Dit is de meest overtuigende zin van de Nederlandse taal
(Welingelichte Kringen | Jeannette Kras) Hoe krijg je een ander zover dat hij doet wat jij wil? Daar zijn al talloze artikelen met tips en tricks over verschenen, terwijl het eigenlijk allemaal veel eenvoudiger is. Overtuigen doe je met één simpel zinnetje: “Je zult het waarschijnlijk niet willen, maar…”
Gedragswetenschapper Nicolas Guéguen vroeg op straat 600 mensen om geld te doneren aan een goed doel dat kinderen helpt. De ene helft van de deelnemers stelde hij de vraag: “Waarschijnlijk bent u geïnteresseerd in organisaties voor kinderen met gezondheidsproblemen. Ik vroeg me af of u ons zou kunnen helpen door een donatie te doen?”
De andere helft vroeg hij: “Waarschijnlijk bent u geïnteresseerd in organisaties voor kinderen met gezondheidsproblemen. U zult het vast niet willen, maar ik vroeg me af of u zou kunnen helpen door een donatie te doen?”
Dit kleine verschil in vraagstelling maakte een groot verschil in opbrengst. In de eerste groep doneerde slechts 25 procent geld. In de tweede groep was dat bijna 40 procent.
Dit psychologische effect is al eerder aangetoond en ontstaat, omdat mensen graag uit vrije wil handelen. Door te stellen dat ze waarschijnlijk toch niet willen, verliezen ze als het ware hun vrijheid. En om die terug te krijgen zijn mensen geneigd om juist te doen wat iemand vraagt.
In dit filmpje van Tech Insider wordt het precies uitgelegd:
Bron: Welingelichte Kringen