Adem meer door je neus om je immuunsysteem te versterken

(Global Heart | Esther Haasnoot) We willen allemaal onze immuniteit versterken, en terwijl gezonde voeding en lichaamsbeweging daar een groot deel van uitmaken, is er nog iets wat je kunt doen om je verdediging te versterken: neusademhaling.

Waarom is ademen door de neus beter voor je?

Je ademt waarschijnlijk zonder erbij na te denken. Je lichaam doet het automatisch, en gewoonlijk zonder bewuste inspanning. Toch is het belangrijk om aandacht te besteden aan hoe je ademt. De manier waarop je ademhaalt – door je neus of mond – kan een grote invloed hebben op je gezondheid. We wisselen allemaal wel eens af tussen die twee, maar over het algemeen is het gezonder om door je neus te ademen in plaats van door je mond. 

Wat is het verschil tussen neusademhaling en mondademhaling?

Neusademhaling

De neus is er voor gemaakt om je te helpen veilig en efficiënt te ademen. Dit is mogelijk door zijn vermogen om:

  • Uitfilteren van vreemde deeltjes. Neushaar helpt stof, allergenen en pollen uit de neus te filteren, zodat ze je longen niet kunnen binnendringen.
  • Bevochtigen van ingeademde lucht. Je neus verwarmt en bevochtigt de lucht die je inademt. Hierdoor wordt de lucht die je inademt op lichaamstemperatuur gebracht, waardoor je longen de lucht gemakkelijker kunnen gebruiken.
  • Stikstofmonoxide produceren. De neus en neusbijholtes produceren stikstofoxide (NO). Tijdens de neusademhaling geeft de neus stikstofmonoxide af. NO is een vaatverwijdend middel. Wat betekent dat het helpt de bloedvaten wijder te maken, en dit kan weer de zuurstofcirculatie in je lichaam helpen verbeteren.

Mondademhaling

Je mond helpt je bij het eten, drinken, zoenen en praten. Je kunt je mond ook gebruiken om adem te halen, maar hij heeft niet dezelfde eigenschappen als de neus. Een van de dingen die gebeuren als je door de mond ademt, is dat ongefilterde lucht rechtstreeks naar de keel en dan naar de longen gaat. 

In sommige gevallen is mondademhaling noodzakelijk. Het kan zijn dat je door je mond moet ademen als je last hebt van:

  • Een verstopte neus
  • Een afwijkend neustussenschot hebt
  • Kleine neusgaten hebt

Toch brengt voornamelijk door de mond ademen enkele gezondheidsrisico’s met zich mee. Bij mondademhaling verliest je mond vocht, wat een droge mond kan veroorzaken. Het kan ook het risico verhogen op:

  • Het inademen van ongefilterde lucht
  • Allergische reacties op allergenen
  • Astma
  • Snurken
  • Slaapapneu
  • Kwijlen
  • Tandbederf
  • Slechte adem
  • Afwijkingen aan tanden of kaken
  • Tandvleesontsteking (gingivitis)

snurken

Wat zijn de voordelen van ademen door de neus?

Ademen door de neus is in de eerste plaats gunstig omdat het je neusholtes in staat stelt om:

  • De blootstelling aan vreemde stoffen te verminderen
  • De longcapaciteit te verbeteren
  • Het middenrif te versterken
  • De ingeademde lucht te bevochtigen en op te warmen
  • Verlaagt het risico op snurken en slaapapneu
  • De ademhaling te vertragen
  • Verkleint het risico op hoesten
  • De zuurstofopname en circulatie te verhogen
  • Ondersteunt de juiste vorming van tanden en mond
  • Risico op allergieën en hooikoorts te verminderen

Wat zijn de oorzaken van mondademhaling?

Verstopte neus is de meest voorkomende reden waarom mensen de neiging hebben om door hun mond te ademen, gevolgd door vergrote amandelen en adenoïden of een afwijkend tussenschot. De vorm van je neus en kaak kan ook een rol spelen.

Als je voornamelijk door je mond ademt, kunt je dat merken aan snurken, een droge mond, slechte adem, moe en prikkelbaar wakker worden, heesheid en brainfog.

nadishodhana
Nadishodhana: neusgatademhalingsoefening

Hoe je immuunsysteem te versterken door te ademen via je neus

Als het gaat om het versterken van je immuunsysteem, denk je misschien meteen aan veel factoren: wat we eten, hoe we sporten, welke kruiden en supplementen we innemen. Maar hoe zit het met de manier waarop we ademen?  Hoe we ademen is een belangrijk onderdeel van het versterken van onze immuniteit. De neus is de eerste verdedigingslinie voor het immuunsysteem. 

