BewustzijnGlobal ProjectInspiratieLezingenMeditatie

3 vragen om weerbaarheid op te bouwen – en de wereld te veranderen

(TED) Ieder moment van beweging is een kans om je meer bewust van jezelf en de wereld om je heen te worden, zegt Zen-boeddhistische non Zuster True Dedication (Ware Toewijding). Terwijl ze ons door de kunst van het ‘lopen in aandacht’ leidt, deelt ze drie essentiële vragen die je jezelf kunt stellen om je kracht wakker te maken, je weerbaarheid op te bouwen en je innerlijke ruimte te ontdekken.

3 vragen om weerbaarheid op te bouwen


Transcript

Waarom is het zo moeilijk om de richting die onze beschaving opgaat te veranderen?

Ik wil erop wijzen dat wat er op dit moment ontbreekt niet meer feiten en informatie of zelfs technologie zijn.  We hebben meer dan genoeg. 
Wat er ontbreekt is inzicht.

Mijn leraar, Zen-meester Thich Nhat Hanh zei dat als we onze manier van leven nog niet hebben veranderd, dit komt doordat onze wakkere geest nog niet sterk genoeg is. We kunnen niet hopen de wereld te veranderen als we onze zienswijze niet kunnen veranderen — ons bewustzijn. Maar hoe kunnen we dit doen?

In de zen-traditie weten we dat ontwaken niet alleen via het intellect gebeurt. We moeten ons hele wezen erbij betrekken, te midden van dit huidige moment. Een hele simpele manier om dit te doen, is door het beoefenen van mindful wandelen. Een krachtige meditatie waar geen zwaar werk of zelfs extra tijd voor nodig is.

Mindful wandelen

Herinner jij je de eerste stappen die je vanochtend buiten zette? Het gevoel van de grond onder je voeten, de lichtval, de luchtkwaliteit. Herinner jij je de eerste boom die je onderweg tegenkwam? Het leven is er voor ons, maar de vraag is: zijn wij er voor het leven? Misschien hadden we vanmorgen iets belangrijkers te doen. Misschien hadden we haast. Velen van ons hebben het gevoel dat we tijd tekort komen. Maar als we ons haasten om iets te gaan doen, besparen we dan tijd of verliezen we die juist?

Er zijn veel dringende zaken. Maar om het soort radicale, beslissende acties te ondernemen waar onze planeet om vraagt, moeten we volledig aanwezig zijn, gegrond, alert onverschrokken en vrij. Onze manier van zijn heeft ons in de huidige crisis gebracht, en het is onze manier van zijn die ons hieruit kan krijgen.

Mindful wandelen kan helpen. We voelen echt het contact tussen onze voeten en de grond. We genieten van de harmonie tussen onze ademhaling … en onze stappen. Met iedere stap komen we aan in ons lichaam, in het huidige moment. We raken gefascineerd door de hele ervaring van het lopen. Voor degenen onder ons die fysiek niet kunnen wandelen, misschien omdat we in een rolstoel zitten, genieten we van de ervaring van het bewegen door de ruimte. We openen onze zintuigen voor de lucht, de bomen, de mensen om ons heen of gewoon voor de geluiden van het leven in de stad. We hebben een kans om wakker te worden om te zien wat er in en om ons heen gebeurt.

3 vragen om weerbaarheid op te bouwen

In de zen-traditie stellen we ook vragen die ons helpen om wakker te worden. Om het aan te wakkeren. Vandaag wil ik je er drie aanbieden.

Wie ben jij?

De eerste vraag is: Wie ben jij? Wie ben jij? Stel dat je aan het lopen bent om iets te doen, misschien iets heel belangrijks. Iets dat misschien goed is om te doen, maar toch heel erg moeilijk is. Vraag het jezelf eens af. Wie loopt er om dit te doen? Kun je zien dat je in feite een hele familielijn bent, van ouders, grootouders en voorouders? We dragen ze allemaal met ons mee. Hun kwaliteiten en ontwikkelingspunten. Hun hoop, spijtbetuigingen en angsten. Ieder van ons is op een bepaalde manier een ambassadeur van onze soort. Zodra we lopen hebben we een kans om het beste van onszelf te activeren. De kwaliteiten van ontwaken. Doorzettingsvermogen. Mededogen. Vrijgevigheid. Onbevreesdheid en hoop.

