Vaak moe? 7 manieren om een vitaal leven te krijgen

(Albert Sonnevelt) Hoeveel energie heb ik? Stel jij jezelf die vraag wel eens? Want, zeg eens eerlijk? Het liefst willen we graag allemaal een hoge leeftijd bereiken, in goede gezondheid. Een vitaal leven en meer energie hebben gaan vaak samen. Als je lichamelijk en geestelijk gezond bent, plezier hebt in je werk, bestand bent tegen stressvolle situaties, goed met emotionele tegenslagen kunt omgaan en het bestaan zinvol vindt, dan ben je goed op weg. Dan is de kans groot dat je een vitaal leven hebt. Je voelt je fit, energiek en ontspannen.

De oma van Yvonne bereikt volgend jaar de leeftijd van 100 jaar. Oma staat nog volop in het leven en voelt zich goed gezond. Zij slikt geen medicijnen en heeft enkele jaren terug 1 keer in het ziekenhuis gelegen. Een gebroken heup. “Daardoor loop ik nog steeds moeilijk”, reageert oma. “Maar, dat weerhoudt mij er niet van om van het leven te genieten.” Wat is haar geheim? Is het boek ‘De Levenscode’ over vitaal ouder worden op haar van toepassing?

Hieronder lees je 7 manieren voor meer vitaliteit en een hoger energiepeil, inclusief de gedachtes van oma hierover.

1. Moeheid voorkomen door je leeftempo te verlagen

Je dagelijks van A naar B naar C enzovoort haasten, is niet bepaald bevorderlijk voor een vitaal leven. De kans dat je jezelf voorbij holt en stress ondervindt is groot. Stop daarmee. Zet die turbodrive uit en schakel naar een lagere versnelling. Door je leeftempo te verlagen geef je jezelf bewust de kans te genieten. Van wat je ziet, hoort, ruikt et cetera. Het resultaat is dat je meer innerlijke rust ervaart, ontspannen bent en uiteindelijk meer energie krijgt om te doen wat je werkelijk wilt.

Oma Yvonne: “Stress is iets dat wij vroeger niet kenden. Tenminste niet zoals je dat nu hoort. Nu is iedereen druk, druk en nog eens druk. Heeft nauwelijks tijd. Noch voor zichzelf, noch voor elkaar. Maar wanneer je alles wilt en moet? Dan kan het op den duur spaak lopen. Immers, er zitten niet meer dan 24 uur in een dag en 7 dagen in een week. En ik geloof niet dat steeds maar doorjakkeren bijdraagt aan je geluk.”

 

2. Krijg een vitaal leven en doe wat je meer energie geeft

Neem je leven onder de loep en noteer wat je energie oplevert en wat je energie kost. Je zult zien dat je meer tijd besteedt aan dingen die energie vreten dan geven. Focus je vanaf heden op die bezigheden die je helpen je batterij op te laden en doe die energieverslinders in de ban. Plan zo nodig regelmatig bewust tijd voor je zelf in om meer energie te krijgen en een vitaal leven te krijgen! Ga dus op zoek naar wat je energie oplevert: Een vriend(in) die je uit het oog bent verloren, een hobby die je ooit plezier gaf, muziek waar je graag naar luisterde, een carrièreswitch enzovoort.

Oma Yvonne: “Vroeger was het gewoon een kwestie van doen. Je pakte gewoon aan wat op je pad kwam. En waar je aan begon dat maakte je af. Je dacht niet na over allerlei dingen, zoals nu zo vaak gebeurt. Want, je hebt tegenwoordig eindeloos veel keuzes en mogelijkheden. Het is goed om een doel in je leven te hebben en ergens met passie voor gaan. Met heel je hart. Mijn doel nu? Die 100 jaar halen en dat vieren. Nee, de burgemeester hoeft niet te komen, want zo uniek is het ook weer niet.”

