eHighway: Elektrische vrachtwagens laden al rijdend accu op via bovenleiding
(Welingelichte Kringen | Jeannette Kras) Duitsland heeft de eerste eHighway aangelegd: een stukje snelweg waarop hybride vrachtwagens al rijdend hun accu kunnen opladen via de bovenleiding.
De vrachtauto’s mogen niet harder dan 90 kilometer per uur rijden om via hun staafvormige elektriciteitsgeleiders op de cabine contact te maken met de bovenleidingen, waarop 670 volt zit. Als ze verbonden zijn, rijden ze volledig elektrisch, terwijl hun accu oplaadt. Op de gewone snelwegen schakelen ze over naar hun hybride motoren.
Siemens, dat de innovatieve snelweg ontwikkelde, stelt dat een vrachtwagen van 40 ton elke 100.000 kilometer 20.000 euro aan brandstofkosten bespaart met de nieuwe technologie. Het 10 kilometer lange stukje Autobahn bij Frankfurt wordt tot 2022 getest. Er worden op dit moment al twee nieuwe stukken eHighway aangelegd in Duitsland.
Onze oosterburen presenteerden eerder een rapport waarin staat dat 80 procent van alle vrachtverkeer op korte termijn al elektrisch kan rijden. Duitsland wil in 2020 de CO2-uitstoot met 40 procent hebben teruggedrongen ten opzichte van 1990 en in 2030 met 55 procent.
Je kunt ook interesse hebben in:
15-jarige meisje heeft een geniale manier ontwikkeld om energie uit de oceaan te halen