Als we verder lopen realiseren we ons dat we miljoen jaar evolutie belichamen. Ieder van ons is niets minder dan een vertegenwoordiger van de planeet. Een kind van de aarde. Op dit moment, zijn we allemaal gemaakt van aarde, zon en sterren. Bergen en rivieren, savannes en regenwouden. Het is voor ons onmogelijk om zonder al deze elementen te bestaan. En om dit te beseffen kijken we met het inzicht van interzijn. Dit is niet alleen intellectuele kennis. Maar het levende inzicht dat jij en ik veel meer zijn dan we denken. Dit is een immense bron van liefde en kracht terwijl we handelen in het hier en nu.

Waar ben je?

Dat brengt ons bij de tweede vraag. Waar ben je? Ben je hier? Ben je in het nu? Voel je je thuis in jezelf, ontspannen en op je gemak? Of is er nog steeds rusteloosheid, misschien wat tumult? Misschien zijn we afgeleid en ergens mee bezig. Er zijn mensen die zeggen dat we te veel in het heden zijn en niet genoeg plannen maken voor de toekomst. Maar er is een verschil tussen alert en wakker zijn voor wat er om ons heen gebeurt en jezelf verliezen in werk of projecten. Of onszelf onderdompelen in consumptie om te voorkomen dat we ontsnappen of onszelf verdoven voor wat er werkelijk gebeurt. Het trainen van ons lichaam en onze geest om volledig aanwezig te zijn in het hier en nu is essentieel voor onze overleving en voor de toekomst die we creëren. Enkel en alleen in het heden kunnen we ons geluk werkelijk voeden en omgaan met onze pijn en ons leed.

Op dit moment bijvoorbeeld, als ieder van ons de tijd neemt om echt in te ademen en terug te komen in ons lichaam, vinden we misschien spanning. En nu, bij een uitademing, hebben we een kans die spanning los te laten. Dat kan meteen. Als we in dit moment terugkomen tot onszelf en verdriet opmerken, hebben we een kans dit te omarmen. Als we angst vinden, woede, wanhoop, hebben we een kans die te begeleiden, ermee samen te zijn en diep te kijken naar wat het ons wil vertellen. Ons lijden bevat ook het lijden van onze wereld. Het geweld, de vernietiging, de discriminatie en exploitatie die op dit moment over de hele planeet plaatsvinden. We brengen schade toe aan elkaar en aan alle levenssoorten. Hoe meer we ons dit realiseren, des te meer we wakker worden. We willen iets doen om te helpen en de situatie te veranderen. Maar dit vereist een enorme energiebron. Waar kunnen we ooit genoeg energie vinden? In de boeddhistische traditie weten we dat onze intentie, onze diepste wens een enorme energiebron is.

Wat wil je?

Dat brengt ons bij vraag drie: Wat wil jij? Wat wil je echt? Wat is het belangrijkste voor je? Dit gaat niet alleen over doen, maar ook over zijn. Het is mogelijk om stevig gegrond te zijn in het huidige moment en toch gemotiveerd, gevoed met energie door een diepe wens, een diepe liefde om iets positiefs bij te dragen. Waar we ook onze bijdrage leveren, is het onze taak om ons best te doen op die plaats en dan hebben we vrede. Zelfs de kleinste handeling die uit liefde is ontstaan resoneert onbegrensd.

Dus we wandelen. Met iedere stap kunnen we in ons leven aankomen. We kunnen onszelf afvragen: Is dit de manier waarop ik mijn leven wil leiden?

