DuurzaamEnergieMilieuWonen

Utrecht heeft de grootste, slimme laadgarage voor elektrische auto’s ter wereld in gebruik genomen.

(Bright Vibes) Deze duurzame parkeergarage bij het hoofdkantoor van de verzekeringsmaatschappij A.S.R. in Utrecht kan 250 elektrische auto’s van werknemers gelijktijdig laden en ontladen, en heeft geïntegreerde accu’s waarin de opgewekte stroom kan worden opgeslagen.

Tweerichtingslaadinfrastructuur voor elektrische auto’s

De nieuwe generatie auto’s met batterij laadt straks niet alleen op, maar levert ook stroom aan het net als het nodig is. Dit ‘bidirectionele laden’ heeft in ieder geval volgens de gemeente Utrecht de toekomst. Verzekeraar a.s.r., wiens hoofdkantoor in de Domstad ligt, opende woensdag de grootste tweerichtingslaadinfrastructuur ter wereld in hun parkeergarage.

Een dak met meer dan 2000 zonnepanelen

Het overkapte parkeerterrein van bijna 10.000 vierkante meter, heeft een dak met meer dan 2000 zonnepanelen. Goed voor 4 miljoen elektrische kilometers per jaar. Bij de 250 slimme bi-directionele laadpalen in de garage kunnen elektrische auto’s zowel opladen als ontladen en zijn er accu’s waar de opgewekte stroom in opgeslagen kan worden.

Bi-directioneel oplaadstation op zonne-energie kan voertuigen bijladen en het net voeden

Recent kwam er een gigantisch semi-open zonnedak bovenop de garage, dat samen met de panelen op het naastgelegen kantoor al een aanzienlijk deel van de stroombehoefte van het pand verzorgt.

Maar het kan altijd beter. En dus investeerde a.s.r. in iets wat nu nog heel bijzonder is, maar straks goed dé standaard kan zijn: laadpalen die twee kanten op kunnen. Ze kunnen auto’s opladen (bijvoorbeeld met de zonnestroom van het dak), maar ze kunnen ook stroom uit de auto trekken en doorvoeren naar het gebouw.

Dat laatste kan heel handig zijn als de auto’s niet snel weg hoeven en het gebouw van a.s.r. meer energie nodig heeft dan de panelen opwekken. Denk aan momenten dat de zon niet schijnt. Of als er een plotselinge piekbelasting is, omdat het gebouw meer verwarmd moet worden (met elektrische warmtepompen) dan normaal.

De laadgarage bij a.s.r. is één van de locaties binnen het project SmoothEMS met Gridshield.

Binnen dat project onderzoekt en test de Universiteit Twente techniek waarmee de energietransitie wordt versneld door optimaal gebruik te maken van het bestaande stroomnet. Door het managen van de stroomvraag (SmoothEMS) te combineren met een extra vangnet (Gridshield), kunnen sneller meer laadpunten voor elektrische auto’s en zonnepanelen geïnstalleerd worden. Ook biedt dit bescherming tegen cyberaanvallen en uitval van communicatie.

elektrische auto's

Piekmomenten in stroomvraag

Volgens Sharon Dijksma, burgemeester van Utrecht, is dit de toekomst voor de Nederlandse energievoorziening. Vooral voor de piekbelasting rond zes uur ’s avonds.

“Sommige gebruiken, zoals de piepers die dan op het vuur gaan, zijn moeilijk te breken. Er is dan dus meer stroom nodig dan duurzame bronnen in een keer kunnen leveren”, zei de burgermoeder tijdens de opening van de garage. Bovendien is het in de winter al donker rond etenstijd, dus dan valt de zonne-energie weg. Om het op te lossen, is er een vorm van tijdelijke energie-opslag nodig. Dat kan met thuisbatterijen, maar met de bi-directionele auto sla je twee vliegen in een klap: je hebt duurzame mobiliteit en een batterij in één apparaat. Wel zo handig.

