Zo motiveer je jezelf met inspirerende doelen

(soChicken | Jelle Hermus) Je wilt toffe dingen doen, maar hoe krijg je jezelf zover? Door inspirerende doelen te stellen krijg je veel meer motivatie. En zo krijg je dat voor elkaar.

Niet alle doelen motiveren

Er zit een groot gat tussen het stellen van doelen en het bereiken van doelen. Zodra jij doelen stelt die nuttig klinken maar je totaal niet motiveren, dan weet je van tevoren al dat het geen succesverhaal gaat worden.

  • Je werkt voor jezelf en je stelt een inkomensdoel, maar je weet dat je eigenlijk helemaal niet gemotiveerd raakt door extra geld.
  • Je neemt jezelf voor om 10 kilo af te vallen, maar je weet dat je helemaal geen zin hebt om minder te eten en meer te bewegen.
  • Je stelt een paar doelen die ‘logisch’ zijn, omdat dit wordt aangeraden in een boek of cursus. Maar je voelt er niets bij.

Doelen kunnen je innerlijke motivatie aanwakkeren. Maar dat gebeurt alleen als je werkt richting dingen die je écht wilt. Dingen die écht belangrijk voor je zijn. Met goede, inspirerende doelen:

  • Heb je minder moeite om ‘s ochtends uit bed te komen, omdat je weet wat je te doen staat;
  • Wordt het makkelijker om gedisciplineerd te werken, omdat je je van binnenuit gemotiveerd voelt;
  • Ontwikkel je een gevoel van vooruitgang en groei, wat goed is voor je zelfvertrouwen.

Hieronder vind je vijf tips om inspirerende doelen te stellen. Let’s go!

1. Zoek uit wat je écht wilt – Ja, lastig

Oké, vergeet SMART. Ik weet het, iedereen vertelt je dat je doelen specifiek, meetbaar, bereikbaar, realistisch en tijdgebaseerd moeten zijn. Vijf dingen die stuk voor stuk niet inspirerend zijn. Inspirerende dingen zijn vaak niet bereikbaar en al helemaal niet realistisch.

De vraag is niet of je doel voldoet aan de ‘regels’. De vraag is of je doel je in beweging brengt. Of je er kriebels van in je buik krijgt. Of je handen ervan gaan jeuken.

De vraag is niet wat kun je doen, wat is realistisch? De vraag is wat zou je tof vinden?

  • Het is realistisch om je kosten te verlagen en je inkomen te verhogen met 10%. Het is tof om te gaan voor financiële onafhankelijkheid.
  • Het is realistisch om 5 kilo af te vallen. Het is tof om te gaan voor zichtbare buikspieren en een super gezond en energiek lichaam.
  • Het is realistisch om 10 klanten te vinden. Het is tof om jezelf uit te dagen om 100 klanten te vinden.

Oké, voorbeeld. Stel je voor, je runt een webwinkel waar je hippe zelf ontwikkelde zoutvaatjes verkoopt. Je verkoopt nu tien zoutvaatjes per week. Een realistisch doel zou zijn om dit te verhogen naar 15 zoutvaatjes per week. Wat zou je hiervoor kunnen doen?

  • Je kunt tevreden klanten aansporen om nog eens te bestellen, met korting bijvoorbeeld.
  • Je kunt klanten aanmoedigen om over je webwinkel te praten tegen vrienden.
  • Je kunt een paar advertenties plaatsen op internet.
  • Etc.

Precies. Realistisch en bereikbaar, en een tikkie saai. Logisch dat je ‘s ochtends geen zin hebt om uit bed te komen.

Stel je voor dat we het anders doen. We laten realisme los, en pakken het anders aan. We gaan onze verkopen verhogen van 10 zoutvaatjes per week naar 10.000 zoutvaatjes per week. Wat zou je hiervoor kunnen doen?

  • Je zou je verhaal duidelijker en inspirerender moeten maken. Je zou duidelijk kunnen overbrengen dat zout uit jouw zoutvaatje per definitie lekkerder is, dat je er een betere kok van wordt.
  • Je zou een zoutvaatje kunnen ontwikkelen in samenwerking met een bekende ontwerper, of op basis van bijzondere materialen, of met bijzondere eigenschappen.
  • Je zou met je inspirerende verhaal in landelijke media kunnen komen.
  • Je zou bekende TV koks kunnen overhalen/betalen om jouw zoutvaatjes te gebruiken.
  • Je zou een geweldige klantenservice kunnen opzetten waardoor mensen gaan praten over jouw producten.
  • Je zou je zoutvaatjes internationaal kunnen verschepen.
  • Je zou je zoutvaatjes in toffe kookwinkels kunnen laten verkopen.
  • Etc.

