EntertainmentGlobal ProjectInspiratieMensheidMilieuNatuur & DierenOnderzoekTechnologie

Ondergedomplelde sculpturen in het onderwatermuseum van het Great barrier reef

(Global Heart | Esther Haasnoot) Om de ongelooflijke biodiversiteit van het Great barrier reef van Australië te benadrukken en te bestendigen, toont het onlangs voltooide museum voor onderwaterkunst (MOUA) ondergedompelde sculpturale werken van de Britse kunstenaar Jason deCaires Taylor. 

Ondergedompelde sculpturen in de Great barrier reef

onderwatermuseum

Jason deCaires Taylor is een van de eerste hedendaagse kunstenaars die een het onderwaterrijk als tentoonstellingsruimte gebruikt. Na het verkennen van thema’s voor natuurbehoud met zijn onderwaterkunst in MUSA in Mexico en Museo Atlantico in Spanje, heeft hij nu zijn zinnen gezet op misschien wel ‘s werelds beroemdste onderwater omgeving: het  Great Barrier Reef.

Al meer dan 10 jaar wijdt beeldhouwer Jason deCaires Taylor zijn artistieke activiteiten aan de verbetering en het behoud van de onderwaterwereld. Hij heeft verschillende onderwatermusea in Europa gecreëerd en zijn kunst verspreid over het Caribisch gebied. Zijn nieuwste project voert hem naar het bekendste mariene ecosysteem van de aarde. De locatie is speciaal gekozen vanwege zijn duidelijke zichtbaarheid, natuurlijke koraalwanden en zanderige vlakke basis. Hoewel je de locatie met een snorkel kunt bekijken, kun je voor een optimale ervaring beter duiken voor een bekijken van alle mooie details.

Onderwatermuseum (MOUA)

Het Great Barrier Reef in Australië is ‘s werelds grootste koraalrif en nu zal Taylor een rol spelen bij het vergroten van het bewustzijn over de schoonheid ervan, dankzij zijn werk met het Museum of underwater art (MOUA). Door kunst, wetenschap en natuurbehoud samen te brengen, wil het Museum of underwater art meer mensen naar deze wateren brengen en hopen ze te inspireren tot grotere inspanningen voor natuurbehoud.

“Een van de belangrijkste doelstellingen was dat we wilden dat jonge mensen geïnspireerd en erdoor gefascineerd werden door zeewetenschap. En actief geïnteresseerd willen zijn in de gezondheid van het rif en het op een leuke en dynamische manier willen verkennen”. – Jason deCaires Taylor

onderwatermuseum

In samenwerking met wetenschappers van de James Cook University en het Australian Institute of Marine Science heeft Taylor toestemming gekregen om het eerste kunstmatige rif in deze wateren te installeren. Het resultaat is ‘Coral greenhouse”, een verzameling realistische onderwater sculpturen geïnspireerd op de jeugd van de gemeenschap. Het zijn deze jonge mensen waarvan Taylor hoopt dat ze hun rol als de toekomstige conservatoren van dit kostbare ecosysteem serieus zullen nemen.

“De meeste modellen voor de projecten die ik heb voltooid, maken dus deel uit van gemeenschaps workshops. Ik vind dat dit een heel belangrijk onderdeel van het proces is. De lokale gemeenschap wordt de sculpturen; ze worden ambassadeurs of bewakers van het rif. En ik denk dat dat erg belangrijk voor hen is, vooral voor kinderen die opgroeien. Ze hebben het gevoel dat ze een gevoel van eigendom en verantwoordelijkheid hebben om het rif te beschermen”. – Jason deCaires Taylor

“Coral Greenhouse” | John Brewer Reef

Great barrier reef Museum of underwater art

De ‘Coral greenhouse’ is gepositioneerd in een inham van het natuurlijke rif. Coral Greenhouse staat vol met sculpturen van bomen en mensen. Er is gekozen voor roestvrij staal, pH-neutraal beton en zink als materialen die de groei van koraal in en rond de structuur zullen stimuleren. In plaats van glas vult water de ruimte tussen de ribben van het onderwater gebouw. Spitsvormige elementen die met zinkanodes aan de top van het dak zijn bevestigd, vibreren in de golven.

