Waarom je verontschuldiging net zo duidelijk moet zijn als je gebrek aan respect was
(Bright Vibes | Nico Kalmeijer Mestre ) “Het spijt me” zijn drie van de krachtigste woorden in onze gemeenschappelijke menselijke talen. Begrijpen waarom het je spijt is slechts de helft van de oplossing. Weten hoe je op de juiste manier je excuses aanbiedt, is de andere helft.
Hoe zeg je op de juiste manier sorry en waarom
Van jongs af aan werd ons geleerd dat je je moet verontschuldigen als je een ander iets aandoet. Op de kleuterschool werd je verteld dat als je iemand pijn deed, je je moest verontschuldigen. Maar dat versterkt alleen maar de oppervlakte van wat je moet doen om vergeving te krijgen: zeggen dat het je spijt. Er is meer, innerlijk, dat moet gebeuren als je je oprecht wilt verontschuldigen, en je moet meer uitdrukken dan alleen je verontschuldigingen. Hier kijken we hoe je je op de juiste manier kunt verontschuldigen, en waarom.
Het is belangrijk je te verontschuldigen als je iemand kwetst.
De 7 fasen van een duidelijke en oprechte verontschuldiging
1. Begrijp waarom je spijt hebt.
Voordat je een woord zegt, moet je precies weten waarom je spijt hebt. Je moet begrijpen wat je hebt gedaan of gezegd en je inleven in de ander. Begrijpen waarom het je spijt is stap één. Als dit deel van de verontschuldiging niet duidelijk in je hoofd zit, kun je je niet echt verontschuldigen.
2. Zeg dat het je spijt.
Zoals we in de titel al zeiden, “Het spijt me” zijn drie van de krachtigste woorden die je kunt uitspreken. Uitdrukken dat het je spijt is een van de belangrijkste dingen die je kunt doen als je een ander onrecht hebt aangedaan. Het is een erkenning dat je begrijpt dat je een fout hebt gemaakt. Het zijn echter alleen woorden die je moet zeggen als je echt spijt hebt. Je verontschuldigen voor iets waarvan je niet echt spijt hebt, doet afbreuk aan zowel de woorden die je zegt als aan je karakter.
3. Laat zien dat je begrijpt waarom je spijt hebt.
Hoewel het belangrijk is om te zeggen dat het je spijt, is dat op zichzelf niet genoeg. Om je net zo expliciet te verontschuldigen als je respectloos was, moet je duidelijk zeggen dat je begrijpt waarom je spijt hebt. Spreek het uit. Praat over je daden en hoe die hen hebben beïnvloed. Laten zien dat je begrijpt hoe je de ander hebt laten voelen is absoluut noodzakelijk voor het valideren van een verontschuldiging.
4. Praat over wat je hebt geleerd.
Als we fouten maken en te goeder trouw proberen die fouten te herstellen, moet er iets zijn dat je kunt leren. Fouten, vooral fouten die andere mensen kwetsen, geven ons belangrijke levenslessen. Wanneer je je verontschuldigt, is dat niet alleen om je eigen reputatie te redden, maar ook om het vertrouwen tussen jou en de gekwetste partij te herstellen. Kan de andere persoon je echt vertrouwen als hij niet weet dat je iets geleerd hebt? Praat over wat je meeneemt van de fout die je hebt gemaakt.
5. Erken dat je de gevolgen begrijpt.
Een ander belangrijk onderdeel van een verontschuldiging moet zijn dat je naar buiten toe erkent dat er consequenties zullen zijn, mogelijk zwaardere consequenties, als je dezelfde fout nog eens maakt. De andere partij kan je in de toekomst niet volledig vertrouwen als je niet begrijpt dat herhaling van die fout gevolgen zal hebben. Deze gevolgen zijn een afschrikmiddel om opnieuw te handelen zoals je deed. Zorg ervoor dat zij weten dat je het weet.
6. Maak een lijst van de manieren waarop je zult veranderen.
Dit deel kan eenvoudig en kort zijn en sluit aan bij punt 5. Door te praten over de maatregelen die je zult nemen om dezelfde fout in de toekomst te voorkomen, laat je de ander weten dat je je zich volledig zult inzetten om je fouten recht te zetten en hard zult werken om in de toekomst beter te zijn.
