Slaapgebrek kan gewichtstoename bevorderen en je spiermassa doen afbreken

(Global Heart | Esther Haasnoot) Slaapgebrek: Studies hebben een verband gelegd tussen een slechte nachtrust – van slapeloosheid of nachtdienst – tot gewichtstoename en gezondheidsproblemen zoals diabetes type 2.

Hoe slapeloze nachten gewichtstoename kunnen triggeren

Eén slapeloze nacht is misschien voldoende om je lichaam extra vet te laten opslaan en spieren af ​​te breken, suggereert onderzoek. De bevindingen werden online gepubliceerd op 22 augustus in het tijdschrift Science Advances.

De onderzoekers ontdekten dat bij 15 jonge, gezonde mannen, één nacht slaapverlies veranderingen teweegbracht die vetopslag en spierafbraak bevorderden. Wetenschappers namen op twee afzonderlijke ochtenden vet- en spiermonsters af van 15 gezonde jonge mannen – één na een goede nachtrust en de andere nadat ze de hele nacht wakker hadden gelegen. De proefpersonen brachten twee nachten door in het slaapcentrum: De ene nacht konden ze maximaal 8,5 uur slapen; de andere nacht werden ze de hele nacht wakker gehouden, maar moesten ze in bed blijven liggen. Na de slapeloze nacht vertoonden de spieren van de deelnemers tekenen van afbraak van skelet spiereiwitten. Hun vetweefsel daarentegen vertoonde een verhoging van eiwitten en metabolieten die betrokken zijn bij het bevorderen van vetopslag.

“Slaapgebrek verstoort het metabolisme en de normale hormonale cycli van het lichaam”

Studie heeft ook aangetoond dat slaaptekort een reeks markers in het bloed kan veranderen, waaronder bloedsuiker, hormoonspiegels en verschillende bijproducten van het metabolisme. Slaapverlies blijken de productie van hormonen die betrokken zijn bij spieronderhoud, zoals groeihormoon en testosteron, te verstoren en de ochtendniveaus van cortisol te verhogen, wat vetopslag bevordert. Deze bevindingen passen in eerder onderzoek waaruit blijkt dat het gedurende vijf opeenvolgende nachten slapen, van slechts 4 uur per nacht, gewichtstoename kan veroorzaken.

Dit zou kunnen verklaren waarom mensen met slapeloosheid en ploegarbeiders met verstoorde slaappatronen bijzonder vatbaar zijn voor obesitas en diabetes type 2 , aldus Dr. Jonathan Cedernaes van Northwestern University in Chicago.

Slaapgebrek door laat opblijven of ‘s nachts werken

Mensen die leiden aan chronisch slaapgebrek en laat naar bed gaan kunnen mede gevoeliger zijn voor gewichtstoename vanwege hun calorie inname en het verbruik tijdens de late nachtelijke uren. Studies hebben aangetoond dat deze mensen na verloop van tijd de neiging hebben om meer gewicht te krijgen en dat ze een hoger risico hebben op het vormen van obesitas. Volgens een studie uit 2004 waren mensen die minder dan zes uur per dag slapen bijna 30 procent meer kans zwaarlijvig te worden dan degenen die zeven tot negen uur sliepen. Uit een recent onderzoek blijkt ook dat er een verband is tussen slaap en de peptiden die de eetlust reguleren. Verkorte slaaptijd gaat gepaard met afname van leptine en verhogingen van ghreline. Ghrelin stimuleert honger en leptine signaleert verzadiging van de hersenen en onderdrukt de eetlust. Niet alleen lijkt slaapgebrek de eetlust te stimuleren. Het stimuleert ook de hunkering naar voedingsmiddelen met veel vet en veel koolhydraten.

Het is ook mogelijk dat werk in een nachtploeg bijdraagt aan eventuele negatieve effecten van slaaptekort op spier- en vetweefsel. Veranderingen in licht- en eetpatronen kunnen een directe invloed hebben op de spiereiwitbalans. Vooral voor diegenen die ’s nachts werken en op onregelmatige uren slapen is het belangrijk dat ze andere levensstijl gewoonten naleven, zoals; het eten van een gezond dieet en regelmatig sporten. Individuen variëren in hoeveel slaap ze nodig hebben maar in het algemeen wordt het aanbevolen dat volwassenen zeven tot negen uur slaap krijgen.

“Dit betekent niet dat je gealarmeerd moet worden door een nacht slaapverlies,” benadrukt Cedernaes. Maar, voegde hij eraan toe, de studie werpt de vraag op wat er zou gebeuren als slechte slaap een regelmatig patroon wordt.

Bron: Global Heart


Je zou ook interesse kunnen hebben in:

10 bewezen tips om je slaapkwaliteit te verhogen

Honden kunnen soms net als wij niet slapen, omdat ze piekeren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Spam Blokkade door WP-SpamShield

Translate »