Met die gedachte begon ook het bedrijf We Drive Solar een paar jaar geleden te experimenteren met bidirectionele laadpalen. Die proeven vonden in Utrecht plaats en waren zo succesvol dat er inmiddels al honderden tweerichtingslaadpunten in de stad staan. Met de 250 van de a.s.r.-garage erbij komt de teller op 1.000 laadpalen. Robin Berg, directeur van We Drive Solar, is heel blij met deze ontwikkeling. “Dit laat zien wat Nederland goed kan: ons voorbereiden op de toekomst.”

En dat bidirectioneel laden in de toekomst ligt, daar is Berg van overtuigd. “Dit is pas het begin. We zorgen er nu voor dat de infrastructuur er is voor de auto’s van de toekomst.” Die komen mondjesmaat aan op de automarkt. Waar We Drive Solar de eerste bidirectionele auto, een Renault, nog zelf moest ontwikkelen, komen er nu ook commerciële modellen uit. “In januari krijgen we 25 Hyuandai-auto’s die twee kanten op kunnen laden”, zegt Berg. Ook kondigde zijn bedrijf aan 100 auto’s van het Duitse Sono Motors te kopen.

Steeds meer bidirectionele auto’s

Voor a.s.r. zijn de auto’s een belangrijke stap naar (nog) meer duurzaamheid. “Sinds de financiële crisis”, vertelde CEO Jos Baeten tijdens de opening van de garage, “besloten wij als bedrijf vol voor duurzaamheid te gaan. Dat doen we met onze verzekeringsproducten, maar ook met onze eigen bedrijfsvoering.

Dit is de volgende stap daarin.” Die stap komt na een uitgebreide verduurzaming van het kantoor, dat van slecht geïsoleerde kolos met label G naar een elegante witte toren met veel glas ging, met energielabel A++. Inmiddels is het kantoor ook van het gas. En straks zullen de tientallen auto’s hun stroom, indien mogelijk, leveren aan het gebouw. Ze leveren maximaal een miljoen kilowattuur per jaar; niet genoeg voor de hele stroombehoefte van a.s.r., maar wel om een belangrijk deel op te vangen. En de rest van de stroom is ook groen, verzekert het bedrijf.

Gelijkstroom in plaats van wisselstroom

De garage opzetten met de tweerichtingsladers was niet per se makkelijk. Extra bijzonder is het feit dat ze allemaal op gelijkstroom werken, in plaats van op de gangbare wisselstroom. Dat zorgt voor meer efficiency en lagere kosten – maar het was wel een uitdaging, omdat gelijkstroom kan fluctueren. Jos Ruijter, de man die namens a.s.r. alles technisch regelde, zag hoe lastig het soms was.

“Gelijkstroom vraagt om apparaten die alles stroomlijnen. In Zweden maken ze die, maar het kostte nog flinke moeite om de maker te overtuigen dat het ook voor onze parkeergarage werkte. Toch is het gelukt”, zegt hij trots bij de opening, terwijl hij wijst naar de kabels die aan de bovenkant van de garage hangen.

Het laat zien hoezeer het verzekeringsbedrijf aan het pionieren is. Volgens Ruijter is dit een voorbeeld voor wagenparken van andere bedrijven. “Absoluut, dit gaat groter worden. En wij laten zien dat het kan.” Als meer bedrijven dit doen, zouden de leasewagens die elk bedrijf heeft best eens een belangrijke bijdrage kunnen leveren aan de overgang naar duurzame stroom. Dan zijn die auto’s in feite grote batterijen die collectief stroom geven als de wind en de zon het laten afweten. Utrecht is er in ieder geval klaar voor, laat ook burgemeester Dijksma trots weten: “Dit is een nieuw duurzaam icoon voor onze stad.”

Bron: Bright Vibes


Je kunt ook interesse hebben in:

De vierdaagse werkweek kan ons helpen klimaatverandering tegen te gaan

9 Voedingstips om je CO2-voetafdruk te verkleinen