Jij kiest je eigen gevoelens

Telkens wanneer je iets overkomt in het leven voel je hier iets bij. Er kruipt een emotie bij je omhoog als reactie op de gebeurtenis. Dit kan een emotie zijn die je als positief ervaart, zoals dankbaarheid, blijdschap, troost of geluk. Je kunt ook een emotie ervaren die negatief voelt, zoals jaloezie, haat, verdriet, teleurstelling of afgunst.

Hoewel we in de meeste gevallen denken geen invloed te hebben op de gevoelens die we ervaren, is juist het tegendeel waar. We kunnen onze emoties sturen, en zelf bepalen welke gevoelens we ervaren naar aanleiding van iedere gebeurtenis.

Zoals we al vaker hebben uitgelegd op soChicken heeft een gebeurtenis geen betekenis totdat jij die eraan toekent. Jij kiest hoe je wilt reageren op iets dat je overkomt. En hoewel we meestal functioneren op de automatische piloot, heb je wel degelijk zelf een keus in de reactie die een gebeurtenis in jouw lichaam teweeg brengt.

 

Kies voor je eigen emotie

Waarom is dit zo interessant? Voornamelijk omdat we deze vrije keuze kunnen gebruiken om ons leven mooier te maken. Wanneer ons iets ‘vervelends’ overkomt kun je zelf bepalen hoe je hier op reageert.

Goed en slecht bestaan niet , dus niets ligt van tevoren vast. Wie zegt dat deze gebeurtenis per definitie slecht is? Je kunt zelf kiezen welk gevoel je eraan wilt koppelen, en deze vrijheid geeft je de kans om je leven mooier te maken.

 

Kiezen tussen angst en liefde

Wanneer je kijkt naar de gevoelens die je ervaart, komt het spectrum van emoties voort uit slechts twee basis emoties: angst en liefde. Dit zijn de twee basisgevoelens van waaruit we allemaal handelen.

Angst is de emotie van afkeer, afzondering, haat, vluchten, afstoten, jaloezie, afgunst en alle andere negatieve gevoelens. Liefde is de emotie van vasthouden, samen zijn, samenwerken, blijdschap en alle andere positieve gevoelens.

In iedere situatie in je leven reageer je in essentie vanuit één van deze twee emoties. Je reageert vanuit liefde of vanuit angst. Veel mensen reageren automatisch vanuit angst. Ze zijn bang om iets kwijt te raken, of iets te ervaren dat ze niet willen. Je hebt echter zelf de keus vanuit welke emotie je wilt reageren.

 

Angst maakt je leven minder fijn

Zoals je begrijpt is leven vanuit gevoelens van angst op de lange termijn niet prettig. Wie zijn leven inricht rondom angst baseert zijn leven op negatieve emoties, en de angst om deze emoties te ervaren.

Hoe meer angst je in je leven brengt, des te meer reden je zult krijgen om angstig te zijn. Je gevoelswereld zal worden gedomineerd door negatieve gevoelens, met alle gevolgen van dien.

 

Liefde maakt je leven mooier

Wanneer je je leven baseert op gevoelens van liefde zul je je leven op de lange én korte termijn mooier maken. Hoe meer liefde je voelt, des te meer liefde je zult ervaren.

Je kunt ervoor kiezen om liefde te voelen bij alles wat je overkomt. Je kunt kiezen voor een positieve energie in je leven die doorwerkt in alle gebieden van je leven.

 

Zo kies je voor het gevoel van liefde

Vraag jezelf, wanneer je staat voor een keuze, of je reageert vanuit liefde of vanuit angst. En wanneer je wilt gaan reageren vanuit een gevoel van angst (jaloezie, afwijzing, teleurstelling of bijvoorbeeld haat), sta dan even stil, en vraag jezelf af hoe je kunt reageren als je vanuit liefde zou handelen.

Uiteraard is dit in veel gevallen makkelijker gezegd dan gedaan. Je moet dan ook niet verwachten dat je vanaf nu de keuze kunt maken om alleen nog maar vanuit liefde te reageren.

Wel kun je je steeds bewuster worden van je reacties en je gedachten. Je kunt jezelf trainen om steeds vaker te leven vanuit liefde, en het leven vanuit angst achter je te laten. Dit doe je stap voor stap, niet van de een op de andere dag.

Bron: soChicken


Je kunt ook interesse hebben in:

Simpele stappen naar een nog gezonder leven

Zeven manieren om meer zelfliefde te ontwikkelen