Balans tussen werk en privé – vijf gouden tips

(soChicken | Jelle Hermus) De balans tussen werk en privé – hoe krijg je de chaos onder controle en voorkom je dat je elke avond uitgeblust op de bank ploft? Ontdek vijf gouden tips voor een betere balans tussen werk en privé.

 

“So there’s no such thing as work-life balance.
There’s work, and there’s life, and there’s no balance.”

Sheryl Sandberg

 

Chaos, uitgeblust en geen balans

Balans is het antwoord op veel van onze problemen. Berggeiten zijn er goed in, wij minder. We streven het na, maar we lijken er nooit te komen.

Je wilt succesvol zijn op je werk, je wilt je huishouden op orde houden, gezond eten, voldoende sporten, je sociale contacten onderhouden, je kinderen en je partner ondersteunen, mediteren, persoonlijke ontwikkeling doen en af en toe tijd voor jezelf hebben.

En dat lukt niet. Want het leven gaat te snel en je tijd glipt door je vingers. En ondertussen voel je je te moe om te sporten of zelfs maar aan je hobby te beginnen.

 

Laten we eens kijken hoe we dit kunnen omkeren.

1. Je hebt maar één leven
Er is geen ‘werk leven’of ‘privé leven’. Er is gewoon je leven.

De balans tussen werk en privé, gaat meestal over het gebrek aan vrije tijd. Dan wel over het gebrek aan energie om die schaarse vrije tijd op een zinvolle manier in te vullen.

Je leven is een serie aan gebeurtenissen. Onafhankelijk van waar je je bevindt en wat je doet. Ieder moment is dat wat het is, meer is er niet.

De kunst is dus om beter te worden in leven. Om je leven te zien als één geheel en je energie te verdelen, je tijd slimmer in te delen, beter te genieten en effectiever op te laden.

 

Laten we eens kijken hoe je dat doet.

2. Balans bereik je niet – balans is een vaardigheid
Precies. Als kind gingen ik vaak met het gezin een weekend naar Center Parcs. Ik vond het geweldig, lekker zwemmen en struinen door het bos. En lopen over de smalle balk over een van de vijvers in het park.

Mijn oudere zus stapte op de balk en liep vol zelfvertrouwen naar de overkant. Ik probeerde hetzelfde, maar ik kreeg het niet voor elkaar. Na twee stapjes viel ik om en besloot ik niet verder te lopen. Ik was al vaak genoeg in sloten gevallen.

Op een smalle balk balanceren is een vaardigheid. Er is geen moment dat je simpelweg in balans bent. Je moet continu blijven balanceren. Je corrigeert jezelf iedere seconde.

En je raadt het al: zo werkt het ook met de balans tussen werk en privé.

  • Hoe beter je bent in balanceren, des te dichter je bij de ideale balans blijft.
  • Je moet continu corrigeren om in balans te blijven. Maar als je te heftig corrigeert, sla je te ver over naar de andere kant waardoor je hevige ups en downs ervaart.
  • Hoe sterker je ups en downs, des te minder balans je ervaart. Je ervaart periodes van enorme gelukzaligheid, en periodes van hevige stress en chaos.
  • Als je een echte pro bent in balanceren, dan blijf je altijd in de buurt van de ideale situatie. Zelfs als het leven je een duwtje geeft. Dit noemen we veerkracht. Je bent zó goed in balanceren dat je zelfs op die balk blijft staan als hij op zijn grondvesten schudt.

En waar moet je beginnen als je beter wilt leren balanceren in het leven? Bij je energie. Hoe meer energie en levenslust je hebt, des te makkelijker het is om in balans te blijven.

Hoe je je energie slimmer beheert leer je in Plop!– mijn praktische eCursus voor meer balans, energie en levenslust. Maar voordat je enthousiast met Plop! aan de slag gaat – moment, ik heb nog een paar nuttige tips.

3. Doe minder – word een project-minimalist
Hoe meer je probeert te doen, des te lastiger het wordt om balans te vinden tussen werk en privé.

Zie het zo: je loopt als circusclown (klopt, ik heb ook een hekel aan clowns) jonglerend over een smalle balk. Hoe meer projecten en verplichtingen je hebt, des te meer ballen je moet hooghouden.

 

Jongleren met 1-3 ballen is geen probleem. Maar als het er meer worden dan groeit de kans dat er dingen mis gaan.

