“Procrastination is opportunity’s assassin.”
Victor Kiam

Uitstelgedrag overwinnen in kleine stappen

Uitstelgedrag is geen vreemde voor mij. Ik heb periodes gehad dat ik er ontzettend mee worstelde en letterlijk wekenlang bijna niets waardevols uit mijn handen kreeg.

En dan zijn er de periodes waarin ik een beetje aanmodder. Ik doe de dingen die moeten gebeuren, maar vertoon uitstelgedrag op projecten die belangrijk voor me zijn maar niet urgent.

Als ik worstel met uitstelgedrag dan is perfectionisme steevast de boosdoener. Ik maak de projecten veel te groot in mijn hoofd, waardoor ik overweldigd raak, onrustig word en niet meer weet waar ik moet beginnen.

Gelukkig begrijp ik inmiddels precies hoe dit werkt, en heb ik allerlei handvatten die me in zo’n moment helpen mijn uitstelgedrag te overwinnen. Het is een mentaal spelletje dat je kunt winnen door de juiste stappen te zetten.

1. Weet wat je volgende stap wordt

We kunnen alles voor elkaar krijgen in kleine stapjes. De uitdaging zit hem vaak niet in het uitvoeren van de taken. Want de taken zijn gewoon handelingen die we verrichten:

  • Mailtje typen
  • Muur verven
  • Telefoontje plegen
  • Informatie opzoeken
  • Alinea typen
  • Etc.

De uitdaging zit hem in het vastellen wat nu het meest belangrijk is. ”Wat moet ik nu doen? Wat is mijn volgende taak?”

Met duidelijkheid kun je je uitstelgedrag overwinnen. Want wanneer je weet wat je te doen staat ervaar je niet alleen minder onrust en stress, je worstelt ook minder met uitstelgedrag.

Je brein denkt dan niet meer: ”pfff, wat een hoop werk, ik weet niet waar ik moet beginnen!” – het denkt: ”Oh, een belletje plegen, dát kan ik wel!”

Tien minuten plannen is vaak al genoeg om vooruit te komen. Doe een stapje achteruit en vraag jezelf af: ”wat is nu het meest belangrijk?” Zodra je weet wat je te doen staat definieer je een behapbare taak. Dan kun je aan de slag zonder uitstelgedrag.

2. Maak je dag luchtiger

In hetzelfde straatje: hoe meer je te doen hebt, des te groter de kans is dat je uitstelgedrag vertoont. Waarom? Omdat je brein overweldigd raakt. Het voelt vaak niet motiverend om deel te nemen aan een wedstrijd die je bij voorbaat al hebt verloren.

En dit haakt weer in bij plannen: je moet die knopen doorhakken. We hebben vaak geen zin om te plannen omdat het soms moeilijk voelt. We moeten keuzes maken, vaak op basis van te weinig informatie.

Maar als we die keuzes niet maken, dan lijkt alles even belangrijk en komen er véél te veel taken op onze takenlijst.

Vraag jezelf af: ”welke 2-3 taken moet ik vandaag afronden om me aan het einde van de dag succesvol en tevreden te voelen?”

Noteer die paar belangrijke taken en zorg ervoor dat je het kunt afronden. Gun jezelf een wedstrijd die je kunt winnen – het helpt je je uitstelgedrag te overwinnen.

3. Werk taak voor taak om uitstelgedrag te overwinnen

Zodra je hebt bepaald wat belangrijk is (en wat niet) kun je aan de slag.

  • Selecteer je taak
  • Schakel afleidingen uit
  • Begin aan je taak
  • Werk door tot je taak is afgerond

En heel belangrijk: houd je aandacht bij die ene taak die je hebt geselecteerd.

Doordat je even de tijd hebt genomen om te plannen kun je erop vertrouwen dat je nu precies doet wat je moet doen. Je kunt je gedachten over andere taken en projecten voor nu dus aan de kant zetten.

Dat geeft rust, vermindert stress en helpt je je uitstelgedrag overwinnen met minder moeite.

4. Vermijd je bekende valkuilen om uitstelgedrag te overwinnen

Ik weet: als ik tijdens de lunch YouTube aanzet dan ga ik uitstellen. Dan kijk ik een paar filmpjes, en blijf ik doorkijken – ook als ik al klaar ben met eten.

Dus? Dus begin ik er maar niet aan.

Hetzelfde geldt voor andere afleidende bezigheden, zoals social media apps, nieuws checken of videogames spelen. Als ik eraan begin kom er niet makkelijk meer uit.

Waarschijnlijk heb je wel een idee van jouw veelvoorkomende valkuilen. Als je je uitstelgedrag wilt overwinnen kun je er op voorhand voor kiezen om er niet aan te beginnen. Die keuze is vaak makkelijker dan jezelf er weer uit vechten wanneer je er eenmaal in zit.

Leg je smartphone in een andere ruimte, verander je omgeving of schakel het internet uit als het moet. Voorkom dat je in bekende valkuilen terecht komt – het kan je vaak een berg uitstelgedrag schelen.

Bron: soChicken


Je kunt ook interesse hebben in:

Hoe perfectionisme groeit in een op prestatiegerichte samenleving

Jezelf discipline bijbrengen – 5 praktische tips