Antioxidanten: Zeven topbeschermers

(Earth Matters) Overal kunnen we lezen dat we meer antioxidanten moeten eten.
Antioxidanten zijn voedingsstoffen die ons beschermen tegen de vrije radicalen in ons lichaam die er onvermijdelijk ontstaan. Ze worden tegenwoordig toegevoegd aan allerlei voedingsproducten. Maar is dat de manier waarop we ze nodig hebben? Laat me je eerst uitleggen waarom het zo belangrijk is om ervoor te zorgen dat je ze volop binnenkrijgt. Vooral als je boven de veertig bent en gezond, vitaal en met weinig rimpels oud wilt worden.

Wat betekent dat; 50 biljoen cellen?

Je lichaam bevat ongeveer 50 biljoen levende cellen. 50 biljoen is een enorme hoeveelheid waarbij ik me helemaal niets meer kan voorstellen. Afgelopen week las ik iets waardoor ik pas besefte hoe ongelooflijk veel dit er zijn. Eén minuut bestaat uit 60 seconden. Een uur bestaat uit 3600 seconden. Eén biljoen seconden is hetzelfde als 32.000 jaar. En dat is dan maar één biljoen, dat dus maal vijftig. Al deze cellen hebben gezonde bouwstoffen nodig om hun werk te kunnen doen, zichzelf op te bouwen en ook weer af te breken en af te voeren. Gezonde bouwstoffen krijgen ze uit gezonde voeding. Hoe goed zorg jij voor al de ontelbare cellen van jouw lichaam?

Antioxidanten om vrije radicalen onschadelijk te maken

Als je een appel doorsnijdt zie je snel dat er bruine plekken ontstaan. Dat is de invloed van zuurstof. We noemen dat oxidatie. We kunnen niet zonder zuurstof, maar deze letterlijk ‘zure stof’ heeft ook nadelen in ons lichaam. Bij het verbranden van suikers, koolhydraten en eiwitten in ons lichaam wordt zuurstof verbruikt waarbij bijproducten ontstaan, die we vrije radicalen noemen.

Vrije radicalen zijn dus niet te vermijden, dat hoeft ook niet. Ze zitten ook in de lucht om ons heen en zonlicht op je huid geeft eveneens een reactie waardoor er vrije radicalen ontstaan. Maar het is wel goed om een teveel uit de weg te gaan. Sigarettenrook bevat heel veel vrije radicalen en door langdurige stress, intensief sporten of het eten van veel suikers en transvetten of het drinken van alcohol krijg je al snel een overdosis binnen. Probeer dit alles dus zoveel mogelijk te vermijden. Dit zal niet altijd meevallen, vandaar dat het eten van antioxidanten een goed idee is. Wat doen antioxidanten eigenlijk?

Antioxidanten voorkomen schade aan je lichaamscellen

Vrije radicalen kan je zien als agressieve moleculen met een “los handje”. Met dit losse handje trekken ze andere moleculen, cellen en DNA kapot. Hierdoor ontstaat verharding van weefsels en functieverlies. Vrije radicalen zijn dan ook de bron van ziektes en veroudering in je lichaam. Een overdosis aan vrije radicalen in je lichaam heeft een link met allerlei ziektes, waaronder hart- en vaatziekte en kanker. Maar denk ook aan ontstekingen, beroertes, stijve gewrichten en Alzheimer.  Ook iets onschuldigs als veel en snel rimpels krijgen heeft een link met teveel radicalen in je lichaam. Kijk maar eens naar de huid van rokers op leeftijd, dan zie je wat ik bedoel. Zoiets vind ook binnen in het lichaam plaats.

Vrije radicalen kunnen onschadelijk worden gemaakt door antioxidanten. Een lage dosis vrije radicalen in je lichaam is overigens nuttig, want ze helpen onze witte bloedcellen om virussen en infecties tegen te gaan. Maar over het algemeen hebben we al snel een overdosis vrije radicalen in ons lichaam.

Hoe kom je aan antioxidanten?

De beste manier om voldoende antioxidanten binnen te krijgen is via een grote variatie van gezonde voeding. Er zijn tegenwoordig ook supplementen met antioxidanten en zoals gezegd worden ze toegevoegd aan voedingsmiddelen. Dat is naar mijn mening de wereld op zijn kop. In een fabriek worden eerst gezonde producten dusdanig bewerkt dat ze geen gezonde antioxidanten (en andere bouwstoffen) meer bevatten, en daarna worden ze weer kunstmatig toevoegen. Zo heeft de natuur het nooit bedoeld. Mijn advies is om ze volop te eten door middel van gezonde voeding, want dat heb je sowieso nodig om gezond en vitaal oud te worden.

