Tien tips voor meer assertiviteit

(aHealthylife.nl | Juglen Zwaan) Hoe vaak overkomt het ons niet dat we achteraf pas bedenken wat we eigenlijk hadden willen zeggen? Kom uit je schulp met deze 10 tips en zeg wat er op je hart ligt.

Vertrouw op jezelf

Wie weet er beter wat er goed voor je is dan jijzelf? Het gevoel is als een kompas die jou richting geeft. Geef hier gehoor aan, hoe goed voelt het niet als je je hart volgt? Kom uit je hoofd en denk niet teveel na, maar doe. Als iemand over je grens gaat, voel dan de kracht in jezelf. Geloof in jezelf en durf dit te uiten. Ga de confrontatie aan, alleen zo kun je overheen komen.

 

Je hebt het recht van zijn

Iedereen op de wereld heeft vanuit zijn of haar geboorterecht een stukje ruimte, die we van elkaar moeten accepteren. De ander heeft deze ruimte, maar jijzelf ook. Neem deze ruimte en maak het je eigen. Durf te zijn en ruimte in te nemen. Als je innerlijk ruimte inneemt, dat straal je dat ook uit en maken anderen sneller ruimte voor jou.

 

Niemand is beter of slechter

We hebben vaak de neiging om anderen op een voetstuk te zetten omdat diegene kwaliteiten bezit die we zelf missen. Bedenk dat elk mens, ook jij, unieke kwaliteiten bezit die je te geven hebt aan de wereld en de mensen rondom jou en die jou ook veel waard maken.

 

Ga in je kracht staan

Vaak hebben we alleen maar oog voor waar we allemaal niet goed in zijn. Als je daarop let, dan lijkt het steeds meer te worden. Gelukkig werkt het ook andersom: vraag jezelf af waar je goed in bent, wat je te geven hebt en bedenk dit dagelijks. Je zult jezelf verbazen als je goed kijkt.

 

Gebruik duidelijke taal

‘Mag ik u heel eventjes storen? Weet u heel misschien hoe laat het is?’ Als je goed naar deze zinnen kijkt dan zie je dat er een verkleinwoord is gebruikt bij “eventjes” en dat het woord “misschien” laat zien dat je niet zeker bent van je zaak. Durf gewoon te vragen: ‘Mag ik u even storen, weet u hoe laat het is?’
Door verzwakkende taal te gebruiken, of dit nu tegen jezelf is of in een sociale setting, ga je wankelen. Woorden bezitten kracht, oefen dit te benutten. Blijf kalm en laat zien dat je in evenwicht bent.

Trek je grens

Zorg dat je weet wat je wil en wat je niet wil. Zo kun je iemand direct erop aanspreken, wanneer deze over je grens gaat. Als je niet weet waar je grens ligt, dan is het ook moeilijk om in te grijpen en is het meestal al te laat. Het weten waar je grenzen liggen, is een eerste stap naar een assertiever leven.

 

Heb respect voor jezelf

Zie jezelf als een waardig mens dat rechten heeft. Als je respect hebt voor jezelf, dan zullen anderen vanzelf volgen. Leef vanuit jezelf, er zullen altijd anderen zijn die het niet zien zitten wat je doet. So what? Jij bent toch de belangrijkste persoon in je leven?

 

Spreek vanuit jezelf

Als iemand over je grens gaat dan kan het verleidelijk zijn om de ander, als je alle moed hebt verzameld, aan te vallen op wat deze persoon verkeerd doet. Hier komt alleen maar meer strijd uit voort. Spreek daarom vanuit jezelf: ‘Ik heb last van het harde geluid.’

 

Kijk af bij assertieve personen

Waar je mee omgaat daar raak je door besmet. Elk mens heeft een flinke dosis spiegelhersencellen meegekregen van de schepper, waardoor je automatisch gewoonten van anderen overneemt. Omring je daarom met mensen waar je wat van kan leren, onbewust neem je het gedrag toch over. Oefen elke dag en maak kleine stapjes, want assertiever worden is een proces.

 

Volg een cursus

Je bent niet de enige. Heel veel mensen zouden zich wat sterker willen uiten, maar worden door iets geremd. Er zijn tal van workshops en cursussen waar je kunt leren verbaal weerbaarder te worden. Vaak kun je hier ook mensen ontmoeten en van elkaar leren. Een handige bespaartip is om de cursus te laten vergoeden door je baas: hij zal immers straks enorm profiteren van je toegenomen assertiviteit!

Heel veel succes en blijf oefenen, oefenen en oefenen!

Bron: aHealthylife.nl

Translate »