Vliegtuigbrandstof op plantaardige basis kan koolstofuitstoot met 68 procent verminderen
(Global Heart | Esther Haasnoot) De luchtvaartindustrie is nog veel te vervuilend. Onderzoekers hebben ontdekt hoe een Ethiopisch mosterdplantje tot vliegtuigbrandstof kan worden verwerkt.
Duurzame vliegtuigbrandstof (SAF)
De meeste vliegtuigen worden nog altijd aangedreven door vervuilend petroleum. Tijdens de verbranding komen broeikasgassen vrij die nadelig zijn voor het milieu. Dat er iets aan de uitstoot van de luchtvaartindustrie gedaan wordt, is hoog nodig.
Wetenschappers ontdekten dat een mosterdplantje genaamd Ethiopische mosterd (Brassica carinata) uitstekend dienst kan doen als vliegtuigbrandstof. Onderzoek door de Universiteit van Georgia (VS), heeft namelijk uitgewezen dat de olie verkregen uit Ethiopische mosterdzaadjes de straalmotoren van vliegtuigen zou kunnen aandrijven. Dit zaadgewas is overigens niet alleen een heel duurzaam alternatief voor vervuilende kerosine, het kan zelfs de uitstoot van de luchtvaartindustrie met maar liefst 68 procent verminderen. Bovendien biedt het kweken van dit mosterdplantje vele voordelen met betrekking op bodembedekking, waterkwaliteit, biodiversiteit en bestuiving.
Ethiopisch mosterdplantje
“Ethiopische mosterd (Brassica carinata) is een eenjarige plant, die behoort tot de kruisbloemenfamilie. De plant komt van nature voor in Ethiopië, maar kan ook goed geteeld worden in Europa. Brassica carinata) is een aantrekkelijk gewas voor honingbijen vanwege de nectar en het stuifmeel. “
Brassica carinata is een taai gewas. Het groeit waar andere gewassen niet willen groeien. Als bedekkend gewas kan de begroeiing ook de bodemerosie vertragen die dikwijls wordt veroorzaakt door zware regenval.
Aangezien Brassica carinata in het laagseizoen wordt geteeld, concurreert het niet met andere voedselgewassen en leidt het niet tot voedsel- versus brandstofproblemen.
“Vliegtuigbrandstof gemaakt van het mosterdplantje kan helpen om de CO2-voetafdruk van de luchtvaartsector te verkleinen, terwijl tegelijkertijd economische kansen worden gecreëerd.” – Puneet Dwivedi, wetenschapper aan de Universiteit van Georgia
Hoe de mosterdplanten worden omgezet in vliegtuigbrandstof
Nadat de Brassica carinata-plant is geoogst, worden de zaden verwijderd en geplet om carinata-olie vrij te maken. Wanneer de zaden worden geperst, leveren ze de helft van hun gewicht aan olie op, die vervolgens slechts minimaal hoeft te worden geraffineerd om als vliegtuigbrandstof te worden gebruikt. De plant kan binnen een dag na de oogst worden geperst en als brandstof worden gebruikt. Nadat de zaden zijn geplet en de olie is geëxtraheerd, kan het residu bovendien worden vermalen tot veevoer.
“Hoewel ze een hoog oliegehalte produceren, is het meel dat overblijft na de oliewinning een uitstekend eiwitrijk voer voor vee” – Puneet Dwivedi, wetenschapper aan de Universiteit van Georgia
Goedkoper alternatief
Overigens is Ethiopische mosterd niet alleen een duurzaam alternatief, het kan bovendien goedkoper zijn dan op petroleum gebaseerde vliegtuigbrandstof. De prijs voor het produceren van de biobrandstof varieert nu nog tussen de tien eurocent tot 1,11 euro per liter, terwijl de productie van petroleum zo’n 0,43 eurocent per liter kost. Subsidies en belastingvoordelen zouden de kosten verder kunnen drukken, waardoor het Ethiopische mosterdplantje als vervanger voor petroleum ook financieel gezien aantrekkelijk wordt.
Een win-winsituatie, zowel voor de luchtvaartindustrie, de boeren, plattelandsgebieden, de bijen, en met betrekking tot klimaatverandering.
Bron: Global Heart
Je kunt ook interesse hebben in: