De gewoonten van het geluk

(TED) Wat is geluk, en hoe kunnen we het allemaal krijgen? Biochemicus en boeddhistische monnik Matthieu Ricard zegt dat we onze geest kunnen trainen in gewoonten van welzijn, om een echt gevoel van sereniteit en vervulling te genereren.

Mattheu Ricard

Ik denk dat dit het gevolg van globalisering is, dat je Coca-Cola blikjes op de top van de Everest kunt vinden en een Boeddhistische monnik in Monterey.  Twee dagen geleden ben ik dankzij jullie aardige uitnodiging uit de Himalaya gekomen. Nu zou ik jullie graag even willen uitnodigen naar de Himalaya. En jullie de plek laten zien waar degenen die mediteren, net als ik, die begonnen is als moleculair bioloog bij het Pasteur Instituut, hun weg naar de bergen gevonden hebben.

Wat hebben ze gevonden? Hetzelfde natuurlijk. Het wetenschappelijke embargo – als het ooit naar Nature gestuurd zou worden, zal het hopelijk geaccepteerd worden. Het gaat over de staat van compassie, onvoorwaardelijke compassie. We vroegen aan meditatoren, die al jarenlang daarmee bezig waren, om hun geest in een staat te brengen van niets anders dan liefdevolle vriendelijkheid — een totale beschikbaarheid van invoelend aanwezig zijn. Tijdens het oefenen doen we dat natuurlijk met objecten. We denken aan mensen die lijden, we denken aan mensen van wie we houden, en op een bepaald punt, kan het een staat zijn die compleet vervult. Hier is het voorlopige resultaat, dat ik alvast kan laten zien omdat het al eerder getoond is. De klokvormige normaalverdeling laat 150 ervaringen zien, en waar naar gekeken is, is het verschil tussen de rechtse en linkse frontaalkwab. Kort gezegd, mensen bij wie de rechtse zijde van de prefontale cortex meer activiteit vertoont zijn depressiever, meer teruggetrokken — ze laten weinig positieve emoties zien. De linkse zijde laat het tegenovergestelde zien: een grotere neiging tot altruïsme, tot geluk, tot communiceren, tot nieuwsgierigheid, etc. Mensen hebben een ‘basisstaat’. Die ook veranderd kan worden. Als je naar een komische film kijkt, schakel je naar de linkerkant. Als je blij bent over iets wordt de linkerkant ook geactiveerd. Als je een depressieaanval krijgt, activeert de rechterkant zich. Hier is -0,5 de standaardafwijking van een meditator die mediteerde op compassie. Het valt compleet buiten de normaalverdeling.

Source: TED


Je kunt ook interesse hebben in:

Leven vanuit compassie – 7 tips

Anderen helpen maakt gelukkig — als je het op de juiste manier doet

Translate »