Toeristen in Spanje kunnen binnenkort  beoordelen hoe hotels hun personeel behandelen

(Global Heart | Esther Haasnoot) Een ‘eerlijke’ hotelkamer boeken? Met Las Kellys kan het binnenkort. Een collectief van vele duizenden vrouwen die in Spanje kamers schoonmaken, lanceren een eigen boekingsplatform voor sociaal correcte hotels.

Een eerlijke hotelkamer boeken

Las Kellys zijn een bond van kamerschoonmakers in de Spaanse toeristische sector. Om uitbuiting en misbruik in hun sector tegen te gaan, zijn ze een portaal voor ethische hotels begonnen.

Toeristen die een hotel in Spanje boeken, kunnen binnenkort niet alleen kiezen voor een hotel met het mooiste uitzicht of het grootste zwembad, maar ook voor een hotel waar het personeel fatsoenlijke arbeidsomstandigheden heeft.

Las Kellys – de naam is een woordspeling op las que limpian (de vrouwen die schoonmaken) – begon als een WhatsApp-groep in 2014. De leden vormden een vereniging in 2016 en vervolgens, gefrustreerd door de onverschilligheid van de vakbond die geacht werd haar belangen te behartigen, richtte de groep in Barcelona een vakbond op, Sindicato Las Kellys Cataluña.

 “Het enige wat outsourcing ons heeft gebracht is ziekte, een enorme werkdruk en, uiteindelijk, sociale en economische armoede.” 

Initiatief om uitbuiting in de toeristische sector tegen te gaan

De beweging is ontstaan als reactie op de toenemende tendens van hotels, met name de grote ketens, om werknemers uit te besteden aan uitzendbureaus. Een van de klachten van Las Kellys is dat deze bureaus hen als schoonmakers tewerkstellen, die volgens Spaanse loonovereenkomsten minder betaald krijgen dan kamermeisjes. De arbeidsvoorwaarden via uitzendbureaus zijn vaak minder rooskleurig. 

Tot voor kort namen hotels hun kamermeisjes in dienst als personeel, en als zodanig werden zij beschermd door een overeenkomst die hun een maandloon van 1.200 euro (1.025 pond) garandeert voor een 40-urige werkweek, evenals ziekte- en moederschapsuitkeringen.

Hoewel sommige uitbestede contracten dezelfde lonen en voorwaarden lijken te bieden, zit er een addertje onder het gras: in die contracten wordt ook gespecificeerd hoeveel kamers tijdens een dienst van zes uur moeten worden afgewerkt, gemiddeld tussen 25 en 30, wat menselijkerwijs niet mogelijk is.

De werknemers maken dus onbetaald overwerk om hun quotum te halen, waardoor hun uurloon daalt tot 3 of 4 euro, onder het minimumloon. Als ze hun quota niet halen, worden ze ontslagen.

Verergering situatie door pandemie

De pandemie heeft de precaire arbeidssituatie voor veel van deze kamermeisjes alleen maar erger gemaakt. In heel wat gevallen vielen uitzendkrachten buiten de boot toen de hotels verplicht de deuren moesten sluiten.

Verschillende uitzendbureaus hebben simpelweg hun bedrijf opgedoekt, waardoor de uitzendkrachten zonder vergoeding, of enige vorm van ondersteuning,  in de kou bleven staan. Ongeveer 16.000 mensen die contracten hadden om in de zomermaanden te werken, werden aan hun lot overgelaten en konden nergens aanspraak op maken. Een andere truc is om mensen twee weken op proef in dienst te nemen en ze dan aan het eind van de proefperiode te dumpen. Nu de hotels weer open gaan, zou je denken dat de situatie zou verbeteren, maar het is alleen maar erger geworden. 

“Een vrouw kwam naar ons toe omdat een uitzendbureau haar 39 euro betaalde voor meer dan acht uur per dag.”

Eigen boekingsplatform

Dankzij Las Kellys, de Spaanse organisatie van kamermeisjes, kunnen toeristen die een accommodatie boeken in een stad in het land, binnenkort hun verblijf beoordelen op basis van locatie, netheid, gastvrijheid en hoe het personeel wordt behandeld.

De organisatie is begonnen met het opzetten van haar eigen boekingsplatform, nadat ze er niet in slaagde gevestigde boekingsplatforms zoals Booking.com en TripAdvisor ervan te overtuigen de arbeidsomstandigheden op te nemen in de hotelbeoordelingen. Las Kellys lanceerde een crowdfunding campagne om de creatie van hun eigen website en mobiele app te financieren.

Volgens Las Kellys moeten hotels aan een aantal criteria voldoen om het keurmerk voor kwaliteit en eerlijk werk te behalen. Hotels moeten aantonen dat ze de nationale overeenkomst inzake lonen en voorwaarden respecteren, de gezondheids- en veiligheidsvoorschriften naleven, een gelijk loonbeleid voeren, kwetsbare personen in dienst hebben en de kamermeisjes zelf in dienst nemen in plaats van via een uitzendbureau.

Toeristen kunnen  hotels boeken die hun kamerpersoneel goed en netjes behandelen. Als gast ben je er dan van verzekerd dat het kamerpersoneel niet wordt uitgebuit en dat hun werkgever de CAO nakomt. De Kellys hebben via een crowdfundingportaal al 60.000 euro vergaard om hun ethisch reserveringsportaal gestalte te kunnen geven. 

Nieuw tijdperk voor toerisme

“We willen een nieuw tijdperk van toerisme inluiden waar de werkomstandigheden van mensen en hun menselijkheid boven economische belangen staan.”
–  Las Kellys woordvoerder Vania Arana.

Las Kellys zullen hun app en website in het nieuwe jaar lanceren, en zullen in de tussentijd op zoek gaan naar hotels die aan de criteria voldoen, zodat ze boekingen via de app kunnen aanbieden.

Dit Spaanse initiatief zou, als het slaagt, een zinvolle manier kunnen zijn om technologie en internet te gebruiken om te onderhandelen over de basisrechten van werknemers. De uitdaging is dat het model afhankelijk is van de bewustwording van mensen. Zullen genoeg consumenten bereid zijn en een beetje extra betalen om die accommodaties te belonen die hun personeel menswaardig behandelen? Hopelijk zijn de meeste toeristen beter begaan met het welzijn van deze vrouwen dan de gemiddelde hoteleigenaren. 

Bron: Global Heart


Je zou ook interesse kunnen hebben in:

Last van frustraties? IJsland zend je kreten uit naar de natuur

Waarom duurzaam reizen er toe doet

Translate »