8 tips om een gezonde levensstijl budgetproof te maken

(Just Be You) Wil jij ook een gezondere levensstijl maar wel op een manier die ook vriendelijk voor je portemonnee is?

 

8 tips om een gezonde levensstijl budgetproof te maken

  1. Koop seizoensgebonden producten

Seizoensproducten zijn niet alleen een stuk goedkoper, ze bevatten ook veel meer voedingsstoffen dan de producten die de halve wereld over gereisd hebben. De seizoensproducten van deze maand (april) zijn:

Groenten: avocado, courgette, komkommer, kropsla, champignons, paprika, prei, tomaten, spinazie en radijsjes.

Fruit: ananas, appel, avocado, banaan, citroen, grapefruit, granaatappel, sinaasappel en kiwi.

  1. Koop geen voorgesneden groenten

Voorgesneden groenten is vaak twee keer zo duur. Daarnaast bevat de voorgesneden groenten een stuk minder voedingsstoffen dan de groenten die je zelf nog moet snijden. Neem bijvoorbeeld een broccoli. Na 8 uur is er al zo’n 10% vitamine C verdwenen. Dat is toch zonde?! Vaak is de groente in de supermarkt al zo’n 4 tot 9 dagen oud. Dan kan je nagaan hoeveel voedingsstoffen daar al aan verloren zijn gegaan. Het is dus beter voor je portemonnee en je gezondheid om de brocoli, bloemkool etc. lekker zelf te snijden. Het kost vaak maar 5 minuutjes meer tijd!

  1. Drink water en thee

Sla de schappen met de fruitsappen en andere pakken drinken over in de supermarkt. Vaak lijkt het gezond om een pak vruchtensap mee te nemen, maar schijn bedriegt. Deze pakken zitten vaak vol met toegevoegde suikers en missen de vezels die in gewoon fruit wel zitten. Sla deze schappen dus over en drink water of thee. Beter voor de gezondheid én de portemonnee.

  1. Gooi niks weg

Heb jij bij het avondeten een portie over? Gooi het niet weg! Bewaar het voor de lunch de volgende dag. Zo verspil je geen producten én heb je gelijk een lekkere lunch voor de volgende dag! Twee vliegen in één klap!

  1. Freeeeze

Zijn jouw favorieten producten zoals bananen of avocado’s in de aanbieding? Hamsteren! Sla dit in en vries het in! Je kan meer producten invriezen dan je denkt!

  • vlees kan drie tot twaalf maanden in de vriezer blijven;
  • vis vier maanden;
  • brood en zuivelproducten tot drie maanden;
  • groenten afhankelijk van het type zes tot twaalf maanden;
  • bij fruit is dit acht tot twaalf maanden.
  1. Ga niet met honger naar de supermarkt

Je kent het vast wel, je duikt na een lange werkdag nog even snel de supermarkt in en voordat je het weet liggen de tony’s en andere chocolaatjes bovenaan in je mandje. Met honger boodschappen doen is echt een no go voor de portemonnee! Je komt altijd met te veel en vaak ongezonde producten thuis. Eet dus wat kleins voordat je naar de supermarkt gaat, zodat de echte honger weg is. Of maak een boodschappenlijstje en houd jezelf daaraan!

  1. Koop groenten en fruit bij de markt, Lidl of Aldi

Kijk eens verder dan de supermarkt bij jou op de hoek. Bij bijvoorbeeld de Lidl, Aldi of op de markt hebben ze ook een groot aanbod in verse groenten en fruit voor een hele voordelige prijs!

  1. Vervang je vleeswaren

Eet jij iedere dag vlees of vis? Wissel dit eens af met eiwitrijke producten zoals bonen, eieren of noten. Zo krijg je alsnog de juiste eiwitten binnen en dit is vaak wat beter voor de portemonnee.

Bron: Just Be You


Je zou ook interesse kunnen hebben in:

Zelf maken – de bekendste kruidenmengsels op een rij

17 slimme manieren om gezond te eten met weinig geld

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Reacties Beschermd door WP-SpamShield Spam Filter

Translate »