 

3. Eet vers, gezond en gevarieerd

Met de juiste voeding boost je je vitaliteit. Dat eten is immers de brandstof die je motor optimaal laat draaien. Het zorgt ervoor dat je volop energie hebt gedurende de hele dag. Begin elke dag met een ontbijt, neem enkele tussendoortjes en sla geen hoofdmaaltijden over. Kies daarbij voor vers, gezond en gevarieerd eten. Eet onder andere verse groenten en fruit, vis, mager vlees plus volkorenproducten. Eet je onvoldoende, ongezond en niet gevarieerd dan ervaar je gebrek aan energie, kun je je moe en lusteloos voelen. Bijvoorbeeld te veel koffie kan zorgen dat je je opgejaagd voelt en slecht slaapt. Te veel suikers en koolhydraatrijke etenswaren putten je uit en maken je eveneens moe. De Schijf van Vijf van het Voedingscentrum is een handige richtlijn om alle vitaminen, vezels, koolhydraten, eiwitten, vet en vocht in de juiste hoeveelheid binnen te krijgen. Wees matig met suiker, zout en kant-en-klare maaltijden. Je winst? Je energieniveau blijft de hele dag op peil waardoor je je lekker in je vel voelt en uiteindelijk een vitaal leven krijgt.

Oma Yvonne: “Ik ben opgegroeid op het platteland. Wat we aten was eenvoudig en puur natuur: zelf verbouwd en/of zelf gemaakt. Het eten was de brandstof om onze motor elke dag te laten branden en te kunnen werken. Niet, omdat we lekkere trek hadden. Heel anders dan tegenwoordig. En natuurlijk kenden we geen smaak- en kleurstoffen of conserveringsmiddelen. Ook later toen ik mijn eigen gezin had, was eenvoudig en natuurlijk eten gewoon. Opa hield niet van die gekke fratsen, zoals hij dat noemde. Snoep, patat, ingeblikte groenten, kant-en-klaar maaltijden en dergelijke was uit den boze. En eten? Dat deden we zoveel mogelijk samen op vaste tijden: ontbijten, lunchen en avondeten.”

 

4. Drink minimaal 1,5 liter water

Regelmatig water drinken gedurende de dag heeft een positieve uitwerking op je vitaliteit. Het reinigt onder andere je lichaam, regelt je lichaamstemperatuur en voorziet diverse organen van voldoende vocht. Drink je te weinig water op een dag? Dan gaat je energieniveau rap omlaag. Je wordt humeurig, je concentratie neemt af en voelt je moe. Leer jezelf daarom aan verspreid over de dag enkele glazen water te drinken. Voor meer energie, gezonde vitaliteit en optimale fitheid. Drink ruim 1,5 tot 2 liter water per dag en drink alcohol met mate.

Oma Yvonne: “Water dat was dorstlesser nummer 1 en dronken we de hele dag. Daarnaast thee, koffie en melk. Dat gebeurde op vaste tijden en beperkte zich tot enkele koppen. Limonade enzovoort dat was er niet. Trouwens, ook nu vind ik een glas water nog steeds heerlijk en ze zeggen dat het goed is om afvalstoffen uit je lichaam af te voeren.”

 

5. Kruip op tijd onder de wol

Gun je lichaam en geest genoeg (nacht)rust om zichzelf te herstellen. Niet alleen bevordert slapen je vitaliteit. Ook krijg je nieuwe energie om je dag fris te starten. Want, tijdens je slaap herstelt je lichaam zich en verwerken je hersenen de vele gebeurtenissen, indrukken en andere prikkels van de afgelopen dag. Dus, kruip bijtijds onder de wol en probeer minimaal 7 uur slaap per nacht te pakken. Lukt dat niet? las dan nu en dan een powernap in. Na 20 minuten heb je weer meer energie om productief te zijn, want je wordt uitgerust en fit wakker.

