CultuurGlobal ProjectInspiratieMensheid

Britse Vogue magazine brengt zijn eerste braille-editie uit

(Global Heart | Esther Haasnoot) De Britse Vogue neemt het voortouw in de richting van een meer inclusieve toekomst met het debuut van de braille-editie.

Braille-editie vergroot toegang voor blinden en slechtzienden

De wereld wordt zich steeds meer bewust van het belang van toegankelijkheid en inclusie, en de mode-industrie vormt daarop geen uitzondering.  In het verleden heeft de modewereld de neiging bepaalde groepen of gemeenschappen over het hoofd te zien, en zeker gehandicapten zijn niet vreemd aan uitsluiting binnen de branche. De laatste jaren is er echter een groeiend gesprek over de integratie van gehandicapten in de mode. Aangepaste kledingmerken krijgen steeds meer erkenning en elk jaar zien we meer mensen met een handicap op de catwalk. Is dit een nieuwe trend?

Adaptief design en inclusief casting 

Adaptief design en inclusief casting zijn belangrijk. Systemische veranderingen moet leiden tot een mode-industrie die niet alleen inclusief is voor gehandicapten, maar ook toegankelijker voor iedereen op elk moment in hun leven. De British Vogue heeft daarom voor het eerst in haar 107-jarige geschiedenis een braille-editie van het tijdschrift uitgebracht. Het meinummer van de publicatie is ook beschikbaar gemaakt in audioformaat om de toegankelijkheid voor blinden en slechtzienden te verbeteren. 

Vogue wilde in samenwerking met mensen met een handicap leren hoe een meer toegankelijke uitgave eruit zou zien. Zowel wat betreft de fysieke uitgave van het tijdschrift zelf als de manieren waarop je veilige ruimtes kunt creëren voor mensen met een handicap die aan het proces deel willen nemen.

Hoofdredacteur Edward Enninful toonde zich verheugd over de uitgave van de editie: “Het Vogue-team en ik zijn verheugd over de reacties op het meinummer, maar wat het creatieproces ons heeft geleerd, is dat tastbare en blijvende veranderingen het belangrijkst zijn.” Vogue, uitgeverijen en mode-industrie hebben nog veel werk te doen.  

Reframing fashion 

De mei 2023 editie ‘Reframing Fashion’ van de Britse Vogue is een historische mijlpaal in de zichtbaarheid en representatie van gehandicapten in de modewereld. De pagina’s benadrukken dat een handicap geen tekort is: voor velen gaat het erom deel uit te maken van een gedeelde cultuur en identiteit.

Het nummer, gemaakt in samenwerking met Tilting the Lens, een adviesbureau voor toegankelijkheid en inclusie, toont 19 gehandicapten uit de mode, atletiek, activisme en kunst. Op elk van de vijf covers staat een bekende campagnevoerder of activist, zoals acteur Selma Blair en consultant editor Sinéad Burke.

Diversiteit en inclusiviteit omarmen

“We praten altijd over diversiteit en inclusiviteit, maar dat moet zich ook uitstrekken tot onze gehandicapte broeders en zusters.” 

In een sector die mensen met een handicap vaak negeert, is de focus van het tijdschrift op rechtvaardigheid voor gehandicapten een krachtig statement. Het nummer benadrukt het belang van het opbouwen van een meer inclusieve en gediversifieerde samenleving waarin iedereen een kans heeft om te participeren en te presteren. 

Vogue trotseert verouderde vooroordelen en baant de weg voor een meer inclusieve toekomst door gehandicapten op te nemen in de modewereld. Ze zijn vastbesloten om het publiek uit te dagen in zijn definitie van handicap, zowel in termen van identiteit, in termen van expertise en discipline, maar ook in termen van type handicap.

Bron: Global Heart


Je kunt ook interesse hebben in:

Inclusiviteit en diversiteit in de mode

Griekenland bevordert inclusiviteit door honderden stranden rolstoelvriendelijk te maken