Eindelijk rust in je hoofd – zo stop je ratelende gedachten

(soChicken | Jelle Hermus) Ratelende gedachten. Als je wilt slapen, als je wilt ontspannen in de tuin, als je onder de douche staat. Je wordt er gek van. Hoe zet je de gedachtestroom stil? Zo vind je eindelijk rust in je hoofd.

 

“We are shaped by our thoughts; we become what we think.
When the mind is pure, joy follows like a shadow that never leaves.”

Buddha

Bedankt brein – laat me nu maar met rust

Ja, de Buddha wist hoe het werkte. Je wordt wat je denkt. En vaak is dat wat we denken niet bepaald wat we willen worden. Angsten, onzekerheden, zorgen, dingen waar je tegenop ziet en nare herinneringen.

Dan lig je in bed – klaar om in slaap te vallen – waarna je brein besluit om je even te herinneren aan dat overweldigende project op je werk. Waar je nog zoveel aan moet doen. Waarna de gedachten blijven komen en het zweet je uitbreekt. En vredig in slaap vallen voorlopig van de baan is.

Of je besluit om de goede gewoonte eens op te pakken, en je dag te beginnen met een meditatie. Je brein opent de sessie met het opstellen van een soort todo lijst. Waarna je zo onrustig wordt dat je opstaat om je mail te checken zodat je je weer nuttig voelt.

Bedankt brein. Fijn.

Gelukkig kun je veel doen om je hoofd stiller te maken. En het is veel minder moeilijk dan het soms lijkt. Echt – je hoeft niet als een monnik te leven om resultaat te zien. Let maar op.

 

1. Behandel je brein als een klein kind

Wees lief voor jezelf. Hoe meer je jezelf veroordeelt omdat je ‘te veel denkt’, des te meer negatieve gedachten je genereert. Alsof het nog niet druk genoeg is daarbinnen.

Zie je brein als een onschuldig kind. Het doet waar het goed in is: gedachten genereren. En jij kunt het begeleiden om beter met dit talent om te gaan. Zodat het minder gedachten genereert en vooral betere gedachten. Gedachten die je voeden, die je ondersteunen in je persoonlijke ontwikkeling, die je blij en gelukkig maken.

Je brein is niet slecht. Het is juist heel slim en creatief. Daarom zit je hoofd zo vol! Dus vervloek jezelf niet. Accepteer jezelf zoals je bent – mét je volle hoofd. Je komt nu misschien even niet in slaap, geen zorgen.

Met kleine positieve stappen kun je je brein trainen om zijn talenten beter te benutten, zodat jullie het allebei leuker hebben.

 

2. Beschouw jezelf als een strakblauwe lucht

Precies. Een strakblauwe lucht waar wolken aan voorbij drijven. Jij bent de lucht. Altijd blauw, altijd op dezelfde plek, altijd aanwezig. De wolken zijn je gedachten. Soms is er geen wolkje aan de lucht, soms zijn er zoveel dat het onweert.

De lucht is veel groter dan de wolken. De wolken drijven erin rond, maar ze zijn niet de blauwe lucht. Net zoals jij niet je gedachten bent.

Als het dagenlang dik bewolkt is dan vergeet je bijna dat de blauwe lucht erboven nog steeds bestaat. Net zoals je met een overladen brein bijna vergeet dat jij veel groter bent dan de gedachten die je ziet rondvliegen.

Maar hoe dik de bewolking ook is – boven de wolken er is nog altijd die blauwe lucht. Een plek waar de zon altijd schijnt. Waar je kunt neerkijken op al die wolken en duidelijk kunt zien dat de lucht en de wolken twee verschillende dingen zijn.

Zit je hoofd vol? Ga dan op zoek naar de blauwe lucht. Zoek die plek van waaruit je je gedachten kunt observeren. Alsof je met je rug in het gras ligt en de wolken boven je voorbij ziet drijven. Zonder ze te veroordelen, zonder er een mening over te vormen. Je laat ze gewoon zijn wat ze zijn.

Onschuldige gedachten, gegenereerd door een onschuldig brein. Meer niet. De wolken zijn niet de blauwe lucht, en je gedachten zijn niet wie jij bent.

 

3. Ja – mediteer regelmatig

Die plek van waaruit je je eigen gedachten kunt observeren bereik je het makkelijkst vanuit stilte. Je hebt maar een paar minuten per dag nodig om effect te merken. En zelfs als het nutteloos voelt merk je later dat het toch nut heeft gehad.

Heel simpel: ga zitten of liggen en adem diep in en uit. Sluit je ogen, en haal je aandacht naar je ademhaling. Zeg bijvoorbeeld ”in” en ”uit” in je hoofd bij iedere in- en uitademing. Wanneer je merkt dat je afgeleid raakt, breng je je aandacht rustig weer terug.