De kans wordt groter dat je ballen laat vallen, waardoor je van de balk af moet stappen om de boel op de rapen. Hierdoor raak je dus ontzettend uit balans.

  • Als het je wel lukt om de ballen hoog te houden, dan kost dit je ontzettend veel energie. Stel je eens voor dat je balanceert terwijl je met tien ballen jongleert. Dat is topsport. Je moet intens focussen, waardoor je continu gespannen bent.

Het is mogelijk om de balans te bewaren terwijl je ontzettend veel projecten en verplichtingen hebt. Maar dat is een vaardigheid die je moet trainen. Als je merkt dat je je vaak overweldigd voelt, dan is het belangrijk dat je de uitdaging een tandje eenvoudiger maakt. Zodat je deelneemt aan een wedstrijd die je kunt winnen.

  • Doe minder. Doe de dingen die echt bijdragen aan je levensgeluk. Doe de rest niet.
  • Werk aan je perfectionisme. Je kind hoeft niet de meest fantastische traktatie uit te delen op school. Je hoeft niet altijd de beste te zijn op kantoor. En je hoeft niet aanwezig te zijn bij elke sociale verplichting.
  • Maak je leven minder gecompliceerd. Zoek naar manieren om tijd te besparen en complexiteit weg te nemen. Kook bijvoorbeeld in dubbele porties, schrap onnodige stappen uit je werkproces, automatiseer taken, schakel hulp in etc.

Hoe minder ballen je hoog houdt, des te makkelijker het is om de balans tussen werk en privé te bewaren.

4. Plan vaker en plan beter voor meer balans
Vraag je je af hoe CEO’s en presidenten hun leven op orde houden? Planning.

Managementgoeroe Brian Tracy claimt dat iedere minuut die je besteedt aan plannen, 10 minuten scheelt tijdens het uitvoeren van het werk. In hoeverre dat klopt weet ik niet, maar dat plannen je tijd en rust oplevert is zeker.

Wat doe je als je plant? Je denkt goed na en ontwikkelt een plan. Vervolgens kun je stoppen met nadenken, en je plan simpelweg uitvoeren. Dat geeft ontzettend veel rust en controle.

 

Het klinkt logisch, maar het is echt een game-changer als je op zoek bent naar balans.

Hoe beter je je leven organiseert, des te meer ballen je kunt hebben. En des te beter je tegen een stootje kunt.

Maar ook plannen vereist oefening. Hoe vaker je het doet, des te beter je erin wordt. Bekijk voor een simpel voorbeeld mijn Weekly Review routine, gebaseerd op de technieken uit het boek Getting Things Done (GTD).

5. Speel altijd, overal
Neem het leven niet zo serieus. Zoals ik al zei: je hebt maar één leven. Als het je doel is om er zoveel mogelijk van te genieten, geniet er dan van.

Geniet van je leven terwijl je werkt, en geniet van je leven als je niet werkt. Het leven is één lange stroom van bewustzijn. Door het op te delen in werk en privé maak je het lastiger voor jezelf om mindful, tevreden en gelukkig door je dagen te gaan.

  • Leef zoveel mogelijk in het moment, wat je ook doet.
  • Geniet van kleine fijne dingen. Zoals een gesprekje met een collega of een avond met een goede vriendin.
  • Trap lol, lach elke dag.
  • Speel vaker. En maak van je werk een spelletje. Geef jezelf leuke uitdagingen. Probeer het sneller te doen, of beter, of liefdevoller of met meer aandacht. En speel met kinderen, rol van de duinen, nodig je vrienden uit voor een avondje Twister. Doe gek– het leven is al normaal genoeg.
  • Houd stress buiten de deur door momenten te nemen om te herstellen. Neem tijd om simpelweg te lummelen, om leuke dingen te doen, om te spelen en te lachen. Met minder stress vind je de balans veel sneller.

 

Lekker blijven balanceren

Balans is een vaardigheid, geen eindbestemming.

Train jezelf om er beter te balanceren, en merk hoe je leven minder chaotisch en minder gespannen wordt. Je krijgt de touwtjes weer in handen, en ervaart meer rust, kalmte en energie.

 

Plop jezelf richting meer balans

Word een pro/berggeit in balanceren tussen werk en privé. Ontdek hoe je je energie kunt managen, krijg grip op de chaos en houd elke dag energie over voor de dingen die je leuk en belangrijk vindt.

Bron:soChicken

Translate »