Bedrijven met maatschappelijke betekenis

(Tegenlicht) Wat als bedrijven betekenis belangrijker vinden dan winst maken? Bekijk deze minidocumentaire met inspirerende voorbeelden. Een supermarkt als waardegemeenschap, een koekjesfabriek die om mensen draait en puin als bouwstenen voor nieuwe huizen. Minidocumentaire in minder dan 15 minuten van Tegenlicht Kort over ‘Rendement van geluk’.

Er is een revolutie gaande in het bedrijfsleven, waarbij niet de winst maar de maatschappelijke betekenis van de onderneming vooropstaat. De nieuwe betekenis-economie draait sinds de crisis in 2008 op ‘happy start-ups’ en het zaaien van geluk. Hoe kan een bedrijf dat veroorzaken en wat is daarvan weer het rendement?

De vraag is wat er gebeurt als werken en samenleven op andere waarden worden gebaseerd dan op cijfermatig rendement en persoonlijk voordeel; als verbondenheid en gelijkheid worden versterkt en hebzucht, individualisme en respectloosheid de kop kunnen worden in gedrukt. Hoe kun je welzijn en geluk veroorzaken, en wat is daar dan weer het rendement van? Dat is precies wat ‘happiness economics’ wil aantonen.

Deze aflevering van Tegenlicht Kort is een bewerking van de aflevering ‘Rendement van geluk’ van VPRO Tegenlicht.

Bron: Tegenlicht

 

Translate »