Hoe is de neusademhaling verbonden met je immuunsysteem?

Onze neusgangen zijn in staat om bacteriën en virussen in de lucht te filteren. We hebben kleine haarzakjes in onze neus die in staat zijn de lucht te filteren wanneer je inademt, waardoor stof en bacteriën je longen niet kunnen bereiken. Onze mond daarentegen heeft niet dezelfde vaardigheid in het filteren van deeltjes, en dat is de reden waarom je regelmatig last kunt hebben van een droge mond. Degenen die regelmatig door hun mond ademen hebben een verhoogde kans op chronische allergieën, hooikoorts en sinus besmettingen, evenals astma en spanning. Maar dat is niet alles: Een andere reden waarom onze neus verband houden met immuniteit? Het slijm zelf: Op elk haartje in onze neus zit een slijmlaag. Het slijm is de verdediger van ons immuunsysteem. Dat komt omdat het onmiddellijk afweercellen lanceert (TH1 en TH2, om specifieker te zijn) wanneer het bacteriën of virussen detecteert.

De neus en het het sympathische zenuwstelsel

Ademen door de neus vereist over het algemeen een langzamere en diepere ademhaling, aangezien de neusgaten veel kleiner zijn dan de mond.  Beide eigenschappen zijn nodig voor een goede ademhaling, omdat een langzamere ademhaling de hoeveelheid zuurstof die aan de longen en het lichaam wordt afgegeven verhoogt, terwijl een diepere ademhaling meer van de longcapaciteit benut.

Wanneer de kwaliteit van de ademhaling afneemt, neemt de stress op het lichaam toe.  Deze stress kan zich uiten in activering van het sympathische zenuwstelsel en verhoging van het niveau van systemische ontsteking.  Beide factoren hebben een negatieve invloed op het immuunsysteem.  Het sympathische zenuwstelsel staat bekend als het vecht- of vluchtsysteem en is bedoeld om gedurende korte perioden actief te zijn bij inspanning of extreme stress.  Wanneer dit systeem overmatig wordt geactiveerd door een slechte ademhaling, neemt de ontsteking toe en dit eist zijn tol van het lichaam en het immuunsysteem.  Een goede ademhaling daarentegen activeert het parasympatische zenuwstelsel, dat bekend staat als het rust- en verteringssysteem. Wanneer het parasympatische zenuwstelsel actief is, herstelt het lichaam, vermindert ontstekingen en wordt de werking van het immuunsysteem verbeterd.  

De manier waarop je ademt tijdens de slaap is zelfs nog meer van belang omdat dit het belangrijkste moment is om uit te rusten en het lichaam en het immuunsysteem te herstellen.  Als het lichaam tijdens de slaap onder stress staat door mondademhaling, snurken, slechte slaapkwaliteit of slaapapneu, kan het immuunsysteem minder goed functioneren. 

yoga

 

Neusademhalingsoefening om te proberen

Deze ademhalingsoefening kan je helpen je neusademhaling te verbeteren. 

Afwisselende neusgat ademhaling

Afwisselende neusgatademhaling, of nadishodhana, is een veel gebruikte ademhalingsoefening in yoga. Bij deze techniek adem je in door het ene neusgat en uit door het andere, terwijl je je vinger gebruikt om het andere neusgat af te sluiten. De oefening vereist concentratie, dus het is geweldig om mindfulness te vergroten. Het kan ook helpen om je longfunctie te verbeteren en stress te verminderen.

Volg deze stappen om de alternatieve neusgatademhaling te proberen:

  1. Ga rechtop zitten en ontspan je schouders.
  2. Leg je linkerhand op je linkerknie.
  3. Leg je rechterduim op je rechterneusgat. Adem in door je linker neusgat.
  4. Leg je rechter ringvinger op je linker neusgat. Adem uit door je rechterneusgat.
  5. Adem in door je rechterneusgat.
  6. Plaats je rechterduim terug op je rechterneusgat. Adem uit door je linker neusgat.
  7. Herhaal dit gedurende 5 minuten.

Bron: Global Heart


Je kunt ook interesse hebben in:

De 15 beste supplementen om je immuunsysteem nu te versterken

Positieve effecten yoga en tai-chi op chronisch lage rugpijn

Translate »