Pluk jij genoeg ideeën uit het universum?

(Sigrid van Iersel) Ideeën zweven al rond in het universum, maar je moet ze wel uit de lucht weten te ‘plukken’. Over tafelpoten en tandartsen.

Een ondernemer zag ooit hoe een vriend een tafel in de achterbak van zijn auto wilde tillen.

Dat ging nooit passen, dus de vriend besloot de poten los te maken. De losse onderdelen pasten met gemak in de achterbak. Na aankomst schroefde de vriend de poten er weer aan.

 

Hmm, slim bedacht van deze vriend…

Het simpele voorval bracht de ondernemer op een idee voor zijn eigen meubelwinkel. Hij besloot voortaan zoveel mogelijk producten in losse stukken aan te bieden. Zo konden zijn klanten de meubels veel gemakkelijker naar huis transporteren.

Ook voor de winkel zelf waren de compacte pakketten een enorm voordeel. De ondernemer kon grotere voorraden opslaan, meer meubels tegelijkertijd aanbieden en nóg goedkoper leveren dan al het geval was.

De ondernemer heette Ingvard Kampvard, zijn winkel is IKEA.

De rest van het verhaal is bekend: IKEA boekte veel succes met deze verkoopstrategie van niet-gemonteerde meubelen, die nog nergens anders toegepast werd. Het bedrijf groeide uit tot multinational; in menige huiskamer is deze huisraad niet meer weg te denken.

 

Hoe kom je tot zo’n gouden vondst?

Daarvoor is het interessant om na te gaan hoe Kampgard dit idee kreeg.

Niet omdat hij achter zijn bureau aan het nadenken was. Ook niet omdat hij met een stel creatievelingen intensieve brainstormsessies belegde. En evenmin omdat hij allerlei denktools toepaste om tot nieuwe ideeën te komen…

De inval van Kampvard was een toevalstreffer, die de wereld veranderd heeft. Maar wel in combinatie met zijn persoonlijke alertheid. Hij hield gewoon zijn ogen open, voortdurend op zoek naar manieren om zijn bedrijf slimmer te organiseren. Toen hij de gedemonteerde tafelpoten zag, kwam er in zijn hoofd een klik tot stand.

A discovery is said to be an accident meeting a prepared mind“, zei A. von Szent-Gyorgyi ooit treffend.
Nieuwe vindingen volgen vaak dit patroon.
Ze zijn niet het gevolg van hard nadenken of van ingewikkelde hersengymnastiek, maar van de toepassing van bestaande ideeën op een nieuw terrein. Of enkele bestaande ideeën klonteren samen tot een nieuw idee.

 

Inspiratie bij de tandarts

Dat proces kan op diverse manieren vorm krijgen. Neem bijvoorbeeld dit verhaal:

De plotselinge ingeving

Voor haar roman Ontaarde moeders moest romanschrijver Renate Dorrestein invoelbaar maken hoe verschrikkelijk een verkrachting was. Ze zat bij de tandarts voor een wortelkanaalbehandeling. ‘Bel de andere patiënten maar af’, zei de tandarts tegen zijn assistente.
Op dat moment viel bij Dorrestein het kwartje. De wanhoop zit in de tijdsduur, dacht ze. In het gevoel dat je nooit meer uit dit moment komt.
Bij thuiskomst schreef ze de verkrachtingsscène uit als een relaas van drie bladzijden zonder enige punt.

 

Vind jij het krijgen van goede ideeën lastig?

Het vinden en ontwikkelen van bijzondere ideeën vereist vooral een consequente aanpak, zoals alertheid op ideeën die er al zijn. Daar geef je vervolgens je eigen draai aan.

Daarnaast vergt het helder inzicht in je eigen ‘zoekopdracht’: pas als je weet wat je zoekt, valt dat goede idee je in het oog. “Breakaway ideas come to those who are in the habit of looking for them”, schrijven Andy Boynton en Bill Fischer in hun boekwerk The Ideahunter over innovatie.

 

Heb jij behoefte aan meer ideeënrijkdom?

Voor je schrijfwerk bijvoorbeeld? Of voor een nieuwe baan, de ontwikkeling van een nieuwe dienst of een nieuwe aanpak in je werk?

Dan staat je eigenlijk hetzelfde te doen. De oplossing voor je vraagstuk is er al, ergens in het universum. Stel je ervoor open om het te plukken.

Bron: Sigrid van Iersel


Je kunt ook interesse hebben in:

Astrofysici: Het universum is niets meer dan een groot hologram

De 7 grootste misverstanden over creatief denken

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Reacties Beschermd door WP-SpamShield Spam Filter

Translate »