Dit is een goed punt. Als je sport dan bouw je waarschijnlijk meer spierweefsel op. Dat is fijn en wenselijk. Maar spierweefsel weegt per eenheid meer dan vetweefsel.

Dus hoewel je prima vooruitgang kunt boeken, kun je ontmoedigd raken wanneer je op de weegschaal staat en ziet dat je niet bent afvallen of zelfs bent aangekomen.

Een goede manier om teleurstelling te voorkomen is door je vetpercentage in de gaten te houden en je buikomtrek te meten. Je gewicht vertelt slechts één kant van het verhaal.

4. Gebruik sport slim en strategisch

Als je wilt afvallen met sport dan zijn dit een aantal strategische tips die je helpen meer voordelen te ervaren en minder nadelen. Want sport is gezond en het kan je weg naar een slanker lichaam absoluut makkelijker maken als je het slim aanpakt.

  • Sport niet overdreven veel. Richt je aandacht op het verbeteren van je voeding en voeg daar lichaamsbeweging aan toe. Onthoud: in twee happen kun je al een halfuur sporten ongedaan gemaakt hebben. Let op wat je in je mond stopt, dan ben je al 80% op weg.
  • Zorg elke dag minimaal voor een halfuur lichaamsbeweging.
  • Verschuif je aandacht naar korte, intense krachttraining. Je hoeft geen uren te sporten voor goede resultaten. Krachttraining maakt je lichaam strakker en spierweefsel verbruikt meer energie, zelfs als je niets doet. Die energie eet je waarschijnlijk wel weer terug. Maar het fijne is dat je meer kunt eten zonder aan te komen. En dat maakt je leven een stuk makkelijker, ook als je wilt afvallen.
  • Neem tijd om te herstellen na intense work-outs. Heb je 10 kilometer hardgelopen gisteren? Doe het dan vandaag wat rustiger aan.
  • Heb je een fout gemaakt in je eetpatroon? Door te sporten kun je je fout ‘herstellen’ of de schade beperken. Dat is een fijne optie om te hebben wanneer je aan het afvallen bent.
  • Kies een of meerdere sporten die je leuk vindt, waar je van geniet. Als je enkel sport om af te vallen dan verlies je al snel je interesse net als wanneer je enkel werkt voor geld. Probeer meerdere vliegen in één klap te slaan met de sporten die je doet. Denk aan plezier, ontspanning, buitenlucht, sociale contacten, etc.

Afvallen met sport werkt het beste als je sporten gebruikt als een toevoeging aan je aangepaste eetpatroon. Simpel en logisch. Houd jezelf niet voor de gek, en laat die donuts achterwege.

Bekijk ook onderstaande Vox video, waarin het heel eenvoudig wordt uitgelegd.

Bron: soChicken