Meer niet. Dat is alles.

Doe dat een paar minuten. En merk hoe je langzaam maar zeker meer afstand creëert tussen jou en je gedachten. Niet alleen kun je ze steeds beter observeren – er worden ook minder gedachten gegenereerd.

Heerlijk. Wat een rust! En dat met zo weinig moeite – door niets te doen. Meditatie is mooi spul. Daarom heb ik er deze gezellige video over gemaakt.

4. Trap niet in je eigen gedachten

Wat je denkt is vaak niet waar. Meestal niet eigenlijk. En dat is een belangrijk besef – aangezien veel mensen letterlijk geloven wat ze denken. En als je zulke onzinnige dingen denkt als de meeste mensen – als ík – dan doe je jezelf hier geen plezier mee.

Bijvoorbeeld. Je denkt kleine negatieve gedachten over jezelf. Ze vliegen haast ongemerkt voorbij. Toch hebben ze wel degelijk impact. Gedachten als:

  • ”Ik kan dat niet en ik zal dat nooit kunnen.”
  • “Ik ga waarschijnlijk falen dus ik kan het beter niet proberen.”
  • “Ik ben onaantrekkelijk en vies en fatsig en lelijk en dik en ik haat mezelf.”
  • “Zie je wel, hij moet me niet. Niemand houdt van me.”
  • ”Ik ben lui en waardeloos, ik voeg niets toe aan deze wereld.”

Dit soort gedachten zijn onzin. Je brein genereert ze vanuit angsten, onzekerheden en ingesleten denkpatronen. Niet vanuit zelfliefde, compassie en plezier. Ze zijn onwaar, schadelijk en ook best wel gemeen.

Dus trap er niet in. Niet alles wat je denkt is waar. Veel is onwaar. En dat is ook helemaal niet erg – aangezien jij je gedachten niet bent. Je hebt onzinnige gedachten. Prima – zolang je er maar niet mee aan de haal gaat en je zelfbeeld erop baseert.

Je bent slimmer dan je brein, echt waar.

 

5. Werk met je brein mee

Wil het echt niet stil worden in je bovenkamer? Probeer dan eens een paar van deze trucs. Ze werken doordat ze helpen om met de stroming mee te zwemmen in plaats van er tegenin.

Je brein doet nu eenmaal wat het doet. Je kunt het trainen en veranderen. Maar soms kun je het gewoon laten, en er slimmer mee omgaan.

Bijvoorbeeld:

  • Schrijf in je dagboek. Schrijf je hoofd leeg. Schrijf op waar je je zorgen over maakt, wat je hebt meegemaakt, wat er door je hoofd gaat. Door je gedachten op papier te zetten dwing je je brein om orde aan te brengen in de brij. En die structuur maakt het weer even wat rustiger in je hoofd.
  • Het is sowieso een goede gewoonte om in je dagboek te schrijven bij wijze van ‘onderhoud’. Als je elke dag je gedachten op papier zet dan wordt het niet zo snel ‘te vol’ daarboven.
  • Leg een stuk papier naast je bed, en schrijf binnenkomende gedachten en todo’s direct op. Zo kun je de gedachten nu loslaten, en kun je er morgen mee aan de slag.
  • Plan ‘s avonds de volgende dag. Schrijf op welke 2-3 dingen je wilt ondernemen, en tref eventuele voorbereidingen die je leven makkelijker maken. Als je beter voorbereid bent dan slaap je mogelijk rustiger.
  • Geef jezelf minder keuzes. Hoe meer er mogelijk is, des te meer je moet nadenken en afwegen. Dat is ook één van de grote krachten achter minimalisme – als er minder is om je druk over te maken dan maak je je minder druk.

En tot slot: minimaliseer je huis en versimpel je leven. Echt. Je zult niet geloven hoeveel innerlijke rust je ervoor terug krijgt. Minder meuk betekent écht meer leuk.

Ik heb er niet voor niets een complete eCursus over ontwikkeld. Het kost tijd, maar je zult jezelf eeuwig dankbaar zijn dat je de zooi uit je leven hebt gemieterd. Wat een vrijheid!

 

Haal die blauwe lucht terug

Met een beetje oefening maak je je hoofd steeds een beetje stiller. Het zal nooit perfect worden, maar dat hoeft ook niet. Met de juiste instelling en wat meditatie links en rechts komt die blauwe lucht vanzelf terug.

En wat doen mensen onder een blauwe lucht? Precies – genieten van het leven. Met een goed boek en een ijskoude limoncello.

Genoeg reden om even te mediteren lijkt me zo.

Bron: soChicken

Translate »