Angst voor spijt en hoe je dit kunt doorbreken

(Global Heart | Esther Haasnoot) Hoe vaak heb je erover nagedacht om een ​​bedrijf te beginnen, een jaar vrij te nemen om een roman te schrijven of een liefdeloze relatie te verlaten, maar uiteindelijk heb je het toch maar niet gedaan.

Angst voor spijt

‘Angst voor spijt’ is een krachtige motor voor het handhaven van de status-quo in ons leven. Spijt kan een enorme impact hebben op ons leven, vooral als het om geld en relaties gaat.

Wanneer het om geld gaat; er bestaat een link tussen spijt en het ‘dispositie-effect’. Dit beschrijft hoe beleggers zich vasthouden aan het verliezen van activa. Een ​​beleggingsfonds zal bijvoorbeeld uiterst terughoudend om een ​​actief met verlies te verkopen. In feite houden ze er liever aan vast, omdat het steeds meer in waarde daalt, in de hoop dat het weer zal aantrekken – ongeacht of dat waarschijnlijk is.

De status quo

De drijvende kracht achter dit gedrag is onze angst voor spijt, waardoor we vasthouden aan de status-quo (huidige gang van zaken), zelfs als onze redenering of intuïtie zegt dat we dat niet moeten doen. We zijn niet bereid om het actief met verlies te verkopen, want als we dat doen, moeten we toegeven dat we een fout hebben gemaakt door het te kopen in de eerste plaats. Als we ons eraan vasthouden, kunnen we daarom voorlopig geen spijt krijgen.

Een ander  voorbeeld  in het bedrijfsleven is de ‘sunk cost bia’. Dit zijn kosten die al gemaakt zijn en niet meer ongedaan te maken zijn. Een bedrijf dat al veel geld heeft geïnvesteerd in de productie van bepaalde producten zal niet snel investeren in een nieuw bedrijf, waar opnieuw geïnverteerd en kosten gemaakt worden. Bij het huidige product zijn immers al belangrijke ontwikkelings- en productiekosten gemaakt.

‘Sunk cost bia’ beschrijft het feit dat we vaak nieuwe projecten beginnen met hoge verwachtingen dat ze het goed doen. Terwijl we enorme inspanningen leveren voor een project, kunnen we geleidelijk aan opmerken dat het nergens heen gaat.

We kunnen ons er van losmaken, maar in plaats daarvan blijven we er aan vasthouden en oefenen we steeds meer inspanning uit, ondanks ons onderbuikgevoel en gezond verstand. We kunnen spijt voelen wanneer we een project beëindigen al voor het tot stand is gekomen.  We kunnen in de valkuil stappen door irrationeel  ergens aan vast te houden om tijdelijk de gevoelens van spijt te voorkomen. Deze factoren spelen ook vaak een rol in romantische relaties.

Spijt en relaties

Veel mensen houden bijvoorbeeld vast aan relaties waarvan ze weten dat ze nergens naartoe gaan. Een liefdeloze relatie kan eindeloos voortleven vanwege het ongemak van het beëindigen daarvan.  Het beëindigen van zo’n relatie dwingt ons uiteindelijk om een ​​mislukking toe te geven en spijt te hebben. Om spijt te voorkomen, vertellen we onszelf in plaats daarvan dat we, omdat we zo ver zijn gekomen met de relatie, het nog een kans moeten geven – hoewel we weten dat er nauwelijks hoop is. Dezelfde angst weerhoudt ons ook van een nieuwe relatie. Vrees voor spijt maakt de status quo opmerkelijk aantrekkelijk, zelfs als dit ons op lange termijn niet gelukkig maakt.

De wetenschap van spijt

Spijt is een zeer belangrijke emotie die ons helpt te ontwikkelen. Zonder spijt kunnen we nauwelijks van onze fouten leren. We hebben deze pijnlijke stimulans nodig om te voorkomen dat we dezelfde fout keer op keer herhalen.

Maar de manier waarop ons brein processen betreurt en het niveau van pijn bepaalt, is contra-intuïtief: het missen van een bus met één minuut veroorzaakt meer spijt dan het missen met tien minuten (ongeacht hoe lang we verwachten te wachten op de volgende bus).

Toch wordt niet iedereen op dezelfde manier getroffen door spijt. Mensen die lijden aan een hoge graad van neuroticisme (emotionele instabiliteit) zullen eerder spijt hebben dan anderen. Dit betekent dat de neiging om spijt te voelen verbonden is met de ervaring van woede, angst en eenzaamheid. Het is ook nauw verbonden met “verliesaversie” – de neiging om te focussen op verliezen in plaats van winst. Wat maakt dat mensen die meer geneigd zijn om spijt te hebben minder risico’s te nemen.

De status-quo uitdagen

Dus hoe kunnen we onze angst voor spijt aanpakken om te komen waar we willen in het leven? Een startpunt is eigenlijk beseffen hoe diep spijt ons beïnvloedt. Dus als je merkt dat je herhaaldelijk niet slaagt in het bereiken van je levensdoelen, vraag jezelf dan af ​​of een angst voor spijt de schuld is. Als dat zo is, herinner jezelf eraan dat tijdens het maken van een verandering altijd een risico gepaard gaat, het is evengoed een risico om niets te doen.

Bovendien, in tegenstelling tot angst – die reflecteert op de toekomst –refereert spijt naar het verleden. Dus, hoewel het ons helpt om van onze fouten te leren, zal het ons niet toestaan ​​om de fouten die we al hebben gemaakt te corrigeren.

Hoe comfortabel hij ook aanvoelt, de status quo laten regeren kan betekenen dat we belangrijke dingen in het leven missen. Sterker nog, in de status-quo blijven hangen kan ons leven op de lange termijn vaak nog ellendiger maken. En voor wat? Gewoon het ongemakkelijke, maar tijdelijke gevoel van spijt vermijden.

Bron: Global Heart


Je zou ook interesse kunnen hebben in:

Waarom sommige mensen nooit sorry zeggen

Steeds terugkerende patronen in je relaties?

 

Translate »