6 tekenen dat je af en toe ‘nee’ moet zeggen

(Global Heart | Esther Haasnoot) Nee leren zeggen is dikwijls de oplossing wanneer je je  overweldigd en overbelast voelt. En toch is nee zeggen voor velen lastig om te doen. 

Waarom we het moeilijk vinden om ‘nee’ te zeggen

Het is zo’n klein woord, soms moeilijk om uit onze strot te krijgen, maar waarom? 

We hebben een instinctieve behoefte aan verbinding met andere mensen. Het is essentieel voor onze overleving. Velen van ons zijn bang voor conflicten. We willen niet dat anderen boos op ons zijn of kritiek op ons hebben. Daarom vermijden we “nee” te zeggen. Of het nu gaat om een intieme partner, ouder, vriend, collega, kind of leidinggevende, velen proberen een confrontatie te vermijden. We vrezen dat de andere persoon zich afgewezen zal voelen of het als een persoonlijke belediging zal opvatten. We gehoorzamen uit angst om gestraft te worden, maar ook uit verlangen om tevreden te zijn en geliefd te worden door de mensen, die belangrijk voor ons zijn. We zijn gesocialiseerd om ons verantwoordelijk te voelen voor de gevoelens en het welzijn van de mensen om ons heen. 

Dus je zegt ja. Het lijkt misschien dat deze methode je helpt om directe ongemak te vermijden, maar op langere termijn betaal je de tol. In plaats van relaties te beschermen, kan deze aanpak wrok en overbelasting kweken.

Als je het moeilijk vindt om nee te zeggen, sta dan even stil en denk na over waarom het zo lastig is om nee te zeggen.

Misschien is het omdat je…

  • Aardig gevonden wilt worden.
  • Wilt helpen.
  • Gemakkelijk in de omgang of aangenaam wilt zijn.
  • Iemand niet van streek wilt maken of wilt beledigen.
  • Geen fouten wilt maken.
  • Je ambivalent of onzeker voelt over je prioriteiten, doelen of interesses.
  • Je schuldig voelen of denken dat je altijd anderen voor jezelf moet laten gaan.
  • Jezelf wilt bewijzen.
  • De ander niet wilt kwijtraken.
  • Bang bent om een kans te missen.
  • Geen spijt wilt krijgen.
  • Bang bent om iemand boos te maken of teleur te stellen.
  • Denkt dat het onbeleefd of egoïstisch is om nee te zeggen.

Natuurlijk is behulpzaam zijn en naar anderen omkijken over het algemeen een goede zaak. Maar als we ons regelmatig overgeven aan het pleasen van andere mensen, besteden we te weinig aandacht aan wat het belangrijkst is in ons leven, en gaat het ten koste van bijvoorbeeld onze gezondheid, de behoeften van onze naaste familie, of onze relaties.

Hoe weten we dan wanneer we nee moeten zeggen?

nee zeggen

Deze signalen kunnen je vertellen dat je vaker “nee” moeten gaan zeggen

Je voelt je uitgeput, overwerkt of opgebrand

Uitputting is zo gewoon in onze wereld als gevolg van de hustle mentaliteit die we hebben meegekregen. Het idee dat een normale baan niet genoeg is en dat je altijd meer moet doen om je doelen te bereiken.

Zorg ervoor dat je je energie niet te veel verbruikt, want burn-out kan een serieuze tol eisen van je gezondheid. Een burn-out is een langdurige reactie op chronische emotionele en stress. Meestal een gevolg van een periode van hoge  (in -) spanning waarin veel moet worden geleverd en waarbij er te weinig hersteltijd is.

Je gezondheid (fysiek en/of emotioneel) lijdt eronder

Als we druk en gestrest zijn, offeren de meesten van ons de basis zelfzorg op (voldoende slaap, gezonde voeding, lichaamsbeweging) en gebruiken we ongezonde coping-strategieën zoals te veel alcohol, suiker, cafeïne en beeldschermtijd, die ons alleen maar vermoeider, gestresster en onvervulder maken.

Verschillende symptomen die kunnen duiden op een  burn-out:

  • Klachten aan het zenuwstelsel.
  • Hevige stemmingswisselingen.
  • Uitputting, oververmoeidheid.
  • Slaapproblemen.
  • Last van de spijsvertering.
  • Pijn in de buik, opgeblazen gevoel.
  • Maagklachten.
  • Duizeligheid.
  • Pijnlijk gevoel op de borst.
  • Benauwd.
  • Hartkloppingen.

