Waarom dagdromen goed is voor je gezondheid

(Global Heart | Esther Haasnoot) De kunst van dagdromen en waarom dit zo goed voor je is.

Hoe (weer) te dagdromen

Wanneer was de laatste keer dat je jezelf overgaf aan een goede dagdroomsessie? Tegenwoordig houden onze apparaten ons bezig met afleiding en vermaak op alle momenten van de dag waarop mensen vroeger niets anders hadden dan hun verbeelding om zich mee bezig te houden, zoals in de rij staan bij de kruidenier of in de lift.

“Onze cultuur houdt ons bezig,” zegt therapeut en kinderboekenschrijfster Deedee Cummings. “Het is een ereteken om overweldigd te zijn. En als je dat niet bent, ben je lui en werk je niet hard genoeg.”

De kunst van niksen

Dagdromen is een verloren kunst die we eigenlijk zouden moeten integreren in ons dagelijks leven. Nederlanders noemen het niksen: niets doen – of iets doen maar “zonder enig nut [of] doel”. In het Taoïsme vertaalt het Wu-Wei principe zich als niet-handelen of, nauwkeuriger gezegd, “handelen zonder intentie”. De bedoeling is respectievelijk om stress te bestrijden en beoefenaars aan te moedigen zich, zonder inmenging of inspanning, over te geven aan de natuurlijke orde der dingen.

Matig dagdromen kan stress verminderen en de productiviteit verhogen. Het moedigt ook onze creativiteit aan, waardoor we betere probleemoplossers worden, en we krijgen een emotionele boost.

Bovendien kan het onze cognitie versterken. Bij dagdromen zijn de analytische en empathische netwerken van onze hersenen tegelijkertijd aan het werk. Onze hersenen worden beter beschermd tegen aftakeling door veroudering naarmate er meer componenten kunnen samenwerken.

“Gematigd dagdromen kan stress verminderen en de productiviteit verhogen.”

Hier zijn een paar manieren waarop je een gezonde dosis dagdromen in je leven kunt integreren.

Op een heilzame manier met je hoofd in de wolken

Geef je over aan het moment

In de westerse cultuur leven wij doorgaans gehaast. Wachten in de file of bij de tandarts stelt ons geduld op de proef en geeft ons meestal het gevoel dat we onze tijd beter zouden kunnen gebruiken. Deedee Cummings stelt voor dat wij deze momenten als kleine giften in plaats van ramp te zien. Gebruik deze gelegenheid om stil te zijn. Waardeer het dat je de tijd hebt om na te denken in plaats van met je telefoon te friemelen.

“Stel je zelf de vragen waar je zelden de tijd voor neemt.”

Enkele gedachten-opwekkende ingevingen die Cummings aanbeveelt zijn:

“Als ik alles kon doen in de wereld, wat zou dat zijn?”

“Wat zijn drie dingen die ik zeker wil doen voordat ik deze aarde verlaat?”

“Toen ik een kind was, wilde ik _____. Waarom heb ik dat niet gedaan?”

“Ik ben niet gelukkig met _____. Hoe zou mijn leven eruit zien zonder dit?”

Creëer een schatkamer

Het is misschien makkelijk om de dingen op te noemen die je in een goed humeur brengen; de muziek, films, eten en activiteiten die keer op keer hun nut hebben bewezen om je uit een dipje te halen. Waarschijnlijk loop je ook wel eens tegen dingen aan waar je liever niet teveel over nadenkt, maar die toch moeten gebeuren.

Als we onze gedachten laten afdwalen zonder richting te kiezen, denken we vaak aan onze verplichtingen of aan de taken op onze to-do lijstjes. Daarom is het zo waardevol om een “schatkamer” van vreugdevolle gedachten aan te leggen waar je op terug kunt vallen om je geluk te brengen.

Begin met tijd te reserveren om actief een lijst te maken van dingen die je blij maken, zoals een mooie herinnering of een gebeurtenis waar je naar uitkijkt. Kies vervolgens een “denkhulp”, zoals affirmatiekaarten of het oefenen van visualisatie, en kies een moment om de positieve gedachten en gevoelens die je wilt ervaren bewust in jezelf te integreren.

Verantwoord dagdromen

In hun boek “Wired to Create” schrijven de auteurs Scott Barry Kaufman en Carolyn Gregoire dat “onze beste ideeën schijnbaar uit het niets komen wanneer onze gedachten ergens anders heen dwalen”. En onderzoek suggereert dat contemplatie of periode van gedachten-dwalen kunnen leiden tot verbeteringen in creatief denken. Dagdromen kan worden gebruikt voor zelfamusement, probleem oplossend denken, onderbreken van eentonigheid, verhoging van productiviteit, als bron van rust, het versterken van je inlevingsvermogen, en om te genieten van je ervaringen.

Zoals met de meeste dingen, gaat het bij dagdromen om het vinden van een balans. Zorg ervoor dat je niet zo diep wegzinkt in je dagdromen dat je je andere verantwoordelijkheden laat schieten, maar neem het jezelf niet kwalijk dat je af en toe een beetje jezelf afdwaalt. Dagdromen is niet alleen voor verstrooide of kunstzinnige mensen. Vertrouwd raken met ons onderbewuste zelf kan ons helpen ons volledige potentieel te bereiken als creatieve en productieve wezens.

“Een leven zonder dagdromen is een leven dat niet verkend wordt.”
– Deedee Cummings

Dagdromen maakt ons niet afwezig of zweverig. Wanneer het binnen het redelijke wordt gedaan, kunnen we er allemaal van profiteren. Als we niet de tijd nemen om te dromen, zegt Cummings, beperken we ons volledige potentieel: “Een leven zonder dagdromen is een leven dat onontgonnen blijft.”

Dus laten we ons onderbewuste zelf leren kennen, begin met dagdromen.

Bron: Global Heart


Je kunt ook interesse hebben in:

De krachtige wetenschap van het stellen van intenties

Gewoon luisteren naar de natuur is goed voor je gezondheid 

Translate »