gaan zien.

Bron: Global Heart


Je kunt ook interesse hebben in:

4 tips om je leven minder moeilijk te maken

Ben jij een people pleaser?

 

Translate »