7. Vraag om vergeving.
De laatste stap in het proces van duidelijk verontschuldigen is om de andere partij specifiek te vragen om je te vergeven. Als ze dat niet doen, herhaal je een van de bovenstaande stappen totdat je weet wat er moet gebeuren om die vergeving te verdienen. Verontschuldigen zal niet altijd gemakkelijk zijn, maar als je relatie met de beledigde partij belangrijk voor je is, zul je je volledig moeten verontschuldigen, en duidelijk genoeg om je eerdere gebrek aan respect te evenaren.
Waarom verontschuldigen – De gevolgen van niet verontschuldigen –
Waarom verontschuldigen?
Er zijn een heleboel goede redenen om je oprecht te verontschuldigen als je iemand onnodig hebt gekwetst of een fout hebt gemaakt.
1. Verontschuldiging opent een dialoog tussen jezelf en de andere persoon. Je bereidheid om je fout toe te geven kan de andere persoon de kans geven om met je te communiceren, en te beginnen met het verwerken van hun gevoelens.
2. Als je je verontschuldigt, erkent je ook dat je onaanvaardbaar gedrag hebt vertoond. Dit helpt je om het vertrouwen te herstellen en je relatie met de ander te herstellen. Het geeft je ook de kans om te bespreken wat wel en niet acceptabel is.
3. Als je toegeeft dat de situatie jouw schuld was, herstel je de waardigheid van de persoon die je gekwetst hebt. Dit kan het genezingsproces op gang brengen, en het kan ervoor zorgen dat zij zichzelf niet ten onrechte de schuld geeft van wat er is gebeurd.
4. Een oprechte verontschuldiging laat zien dat je verantwoordelijkheid neemt voor je daden. Dit kan je zelfvertrouwen, zelfrespect en reputatie versterken. Je zult waarschijnlijk ook een gevoel van opluchting ervaren wanneer je eerlijk bent over je daden, en het is een van de beste manieren om je integriteit in de ogen van anderen te herstellen.
De gevolgen van geen verontschuldigingen aanbieden
- Wat zijn de gevolgen als je je niet verontschuldigt als je een fout hebt gemaakt? Je beschadigt je relaties met collega’s, klanten, vrienden of familie. Het kan jouw reputatie schaden, jouw carrièremogelijkheden beperken en je effectiviteit verminderen – en, anderen willen misschien niet meer met je werken.
- Het kan een negatieve invloed hebben op je team (in een werkomgeving) wanneer je je niet verontschuldigt. Niemand wil werken voor een baas die zijn fouten niet kan toegeven, en die zich er niet voor verontschuldigt. De vijandigheid, spanning en pijn die dit met zich meebrengt kan een giftige werkomgeving creëren.
Waarom excuses moeilijk zijn
Met al deze mogelijke negatieve gevolgen, waarom weigeren sommige mensen zich te verontschuldigen?
Verontschuldigingen vergen moed. Als je toegeeft dat je fout zat, zet je je in een kwetsbare positie, die je kan openstellen voor aanvallen of verwijten. Sommige mensen hebben moeite om die moed te tonen.
Aan de andere kant kan je zo vol schaamte en verlegenheid zitten over je daden dat je jezelf er niet toe kunt brengen de ander onder ogen te komen.
Of misschien volg je het advies “nooit verontschuldigen, nooit uitleggen”. Het is aan jou of je zo arrogant wilt zijn, maar als je dat doet, verwacht dan niet dat je op de werkvloer als een wijze of inspirerende leider wordt gezien.
Tenslotte, gebruik geen excuses
Tijdens een verontschuldiging zijn veel mensen geneigd om hun acties uit te leggen. Dit kan nuttig zijn, maar verklaringen kunnen vaak dienen als excuses, en deze kunnen jouw verontschuldiging verzwakken. Schuif niet een deel van de schuld af op iemand of iets anders in een poging om de verantwoordelijkheid te verminderen.
Hier is een voorbeeld van het gebruik van excuus in een verontschuldiging: “Het spijt me dat ik tegen je snauwde toen je gisteren in mijn kantoor kwam. Ik had veel aan mijn hoofd, en mijn baas eiste dat ik mijn projectverslag een uur eerder dan gepland zou indienen.” In dit geval excuseer je je gedrag vanwege stress, en impliceer je dat de ander de schuldige was omdat hij je op een drukke dag lastigviel. Hierdoor kom je zwak over. Een betere aanpak is om te zeggen: “Het spijt me dat ik gisteren tegen je uitviel.” Dit is kort en welgemeend, en het biedt geen excuus voor je gedrag.
Bron: Bright Vibes
Je kunt ook interesse hebben in: