Eierschalen als bron van calcium?

(aHealthylife | Juglen Zwaan) Het is voor de meeste mensen niet moeilijk om voldoende calcium uit de voeding binnen te krijgen, maar sommigen komen niet aan de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid omdat ze een bepaald dieet moeten volgen, gewoon weinig eten of een voedingstekort hebben. Voor die mensen kunnen goedkope bronnen van calcium handig zijn. En natuurlijk is het gebruik van eierschalen een prima manier om van wat keukenafval af te komen, al is het maar een beetje. Dit artikel gaat in op de voor- en nadelen van eierschaalsupplementen.

Wat is een eierschaal?

Een eierschaal is de harde schil van een ei. Hij bestaat vooral uit calciumcarbonaat, een veelvoorkomende vorm van calcium. De rest bestaat uit eiwitten en andere mineralen (1). Calcium is een essentieel mineraal dat overvloedig in veel soorten voeding zit, zoals in zuivelproducten. Lagere hoeveelheden zitten ook in veel groenten, vooral bladgroenten en wortelgewassen. De laatste tientallen jaren wordt eierschaalpoeder gebruikt als een natuurlijk calciumsupplement. Eierschalen bestaan voor ongeveer 40% uit calcium, met 381-401 mg per gram (23). Een halve eierschaal levert genoeg calcium op voor de dagelijkse behoefte van een volwassene, namelijk ongeveer 1000 mg per dag (24).

Kortom: Eierschalen worden veel gebruikt als calciumsupplement. Een halve schaal kan al genoeg calcium opleveren voor de gemiddelde dagelijkse behoefte van een volwassene.

Eierschaalpoeder is een effectief calciumsupplement

Eierschalen bestaan uit calciumcarbonaat en daarnaast kleine hoeveelheden eiwitten en andere organische stoffen. Calciumcarbonaat is de vorm van calcium die het vaakst voorkomt in de natuur; eierschalen, koraalriffen en kalksteen bestaan eruit. Het is ook de goedkoopste en makkelijkst verkrijgbare vorm van calcium als supplement. Uit studies met ratten en biggetjes blijkt dat eierschalen een rijke calciumbron vormen. Bovendien is de calcium hieruit net zo goed opneembaar als puur calciumcarbonaat (256). Er wordt zelfs wel gesuggereerd dat de opname ervan beter is dan die van een puur calciumcarbonaatsupplement. Uit een in-vitrostudie met afzonderlijke cellen bleek dat de calciumabsorptie uit eierschalen tot 64% hoger was dan de opname uit puur calciumcarbonaat (1). Naast calcium en eiwitten, bevatten eierschalen ook kleine hoeveelheden andere mineralen, zoals strontium, fluoride, magnesium en selenium. Net als calcium spelen deze mineralen een rol in de botgezondheid (378910).

Kortom: Er is enig bewijs dat de calcium uit eierschaalpoeder wellicht beter wordt opgenomen dan puur calciumcarbonaat, waardoor het een effectief calciumsupplement is.

Het kan het risico op osteoporose verlagen

Osteoporose ofwel botontkalking is een aandoening waarbij de botten zwak worden en het risico op botfracturen toeneemt. In 2010 hadden naar schatting 54 miljoen oudere Amerikanen hier last van (11). Ouderdom is een van de grootste risicofactoren voor osteoporose, maar een te lage calciuminname kan na verloop van tijd ook bijdragen aan botverlies en osteoporose. Als je te weinig calcium via je eten binnenkrijgt, kan het helpen om een supplement te nemen om de aanbevolen hoeveelheid te halen. Eierschaalpoeder is dan een goedkope optie. Een studie onder postmenopauzale vrouwen met osteoporose constateerde dat eierschaalpoeder, samen met vitamine D3 en magnesium, de botten van de deelneemsters aanzienlijk versterkte door de botmineraaldichtheid te bevorderen (12). Eierschaalpoeder zou zelfs beter kunnen werken dan puur calciumcarbonaat. Uit een onderzoek onder postmenopauzale Nederlandse vrouwen bleek dat eierschaalpoeder de botmineraaldichtheid in de nek verbeterde in vergelijking tot een placebo. In tegenstelling daartoe bleek puur calciumcarbonaat geen verbetering op te leveren (13).

Kortom: Eierschaalpoeder innemen kan de botten versterken bij mensen met osteoporose. Een onderzoek geeft aan dat het effectiever zou zijn dan een supplement met puur calciumcarbonaat.

Eierschaalmembraamsupplement kan goed zijn voor gewrichten

Het eierschaalmembraan zit tussen de eierschaal en het eiwit in. Het is goed te zien als je een gekookt ei pelt. Hoewel het technisch gezien geen deel uitmaakt van de eierschaal, zit het er meestal wel aan vast. Als je zelf thuis eierschaalpoeder maakt hoef je het membraan niet te verwijderen. Eierschaalmembraan bestaat voornamelijk uit eiwit in de vorm van collageen. Het bevat ook kleine hoeveelheden chondroïtinesulfaat, glucosamine en andere voedingsstoffen. De minieme hoeveelheden van deze gunstige stoffen in het eierschaalmembraan hebben waarschijnlijk geen invloed op je gezondheid. Maar sommige onderzoeken laten zien dat regelmatige inname van een eierschaalmembraansupplement goed kan zijn voor de gewrichten. Er is echter meer onderzoek nodig om deze potentiële effectiviteit te bevestigen (14151617).

Kortom: Het eierschaalmembraan scheidt de schaal van het eiwit. Supplementen gemaakt van eierschaalmembraan leveren voedingsstoffen die de gewrichten ten goede kunnen komen.

Risico’s van het eten van eierschalen

Mits op de goede manier bereid kun je eierschaalpoeder als veilig beschouwen. Er zijn wel een paar dingen die je moet onthouden. Ten eerste moet je niet proberen om grote stukken eierschaal in te nemen, want die kunnen je keel en slokdarm beschadigen. Hieronder vind je een paar tips over hoe je van eierschalen poeder kunt maken. Ten tweede kunnen eierschalen besmet zijn met bacteriën zoals Salmonella enteritidis. Zorg ervoor dat je de eieren kookt voordat je de schaal opeet om voedselvergiftiging te voorkomen (1819). En denk er als laatste ook om dat calciumsupplementen soms relatief hoge gehaltes bevatten van giftige zware metalen, zoals lood, aluminium, cadmium en kwik (20). De hoeveelheid giftige stoffen in eierschalen is echter meestal lager dan in andere natuurlijke calciumbronnen, zoals oesterschalen. Meestal zijn eierschalen dus geen probleem (321).

Kortom: Om het risico op verwonding of infectie te vermijden dienen eierschalen eerst gekookt en vervolgens tot poeder vermalen te worden voordat je ze eet.

Hoe kun je suppleren met eierschalen

Je kunt je eigen eierschaalsupplement thuis maken of het kant-en-klaar kopen in een gezondheidswinkel. Thuis kun je het maken met behulp van een vijzel. Of je gebruikt gewoon een deegroller om het fijn te malen of een blender en een zeef om de grotere deeltjes eruit te filteren. Als je er maar voor zorgt dat je de eierschalen helemaal fijnmaalt voordat je ze eet. Als je het poeder wilt opslaan voor later gebruikt kun je het best de schalen eerst drogen voordat je ze fijnmaalt. Dan kun je wat poeder toevoegen aan je voeding of het mengen met water of sap. Ongeveer 2,5 gram eierschaalpoeder is voldoende om de dagelijkse hoeveelheid aan calcium te halen voor een volwassene. Om het veilig te doen kun je het best je inname matigen en pas een calciumsupplement nemen als een gezondheidsprofessional het je aanraadt. Sommige deskundigen raden het regelmatig innemen van een calciumsupplement af en zij twijfelen eraan of het wel gunstig is voor de botgezondheid. Zij zijn ook bezorgd dat een overmatige inname ervan gezondheidsproblemen kan opleveren, zoals nierstenen, en dat het risico op een hartziekte erdoor zou kunnen toenemen (22).

Kortom: Eierschalen kunnen tot poeder worden vermalen en gemengd worden met water of voeding. Een dagelijkse inname van 2,5 gram zou voldoende moeten zijn, maar overleg wel eerst met je gezondheidsprofessional voordat je eraan begint.

Conclusie

Eierschalen vormen niet alleen de goedkoopste bron van calcium; ze blijken ook een van de effectiefste bronnen te zijn. Als je er moeite mee hebt om aan de dagelijkse behoefte aan calcium te voldoen of als je last hebt van osteoporose, dan kan zelfgemaakte eierschaalpoeder een goedkoop alternatief zijn voor een supplement uit de winkel. Uit studies blijkt dat eierschaalcalcium goed wordt opgenomen en dat het de botten van mensen met osteoporose versterkt. Het is makkelijk om het poeder thuis te maken. Nadat je de – gekookte – eierschalen hebt gedroogd, kun je ze met een vijzel fijnmalen en het poeder door water of voeding mengen (met toestemming vertaald).


Je kunt ook interesse hebben in:

De mythe van de zuur-base theorie

De wonderbaarlijke werking van waterkers

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Reacties Beschermd door WP-SpamShield Spam Filter

Translate »