Als je fysieke of emotionele gezondheid achteruit gaat vanwege de dingen die je mensen beloofd hebt te doen, trap dan op de rem. Je kunt je beter een beetje schuldig voelen omdat je nee hebt gezegd, in plaats van dat je iets aangaat wat je algehele welzijn negatief beïnvloedt. Zeg vaker ‘nee’ als het je te veel wordt. 

keuze

De kwaliteit van je werk gaat achteruit

Heb ik mijn e-mail al beantwoord? Wat moet ik plannen voor het uitje van dit weekend? Wanneer moeten mijn taken die ik beloofd heb om te doen klaar zijn? Misschien moet je jezelf afvragen of je liever drie klusjes goed doet of zes klusjes niet zo goed.

Als je hoofd gevuld is met een eindeloze to-do lijst, is het moeilijk om je te concentreren op de activiteiten waar je mee bezig bent, waardoor je ook sneller fouten gaat maken. Nee zeggen kan deze lijst overzichtelijker en hanteerbaarder houden, zodat je je tijd en energie effectiever kunt besteden.  

Je hebt te weinig tijd, energie of geld voor de dingen die het belangrijkst zijn

Voelt je leven als een vervelende sleur? Doe je te weinig activiteiten die je energie en vreugde geven? Heb je jezelf teveel voor anderen weggecijferd? Gevoelens van gebrek voegt extra stress toe aan je leven, met als gevolg dat je je boos en haatdragend voelt tegenover de mensen van wie je houdt, en die je aldoor om een gunst hebben gevraagd. Nee zeggen is een essentiële vorm van zelfzorg.  Je bent niet egoïstisch, onthoud dat je anderen niet kunt helpen, als je zelf niet hebt wat je nodig hebt.

Je leidt niet je eigen leven

Jezelf zijn. Je eigen leven leiden. Dit is niet voor iedereen zo simpel en vanzelfsprekend. Soms zijn de dingen waar we ja tegen zeggen niet dingen die we willen doen; het zijn geen doelen waar we in geloven of dingen die aansluiten bij onze doelen en waarden. Als je niet de moed hebt om je eigen leven te leiden en steeds leeft naar wat je denkt dat anderen van je verwachten, kun je je leeg en onvoldaan gaan voelen.

Je voelt geen voldoening

Als je continu door te veel drukte in beslag genomen wordt, kan dit het plezier in je leven wegnemen. Wanneer je te weinig tijd voor jezelf hebt kunnen de bezigheden waar je eerder van hield voelen als een  hels karwei. Besef dat als je klakkeloos ja zegt, je minder middelen, tijd en energie hebt om te investeren in de mensen en activiteiten die het meest voor je betekenen. Doe af en toe een stapje terug en check-in bij jezelf. Luister naar wat je hart ingeeft. Je zult je minder gestrest voelen en een groter gevoel van controle over je eigen leven krijgen.

werk

Ga voor jezelf na:

  • Wil ik dit?
  • Komt het uit?
  • Wat moet ik hiervoor mogelijk laten schieten?
  • Wat levert het op/wat kan ik hierdoor niet doen?

Manieren om op een vriendelijke manier nee te zeggen:

  • Het spijt me ik ben druk bezig.
  • Bedankt dat je aan me denkt, maar ik kan niet.
  • Ik zou wel willen, maar ik heb al te veel werk.
  • Klinkt leuk, maar ik kan het me nu niet veroorloven.
  • Helaas, is dat niet iets wat ik kan doen op dit moment.
  • Bedankt, maar dit past niet bij me. 
  • Nee, dat komt me niet goed uit.
  • Bedankt voor je enthousiasme, maar ik kan je helaas niet helpen.
  • Nee, dank je.
  • Ik heb al een afspraak.
  • Misschien de volgende keer.
  • Ik wou dat ik kon, maar ik kan het gewoon niet.
  • Ik denk niet dat ik de juiste persoon ben om daarmee te helpen.
  • Sorry, ik kan je deze keer niet helpen.

Wanneer je nee begint te zeggen, neem je de controle over je leven terug. Je voelt je krachtiger, meer voldaan en gezonder. Toegegeven, het is niet altijd gemakkelijk, maar nee zeggen is een vaardigheid die gemakkelijker wordt naarmate je het vaker doet.

Bron: Global Heart


Je kunt ook interesse hebben in:

Waarom grenzen stellen nu zo belangrijk is (met tips)

Grenzen stellen: 4 gouden tips om ‘nee’ te leren zeggen

Translate »