“Do not brood over your past mistakes
and failures as this will only
fill your mind with grief, regret
and depression. Do not repeat
them in the future.”

Swami Sivananda

Wil je je zelfvertrouwen juist opbouwen?

Goed plan. Een gezond en positief zelfbeeld vormt een stevige basis onder een gelukkig en vervullend leven. Herken je jezelf in de onderstaande punten? Overweeg dan om je zelfvertrouwen stap voor stap te verhogen zodat je je vrijer en blijer kunt voelen en helemaal jezelf durft te zijn.

Laten we eens kijken, in welke punten herken jij jezelf?

1. Jezelf constant naar beneden halen

We doen dit allemaal van tijd tot tijd, en het is een hele effectieve manier om je zelfvertrouwen te verlagen. In plaats van te vieren wie je bent en gewoon te erkennen dat je trots mag zijn, halen we onszelf onderuit.

In de eerste plaats doen we dat in ons hoofd. Met giftige gedachten als: ”dit keer ging het goed, maar volgende keer misschien niet” of ”ze denken dat ik succesvol ben, totdat ze erachter komen dat ik een waardeloze loser ben.”

Daarnaast doen we het ook hardop, in het bijzijn van anderen. We praten onszelf naar beneden om te laten weten dat we niet zo waardevol zijn. En hoewel een beetje nederigheid een mooie eigenschap is, kun je ook te ver gaan.

2. Jezelf zien als slachtoffer

Als je jezelf constant ziet als slachtoffer van de gebeurtenissen in je leven, dan beschadig je doorlopend je zelfvertrouwen. Waarom? Omdat je steeds aan jezelf vertelt dat je machteloos bent en weinig te zeggen hebt over de kwaliteit van je eigen leven.

In de slachtofferrol voel je je klein en waardeloos. Je hebt het gevoel dat anderen – niet jij – bepalen hoe je je voelt. Elke stap die je zet om uit de slachtofferrol te stappen is een stap richting steviger zelfvertrouwen.

3. Je zelftwijfel eindeloos blijven herkauwen

Je kent het wel, je hebt iets meegemaakt dat pijn deed – en die pijn blijf je nu eindeloos herhalen in gedachten. Je maakte een gênante opmerking tijdens een overleg, je raakte de draad kwijt tijdens een presentatie of je deed iets stoms tijdens een date.

En in plaats van te denken: ”ach ja, die dingen gebeuren, volgende keer beter”, gebruik je deze gebeurtenis om keer op keer aan jezelf te bewijzen dat je – precies zoals je al dacht – een waardeloze loser bent.

Het blijven herhalen van dit soort giftige gedachten (en de gevoelens die erbij horen) is een perfecte manier om je zelfvertrouwen steeds lager en lager te maken.

4. Je aandacht vestigen op je minpunten

Jij hebt zwakke kanten, ik ook. Die hebben we allemaal. Het punt is, we hebben niet alleen zwakke kanten, we hebben ook sterke kanten.

Maar wat we vaak doen is dit: we zien onze sterke kanten als vanzelfsprekend, en richten onze aandacht volledig op onze zwakke kanten. Hierdoor worden deze aspecten van onszelf ontzettend groot in ons hoofd, waardoor we ons klein en waardeloos voelen.

Alles wat je aandacht geeft groeit. En hoewel er niets mis is met het versterken van je zwakke eigenschappen, is het gezond om ook je goede eigenschappen niet uit het oog te verliezen. Voel je dankbaar voor je talenten, voor je mooie kanten, voor de dingen die je goed doet, waar je trots op kunt zijn.

5. Jezelf constant vergelijken

Als je elke dag uren doorbrengt op Instagram dan heb je waarschijnlijk al gemerkt dat dit niet voedend is voor je zelfvertrouwen. Sterker nog – voor de meeste mensen is dit een effectieve manier om hun zelfvertrouwen stukje bij beetje af te breken.

Door jezelf constant te vergelijken met anderen (of de ‘perfecte Instagram versies’ van anderen) beschadig je je zelfvertrouwen doorlopend.

Er zullen altijd mensen zijn die jouw zwakke eigenschappen niet hebben, of wiens sterke eigenschappen nog sterker zijn dan die van jou. En dat is oké. Dat is hoe het is. Jij bent jij – een uniek pakket, een eenmalige samenloop van biologie, opvoeding, cultuur en ervaring.

Je kunt jezelf vergelijken, maar elke vergelijking die je maakt is oneerlijk. Je kunt mensenlevens niet vergelijken alsof je een paar schoenen vergelijkt. Als je je zelfvertrouwen wilt verlagen – vergelijk jezelf dan gerust.

Als je liever meer zelfvertrouwen hebt, vergelijk jezelf dan vooral met jezelf. Probeer iedere dag bijvoorbeeld een beetje beter te worden dan de persoon die je gisteren was. Gevoed door zelfliefde, zelfcompassie en zelfacceptatie.

Dat is een leven dat waard is om te leven.

Bron: soChicken  Foto: Fezbot2000


Je kunt ook interesse hebben in:

Zo word je nóg meer jezelf

Meer zelfcompassie ontwikkelen – praktische tips