Makkelijke granola repen maken (zonder dat ze in de oven hoeven)

(Leukegeit | Billy) Deze granola repen zijn het makkelijke en lekkere tussendoortje die ook nog eens zo klaar zijn. Boordevol havermout, pindakaas, noten en gedroogd fruit. Snel gemaakt en deze granola repen zijn de perfecte traktatie!

Granola obsessie

Mijn eerste obsessie met granola is alweer even geleden. Ik bakte erop los en maakte allerlei heerlijke granola recepten om de ochtend lekker te beginnen.

Dat je met granola oneindig kunt variëren, blijkt maar weer. Het web staat vol met verschillende granola recepten waar iedereen zijn of haar eigen draai aan heeft gegeven. Wel gebakken, niet gebakken. Walnoten, pecannoten of een andere noot. Gezoet met suiker of met maple syrup. Het staat er vol mee. Gelukkig maar, want zo is er voor ieder wat wils.

En ik doe gezellig mee, want in dit recept deel ik mijn versie voor ontzettend lekkere en makkelijke granola repen. Ideaal als tussendoortje en met een verrassend lekkere vulling.

Het maken van deze granola repen is zo gedaan. De meeste ingrediënten heb je vast nog in de voorraadkast hebben staan. Trek er een klein half uurtje voor uit en je hebt je eigen granola repen gemaakt. Hieronder vind je mijn recept.

Ingrediënten om deze granola repen te maken:

Onderstaande ingrediënten heb je nodig om deze makkelijke granola repen te maken. Afhankelijk van hoe groot je de stukken snijdt, zul je er ongeveer 16 stukken uit kunnen halen.

Voorbereiding: 20 minuten
Bakvorm: ik gebruikte een bakvorm van 18 bij 25 cm

  • 150 gram havermout
  • 1 theelepel koek- en speculaaskruiden
  • halve theelepel zout
  • 40 gram geraspte kokos
  • 225 gram pindakaas
  • 100-125 ml maple syrup (afhankelijk hoe zit je ze wilt hebben)
  • 120 gram noten naar keuze – ik maakte een combinatie van walnoten en pecannoten
  • 90 gram gedroogd fruit – ik maakte een combinatie van pruimen en rozijnen
  • 1 theelepel vanille extract

Bereidingswijze

  1. Bekleed de bakvorm met bakpapier*.
  2. Doe de havermout in een grote mengkom en voeg de koek-/speculaaskruiden, zout en geraspte kokos toe en roer het door elkaar. Zet opzij om later te gebruiken.
  3. Maal de noten een paar seconden in een keukenmachine (of met een staafmixer). Zorg dat er grove stukken aanwezig blijven – het moet geen notenpoeder worden.
  4. Meng vervolgens het gedroogde fruit en zet nogmaals de keukenmachine voor een paar seconden aan, totdat er grove stukken zichtbaar blijven – een beetje ter grootte van een doperwt. Meng deze ingrediënten door de havermout.
  5. Meng de pindakaas en maple syrup door het droge beslag. Gebruik een grote lepel om alle ingrediënten echt goed door elkaar te mengen. Gaat het mengen je gemakkelijk af, dan is het wellicht goed om er wat havermout bij te mengen. Het idee is dat het een vrij stugge massa wordt.
  6. Verdeel het beslag over de beklede bakvorm. Druk het goed aan met de achterkant van een lepel of met en spatel.
  7. Dek de granola repen af met wat folie en zet voor minimaal één uur in de koelkast. Haal de granola repen pas uit de koelkast zodra je deze wil gaan eten. Snijd met een scherp mes 16 evengrote repen. Je kunt de repen individueel verpakken in wat folie of in de bakvorm laten zitten. Net wat jij fijn vindt (en je het minste gedoe geeft).

* Tip: Als je het bakpapier goed verfrommelt, kun je het vervolgens heel makkelijk in de bakvorm leggen.

Dit lekkere tussendoortje is echt een traktatie om te eten. Maak deze makkelijke granola repen gerust voor jezelf, als er visite komt of om gezellig uit te delen. De repen zijn lekker vullend door de havermout en noten en zoetig door de maple syrup en het gedroogde fruit.

De granola repen lenen zich er prima voor om in te vriezen of om direct op te eten. Net waar jouw voorkeur naar uit gaat.
Bron: Leikegeit

Je kunt ook interesse hebben in:
Translate »