Oma Yvonne: “Rust roest zeiden we vroeger. Maar, dat was eerder bedoeld voor iemand die de hele dag liep te lummelen, niets deed. Niet als het gaat om bijvoorbeeld je nachtrust. Die werd bij ons min of meer bepaald door het ritme van de natuur. We gingen bij wijze van spreken met de kippen op stok en stonden op als de haan ’s ochtends kraaide. Aan 8 uur nachtrust kwamen we wel. Maar ja, er was ook niet zoveel afleiding als tegenwoordig: van theater, bios, disco en tv tot computer plus smartphone en nog veel meer. Als je wilt is er 24 uur per dag vertier en vermaak. Dat vraagt best wat discipline om rust en regelmaat in je leven te creëren. Maar, voldoende slapen en uitrusten – geestelijk en lichamelijk – zorgt wel dat je elke dag weer fit opstaat. Dat heb ik in mijn leven wel ervaren.”

 

6. Maak tijd voor voldoende lichaamsbeweging

Dat lichamelijk activiteit goed is voor je voor je gezondheid is niets nieuws. Zo verlaagt regelmatig voldoende bewegen niet alleen je risico op onder andere hart- en vaatziekten, maar het is bovendien een goede remedie om te ontstressen. Uitgangspunt voor genoeg lichamelijke activiteit is 5 dagen in de week minimaal 30 minuten bewegen. Bijkomend voordeel van bewegen is dat je endorfines aanmaakt die je gelukkiger stemmen, je vitaliteit doen toenemen en je energieker maken. Dus, maak tijd voor lichamelijke activiteiten. En nee, je hoeft niet direct naar de sportschool te rennen. Ook traplopen, je auto wassen, strijken, tuinieren, stofzuigen en dergelijke zijn positieve lichamelijke activiteiten voor meer fitheid en dus een vitaal leven.

Oma Yvonne: “Vroeger was voldoende bewegen helemaal niet zo moeilijk. Je deed alles lopende of op de fiets. Of je nu naar school ging, je werk, familie en vrienden bezocht enzovoort. Daarnaast was het werk vaak fysiek behoorlijk inspannend. Dus beweging kreeg ik volop. Regelmatig sporten was niet aan de orde om fit en gezond te blijven of om je spanning kwijt te raken. Hoe anders is dat nu…”

 

7. Heb een positieve mindset en krijg een vitaal leven

Positief in het leven staan, maakt het bestaan vaak een stuk lichter en luchtiger. En nee, dat betekent niet dat je geen oog moet hebben voor narigheid, problemen en tegenslagen. Alleen, bepaalt je mindset wel hoe je ermee omgaat. Of het glas half leeg of is het half vol. Zit je bij de pakken neer als het tegenzit of onderneem je direct actie? Met een positieve instelling lijkt het oplossen van allerlei problemen vaak veel minder zwaar en moeilijk. Breng het in praktijk. Want, positief denken en doen, helpt je relaxter in het leven te staan. Je bent meer in evenwicht, ervaart meer vitaliteit en hebt meer energie dan wanneer je overal als een berg tegenop ziet.

Oma Yvonne: “Negatief denken? Nou, daar ben ik wars van. Het leven komt zoals het is. Daar moet je zelf het beste van maken. Zitten somberen en kniezen over gemiste kansen daar heb je niets aan. Maak plezier, lach, geniet en neem het leven nu en dan met een korreltje zout. En vergeet niet dat ook de kleine dagelijkse dingen zeker de moeite waard zijn.”

 

Meer tips voor een vitaal leven

Uiteraard zijn er nog veel meer tips voor een vitaal leven. Denk eens aan regelmatig me-time reserveren om je hoofd tot rust te brengen en lichamelijke spanningen los te laten. Je emoties niet opkroppen, maar zeggen wat je op je hart hebt. Beginnen met meditatieoefeningen om afstand te nemen van dagelijkse stress. Je dierbaren vaker knuffelen, meer lachen en tijd met je gezin en familie doorbrengen. Start je vandaag met de tips voor een vitaal leven? De resultaten ervan zal je dan spoedig ervaren. Doe het gewoon!

Bron: Albert Sonnevelt


Je zou ook interesse kunnen hebben in:

11 tips om rusteloze en vermoeide benen tegen te gaan

Minder moeten en meer genieten van je leven – 3 tips

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Reacties Beschermd door WP-SpamShield Spam Filter

Translate »