Hiking workouts zijn goed voor je lichaam en geest

(Global Heart | Esther Haasnoot) Hiking is niet alleen een geweldige manier om buiten in de natuur te komen, het heeft ook tal van fysieke en mentale gezondheidsvoordelen. 

Waarom is hiking in ene zo populair?

Hiking is in korte tijd een populaire tijdsbesteding geworden. Vóór de pandemie daalde de populariteit van hiking zowel bij volwassenen als bij kinderen. Tijdens de pandemie is de populariteit echter sterk toegenomen en zijn er veel meer mensen dan gewoonlijk de paden op gegaan.

Een van de voornaamste redenen van de groeiende populariteit van hiking, is dat mensen steeds vaker op zoek zijn naar manieren om te ontsnappen aan de dagelijkse hectiek. Hiken in de natuur is een prima manier om het hoofd even helemaal leeg te maken. Het is natuurlijk ook een goede manier om af te vallen en conditie op te bouwen. Hiking kan je echt overal doen en daarom is het zo leuk.

Wat is het verschil tussen wandelen en hiking?

De betekenis van hiken is – letterlijk vertaald uit het Engels – volgens de Cambridge Diary

hiking

noun [ U ]

the activity of going for long walks in the countryside:

Hiking verschilt in veel opzichten van een gewone wandeling door de buurt. Hiking is een wereldwijde term die wordt gebruikt voor een langere afstand wandeling. Het is  doorgaans een iets zwaardere tocht die meestal in de ongerepte natuur, zoals bos en bergen,  plaatsvindt. Een wandeling of lopen is iets wat je dagelijks doet, en als je gezond bent niet heel veel van je lichaam vereist. 

Bij hiking is niet alleen is het terrein op veel wandelroutes oneffen of rotsachtig, er is ook meestal enige verandering in hoogte, zoals heuvels op- en afgaan. Mensen dragen ook vaak ander schoeisel – zoals wandelschoenen.  Deze kunnen zwaarder zijn dan wat ze gewend zijn te dragen.

Door deze verschillen in terrein en schoeisel kost wandelen meer energie dan wandelen op een vlakke ondergrond. En er worden meer calorieën verbrand. Dit komt doordat we meer spieren moeten gebruiken om ons te stabiliseren wanneer we op oneffen terrein lopen.

De gezondheidsvoordelen van deze sport

Voldoende lichaamsbeweging verbetert je lichamelijke gezondheid, slaap en stressmanagement. Het vermindert ook de kans op het ontwikkelen van bepaalde chronische ziekten, zoals dementie, diabetes type 2, hart- en vaatziekten, depressie en bepaalde vormen van kanker. Bij oudere volwassenen zou hiking volgens sommige onderzoeken de hoge bloeddruk kunnen verbeteren.

Hiking is ook gunstig voor mensen met reeds bestaande gezondheidsproblemen. Onderzoek toont aan dat wandelen leidt tot gewichtsverlies en de cardiovasculaire gezondheid verbetert bij volwassenen met diabetes. Het is ook aangetoond dat het andere aspecten van de gezondheid verbetert, waaronder spierkracht, evenwicht en flexibiliteit bij oudere volwassenen met obesitas. Zelfs mensen die problemen hebben met hun evenwicht of gewrichten kunnen wandelen, omdat wandelstokken de belasting op de benen kunnen verminderen. 

Een populaire vorm van hiking die Nordic Walking wordt genoemd blijkt ook het bovenlichaam te activeren en de intensiteit van het wandelen te verhogen.

Let's Hike!Fitness trend: Nordic walking

Nordic Walking is een sport waarvoor twee speciale stokken nodig zijn, terwijl bij hiking de stokken een optioneel hulpmiddel zijn dat steun biedt bij beklimmingen en voorkomt dat u uitglijdt bij afdalingen. Nordic Walking combineert cardiovasculaire oefeningen met een krachtige spiertraining voor je  schouders, armen, core en benen.  Als je zonder stokken loopt, activeer je de spieren onder je middel. Wanneer je Nordic poles toevoegt, activeert je ook alle spieren van het bovenlichaam. Je gebruikt 80% tot 90% van je spieren, in plaats van 50%, wat een aanzienlijk calorie-verbrandending oplevert.

Het is bekend dat deze vorm van wandelen de cardiovasculaire gezondheid, gewichtsverlies en spierkracht verhoogt bij mensen zonder gezondheidsproblemen, maar ook bij mensen met chronische aandoeningen, zoals de ziekte van Parkinson.

Een ander gezondheidsvoordeel van wandelen is dat het wordt geclassificeerd als “groene beweging”. Dit verwijst naar het extra gezondheidsvoordeel dat lichaamsbeweging in de natuur voor ons heeft. Onderzoek toont aan dat groen bewegen niet alleen de bloeddruk kan verlagen, maar ook het geestelijk welzijn ten goede komt doordat het de stemming verbetert en depressies vermindert, in een grotere mate dan binnenshuis trainen kan.

Dit is de reden waarom sommige onderzoeken suggereren dat professionals in de gezondheidszorg patiënten hiking zouden moeten aanbevelen. Als een goedkope en effectieve manier om de gezondheid waar mogelijk te verbeteren. In Engeland en Schotland schrijven artsen letterlijk buitenactiviteiten, zoals wandelen, hiken en tuinieren, voor aan hun patiënten om hun geestelijke en lichamelijke gezondheid te verbeteren. 

Wees avontuurlijk en ga naar buiten

Zelfs als je nog nooit hebt gewandeld, is het gemakkelijk om te beginnen. Er zijn tal van apps die je op je telefoon kunt downloaden om je te helpen navigeren en routes te vinden. Deze werken meestal met uw GPS en zijn zelfs gemakkelijk te volgen voor degenen die een slecht richtingsgevoel hebben.

Als je een jong gezin hebt, of als je wandelen gewoon interessanter wilt maken, is geocaching een leuke en interactieve manier om de natuur in te gaan. Hierbij volg je een GPS-route naar een locatie waar iemand een doosje of snuisterij heeft verstopt. Je kunt ook met een app vastleggen wat je hebt gevonden. Geocaching is een wereldwijd fenomeen, dus kan bijna overal ter wereld worden gedaan.

Bron: Global Heart


Je kunt ook interesse hebben in:

Schotse dokters schrijven natuur voor als medicijn

15 gezondheidsvoordelen van wandelen (volgens de wetenschap)

Translate »