Interzijn

Het leven is kort. Ieder van ons moet bepalen wat onze diepste wens is en die voeden, en zo nodig aanwakkeren. En een gemeenschap van vrienden en medestanders vinden die dezelfde droom delen. Met het inzicht van interzijn, zien we dat we niet een kleine ik zijn die onze droom realiseert, maar een groot wij. En bij iedere stap komen we aan op onze bestemming.

Dus wie ben ik? Waar ben ik? En wat wil ik? Het stellen van deze drie vragen te midden van ons dagelijks leven — zodra we lopen — zal ons helpen wakker te worden. Het feit is dat als we doorgaan in de richting waarin we nu opgaan, er geen twijfel bestaat dat onze beschaving gauw zal eindigen. Veel beschavingen zijn tot een einde gekomen en die van ons is niet anders. Als ons ontwaken voor deze waarheid niet sterk genoeg is, zullen onze acties niet sterk genoeg zijn om onszelf te helen en om de aarde te beschermen. We moeten het lijden en de waarheid zien om wakker te worden. Er is een diep verband tussen die twee. We kunnen er niets aan doen als we ons verdoofd of overladen voelen. Alleen als we in ons lichaam durven te voelen wat al deze feiten en al deze informatie betekenen, zullen we echt wakker worden voor de kostbaarheid van het leven en voor het gevaar waarin we ons bevinden. We hebben de spirituele kracht. We moeten dit doen. Mindful ademen en wandelen kan ons stabiliteit geven zonder enige angst. In contact zijn met de natuur geeft ons nieuwe moed en geneest onze ziel. De aarde, onze voorouders en onze nakomelingen zijn allemaal hier bij ons in dit moment. Ze geven ons helder inzicht om de waarheid te zien en moed om radicale, liefhebbende acties te ondernemen. Met dit ontwaken en spirituele kracht, is het voor ons mogelijk actie te ondernemen met de urgentie van vandaag en ook met de vrijheid van eeuwigheid.

Over de auteur

Sister True Dedication is een Zenboeddhistische non die tot priester is gewijd door Thich Nhat Hanh, de redacteur van verschillende van zijn boeken en een belangrijke stem voor een nieuwe generatie jonge monniken.

Sister True Dedication is een voormalig journalist en Zen-boeddhistische non die is gewijd door Thich Nhat Hanh. Ze is de redacteur van zijn nieuwste boek,  Met zen de planeet redden (2021), evenals zijn boeken De kunst van het leven (2017) en Liefde voor de aarde (2013). Voordat ze in 2008 op 27-jarige leeftijd het klooster inging, studeerde ze geschiedenis en politieke gedachte aan de universiteit van Cambridge, had ze een feministische blog en werkte ze als journalist voor BBC News in Londen. In de beginjaren van haar kloosteropleiding assisteerde ze Thich Nhat Hanh en Sister Chan Khong bij hun geëngageerde boeddhistische acties voor mensenrechten, godsdienstvrijheid, toegepaste ethiek en ecologie, en vergezelde ze hen op officiële bezoeken aan internationale parlementen, het Amerikaanse Congres en het Vaticaan.

Sister True Dedication is medeoprichter van de internationale  Wake Up Movement , een gemeenschap van jonge meditators die nieuwe manieren vinden om mindfulness en betrokken boeddhisme te combineren. Ze woont momenteel in het  Plum Village-klooster in het zuidwesten van Frankrijk, waar ze haar tijd en energie besteedt aan het verdiepen van haar meditatiepraktijk, het delen van Thich Nhat Hanh’s leringen met een breed publiek online en offline, het bewerken van Thich Nhat Hanh’s geschriften en het begeleiden van een nieuwe generatie jonge monniken. Als vastberaden optimist is ze toegewijd om zowel het diepe lijden als de buitengewone wonderen van het leven met mededogen en moed tegemoet te treden. Ze is het gelukkigst als ze voor bomen zorgt, naar Moeder Aarde luistert, geniet van verse koffie en acteert in komische sketches.