Plantenbakken gevuld met echt koraal, gepropageerd voor het kunstwerk, omringen de Coral Greenhouse. Duikers en snorkelaars kunnen de beeldentuin gemakkelijk bereiken door naar beneden te zwemmen en de drie toegangspunten naar het verzonken paviljoen te gebruiken. Er zijn twee meter brede openingen aan beide uiteinden en een gebogen deuropening in het midden.

De balken van de Coral Greenhouse zijn ontworpen als een handige plek voor vissen om zich te voeden of samen te komen in scholen. Kleine vissen kunnen aan roofdieren ontsnappen door zich te verstoppen in de gaten van elementen met roosters, en er zijn nissen voor octopussen en zee-egels om zich in te verstoppen. Tevens zijn er sculpturen van werkbanken gevuld met tuingereedschap in het verzonken paviljoen, die elk zijn ontworpen als een toevluchtsoord voor verschillende soorten dieren in het wild.

“Aangezien de Coral Greenhouse langzaam wordt gekoloniseerd en bebouwd door het rif, zal het geleidelijk worden opgenomen in zijn omgeving.” – Jason deCaires Taylor

DeCaires Taylor heeft de bomen gemodelleerd naar lokale Australische planten, zoals eucalyptus en paraplu-palm. De sculpturen van kinderen die zich bezighouden met wetenschap en conversatiewerk zijn gemodelleerd naar echte kinderen van scholen over de hele wereld. De koraal kas bevat twintig ‘riftuin’-sculpturen die in de loop van de tijd met koraal zullen groeien om nieuw zeeleven naar het grote barrièrerif te lokken. Bezoekers kunnen uitrusten in de Coral Greenhouse en de kunstwerken en de dieren in het wild observeren.

“Ocean Siren” | The Strand, Townsville

ocean sirenDit werk is gekoppeld aan ‘Ocean siren’, een interactieve sculptuur die als baken net buiten Townsville’s Strand Jetty staat. De figuur ‘Ocean siren’ rijst dramatisch op uit de zee, gemodelleerd naar de 12-jarige Takoda Johnson, een lid van de inheems Wulgurukaba-bevolking, wiens families ooit lokaal land bezaten. Ze kijkt uit over zee, en ze kijkt ook uit op het eiland van haar overgrootvader.

Photo by @jasondecairestaylor

“In Australië wilde ik er echt voor zorgen dat de inheemse gemeenschap vertegenwoordigd was in de kunstwerken. Het was dus erg belangrijk om de lokale gemeenschap mee te laten doen en er deel van uit te maken”. – Jason deCaires Taylor

De sculptuur is ontworpen als een artistieke en sterk visuele verbinding voor de stedelijke omgeving om in realtime te begrijpen wat er met het mariene milieu gebeurt, met een visie om actie te ondernemen voor het behoud van rif en oceaan.

De ‘Ocean siren’ illustreert stijgende watertemperaturen die hebben geleid tot de ongekende massale koraalverbleking in het grote barrièrerif. De sculptuur verandert van kleur als reactie op de veranderende watertemperatuur van het rif. Dit komt doordat de 202 interne LED-lampjes van Ocean Siren van kleur veranderen afhankelijk van de temperatuur van de oceaan, met behulp van gegevens die zijn verzameld van het weerstation van het Australian Institute of Marine Science op Davies Reef, Great Barrier Reef. Bezoekers kunnen getuige zijn van een verandering in schaduw van donkerblauw naar lichtblauw, geel, oranje en ten slotte donkerrood, een waarschuwing dat het rif in direct gevaar is.

Kunst, maritiem wetenschap en cultuur

Hoewel het eruit ziet als één van je meest surrealistische dromen, is MOUA niet alleen een uniek mooi spektakel, maar ook een innovatieve mix van kunst, maritiem wetenschap en cultuur.

“We hopen onderwijs te bevorderen en bieden kansen aan wetenschappers, mariene studenten en toeristen om deel te nemen aan actiegericht leren en wereldwijd belangrijk onderzoek te doen naar het herstel van koraalriffen en nieuwe technologie.” – Jason deCaires Taylor

Naast het conservatie-element gaat het museum over het bewaren van de geschiedenis door middel van installaties die zijn geïnspireerd door de lokale gemeenschap, hun verhalen over het rif en de cultuur van de First Nations-mensen.

Bron: Global Heart


Je zou ook interesse kunnen hebben in:

Deze prachtige onderwater sculpturen helpen bij het herbouwen van koraalriffen

Koralen zijn een goede manier bij het voorspellen van de Aziatische moesson