Australie opent eerste supermarkt om voedsel te redden

(Earth Matters | Ivo Valkenburg) OzHarvest Market is een nieuwe ‘Super” Markt in Australië. Zoals je geen ander voorbeeld kent. Eentje zonder prijskaartjes. Zonder “3 halen en 2 betalen’ aanbiedingen. Je pakt eenvoudigweg wat je nodig hebt. Je geeft als je kunt. Ze accepteren zelfs omhelzingen. Echte liefde kent geen houdbaarheidsdatum. Elk stukje voedsel is ‘gered’ van restaurants, cateraars, en andere supermarkten. Kwaliteitsvoedsel, groente en fruit, dat anders zou worden verspild. Ze bezorgden reeds 60 miljoen maaltijden om mede-mensen in de basisbehoefte van eten en drinken te voorzien. Ze ‘redden’ inmiddels zoveel voedsel dat het mogelijk was om een eerste supermarkt te openen. 

OzHarvest Market is de eerste supermarkt in Australie vol met voedsel dat ofwel is gedoneerd ofwel elders verspild zou worden, maar nog in prima conditie. De formule is gebaseerd op een praktische filosofie van ‘pak wat je nodig hebt, en geef wat je kan’.

Een inspirerend voorbeeld die laat zien wat er gebeurt als mensen, vanuit eigen kracht, talent en passie, daadkrachtig aan het werk gaan met de creatie van een vernieuwde samenleving.

Wereldwijd wordt volgens cijfers van de VN zo’n 30% van ons eten verspild. Terwijl er veel plekken in de wereld zijn waar mensen honger hebben. Groente en fruit maakt een groot deel uit van deze verspilling. Bijna de helft van deze gezonde en lekkere producten haalt ons bord niet. Ze belanden op de afvalberg, in het veevoer of worden omgezet tot biogas. Ze worden verspild omdat ze niet op tijd bij de consument of producent terecht komen. Maar ook bij de consument thuis verdwijnt groente en fruit in de prullenbak.

Een inspirerend praktijkvoorbeeld in Nederland op het gebied van voedselverspilling is Kromkommer. Ze beschouwen ‘het redden van al het kromme groente en fruit dat anders niet op ons bord zou belanden’  als hun missie. Kromkommer is een Sociale Onderneming. Dat betekent dat ze net als iedere andere onderneming een verdienmodel hebben. Echter is geld verdienen niet het hoofddoel, maar een middel om hun missie te realiseren. Ze zijn aangesloten bij Social Enterprise, net als heel veel andere toffe ondernemers.

Lees meer over OzHarvest Market op de website Love Made Visible, een verzamelplek van 575+ voorbeelden waar de liefde spreekt door mens en economie

Bron: Earth Matters

Translate »