We weten gewoon nog steeds niet precies wat er in een wortel zit. Er zijn veel onbekende stoffen die we nog niet hebben ontdekt als het gaat om onze voeding. Als je supplementen gaat eten in plaats van voeding zal je absoluut bouwstoffen gaan missen die je cellen ook nodig hebben. Het is als vier wielen en een stuur kopen en denken dat je daarmee kunt rijden. Soepel rijden heeft meer nodig. Eet je antioxidanten dus gewoon als voeding. Gelukkig zitten ze volop in heerlijke voeding. Hieronder vind je mijn favoriete top zeven. Ik kies zoveel mogelijk voor de biologische versie.

Groente

Groenten zijn en blijven mijn superfoods nr1.  Als de basis van onze voeding weer groenten zouden worden, zouden we weleens verbaasd kunnen staan van de energie die er bij iedereen los zou komen. Alle groenten zijn een fantastische bron van antioxidanten, met name de fel gekleurde. Eet ze daarom volop en in grote variatie. Mijn favorieten zijn knoflook en gestoomde broccoli.

Fruit

Alle soorten fruit bevatten antioxidanten, alhoewel de ene soort veel meer dan de ander. Toppers zijn alle bosvruchten, dus al het kleine rode fruit. Maar denk ook aan avocado’s, rauwe vijgen en granaatappels. Eet vers fruit het liefst biologisch met schil. Gedroogd fruit bevat ook nog altijd een behoorlijke dosis antioxidanten, maar het nadeel is dat ze vaak een hoog suikergehalte hebben. Dat is weer niet zo goed voor je bloedsuikerspiegel.

Kruiden en specerijen

Kruiden en specerijen zijn de absolute toppers als het gaat om antioxidanten. Gebruik ze daarom volop in de keuken! Zowel vers als gedroogd is prima. Toppers zijn basilicum, bonenkruid, chilipoeder, dragon, gember, kerrie, knoflook, komijnzaad, gemalen kurkuma, oregano, peterselie en munt en tijm. Met name Provençaalse kruiden zijn dus uitstekende antioxidanten. Wees er royaal mee.

Kiemen

Kiemen zijn bommetjes vol met mineralen, vitaminen en enzymen. Het jonge leven in de kiem bevat veel bouwstoffen. We zouden ze naar mijn mening veel meer moeten eten. De topper hier is broccoli-kiemen. Volgens onderzoekers blijft de antioxidantwerking van broccoli-kiemen nog dagen actief in ons lichaam na het eten ervan. Dertig gram broccoli-kiemen zou evenveel antioxidanten bevatten als 600 gram broccoli. Je kunt ze vrij makkelijk zelf kweken. Zakjes zaad zijn op internet of in natuurvoedingswinkels verkrijgbaar.

Noten

Ongebrande, niet bewerkte noten zijn niet alleen heerlijk, maar ook prima leveranciers van antioxidanten. Denk met name aan walnoten, amandelen, hazelnoten en pecannoten. Eet ze puur of maak er zelf een melk van. Pas op met pakken notenmelk, meestal bestaan ze slechts uit water met suiker en 2% noten. Lees het etiket maar eens. Bewaar ongebrande noten in de koelkast om ze langer vers te houden.

Pure chocola

Pure chocola (meer dan 70% cacao) is een traktatie die ik eigenlijk nooit kan afslaan. Gelukkig is het gezond. Met mate natuurlijk! Het bevat magnesium en tal van antioxidanten. Hetzelfde geldt dus ook voor rauwe cacaopoeder. Je kunt er heel veel lekkere dingen van maken.

Pitten en zaden

Pitten en zaden bevatten onbewerkt ook antioxidanten. Ik gebruik ze volop. Toppers hier zijn sesamzaad en hennepzaad. Hennepzaad is een heerlijke en makkelijk verwerkbare superfood. Ik strooi het over salades en spreads en over soepen. Soms voeg ik een lepel toe aan een smoothie. Het is een rijke superfood met een hoge dosis antioxidanten.

Maar bedenk wel: eerst je groenten in grote variatie en dan pas superfoods!

Eigenlijk is de boodschap simpel: eet een zo groot mogelijke variatie aan verse en onbewerkte producten. Dan krijg je niet alleen voldoende antioxidanten, maar ook voldoende andere bouwstoffen binnen. In het geval van intensief sporten of ernstige ziekte kunnen supplementen een waardevolle aanvulling zijn. Doe dit in overleg met een goede orthomoleculair arts of therapeut.

Bron: Earth Matters


Je kunt ook interesse hebben in:

De 6 gezondste zaden om aan je voedingspatroon toe te voegen

Translate »