Ik heb weleens horen zeggen dat het makkelijker is om tien miljoen te verdienen dan het is om een miljoen te verdienen. Ik weet niet of dat wetenschappelijk is onderbouwd, maar het idee klopt volgens mij wel.

Een minder realistisch doel is leuker. Het brengt je in beweging. Het levert je veel meer motivatie op waardoor je veel sneller vooruit komt. Dus zoek uit wat je écht zou willen, en stel dat als doel. Zwak het niet af om te voldoen aan SMART. Dik het aan, en geef jezelf een toffie missie. Iets waar je ‘s ochtends voor uit bed springt.

2. Bedenk 1-3 doelen, zonder het perfect te doen

Oké, mooi. Dan is het tijd om deze doelen voor jezelf op te schrijven zonder het perfect te willen doen. Dat is lastig, aangezien we dingen graag perfect doen. En je weet wat er dan gebeurt. Je wilt het perfect doen, en je bent bang dat dat niet zal lukken. Dus schuif je het nog even voor je uit. En uiteindelijk doe je het niet.

En het is nu juist de bedoeling dat je het wel gaat doen. Dus schrijf je doelen op. Hoe ze er nu ook uitzien. Het maakt niet uit of ze ‘goed’ zijn of niet. Het gaat erom dat je ongeveer weet waar je heen wilt.

Ga voor 1-3 doelen. Niet meer. Een duidelijke missie is inspirerend. Een hele lijst met missies is onzinnig.

3. Check je onderbuikgevoel

Pak je doelen voor je, en check je onderbuikgevoel. Is dit waar je blij van wordt? Vind je dit tof genoeg om voor in beweging te komen? Is dit wat je écht wilt?

Zo niet, geen zorgen. Je kunt je doelen gaandeweg verder aanpassen of er nu nog wat langer over nadenken. Het punt is dat je een doel stelt waar je onrustig van wordt. Een doel waarvan je denkt: wauw, daar wil ik nú mee aan de slag.

4. Hang je doelen aan de muur

Schrijf ze op, print ze uit, zorg dat ze op papier terecht komen. En hang je doelen op een plek waar je ze elke dag ziet. Bijvoorbeeld op je toilet, op een spiegel, op een voordeur of naast je televisie.

Het is belangrijk dat je onthoudt wat je ook alweer van plan was. En dat lukt niet als je het in je notities app op je mobiel zet. Je moet het vaak zien, ook als je er niet bewust voor kiest.

Het idee is dat je doelen op deze manier blijven leven in je bewuste én je onderbewuste brein. Je ziet ze iedere dag. En hierdoor ga je automatisch betere keuzes maken.

5. Merk hoe je ineens sneller vooruit komt

Als je geïnspireerd bent over je doelen, zul je minder geneigd zijn om uit te stellen. Simpelweg omdat je precies weet wat je te doen staat. Natuurlijk bereik je je doelen niet helemaal automatisch. Maar je zult merken dat het sneller gaat dan je verwacht. Waar je normaal gesproken zou gaan voor een uurtje Modern Family, ga je nu aan het werk omdat die doelen leven in je hoofd.

En omdat je veel gerichter werkt, zie je ook sneller resultaat op dat specifieke gebied. Alles wat je aandacht geeft groeit. En alles wat je ontzettend veel aandacht geeft, groeit ontzettend snel.

En maak je niet druk over of je je ambitieuze doel nu wel of niet bereikt. Het gaat erom dat je jezelf uitdaagt, en dat je gemotiveerd en geïnspireerd aan het werk bent. Je kent het cliché: shoot for the moon, even if you miss, you’ll land among the stars.

Misschien bereik je het doel nooit. Maar je weet dat je op een betere plek belandt door ernaar te streven. En bovendien is het werk een heel stuk leuker omdat je werkt vanuit inspiratie, niet vanuit een plicht.

Bron: soChicken


Je kunt ook interesse hebben in:

Hoe haal je alles uit het leven? 8 tips om meer te genieten!

Zeven kansen op geweldige toevalstreffers

Translate »