Houd vervelende rugpijn weg met deze ruggengraat versterkende oefeningen

(Global Heart | Esther Haasnoot) De wervelkolom is een van de meest integrale delen van het menselijk lichaam. Het is verbonden met bijna elke beweging die we maken, dus het is heel belangrijk om het sterk en gezond te houden. Hier zijn een aantal oefeningen waar je baat bij kan hebben als je ze regelmatig doet. 

Voorkom rugpijn, versterk je ruggengraat

Rugpijn is een van de meest voorkomende klachten, vooral bij oudere volwassenen. Zittend in de auto of aan ons bureau, de hele dag, is niet optimaal voor de houding en ondersteuning van de rug. Als je last heeft van een kramp in je rug, of als je gewoon blessures op latere leeftijd wilt voorkomen, voeg dan deze eenvoudige oefeningen toe aan je dagelijkse routine. Zo ontwikkel je in een mum van tijd een sterkere ruggengraat!

Vier oefeningen om de wervelkolom gezond te houden

Rug strekken

Een van de gemakkelijkste dingen die je kunt doen voor een gezonde rug is je ruggengraat strekken. De grootste spiergroep in de rug is de erector spinae, en zijn belangrijkste functie is het strekken van de rug.  Oefen het omhoog tillen van je hoofd en borst terwijl je op een Bosu bal, opgerold kussen, of gewoon op de grond ligt. Klik hier voor de video. 

Vogel hond oefening

Deze oefening heeft een bijzondere naam, maar is geweldig voor de versterking van de rug. Begin met beide handen en knieën op de grond in tafelpositie. Strek één been recht naar achter. Terwijl je de tegenovergestelde arm recht voor je uit strekt. Houd deze houding 10 seconden vast voordat je van kant wisselt. Deze oefening versterkt onder andere de erector spinae en de spieren in de romp van je lichaam. Klik hier voor de video. 

Knie naar borst hamstring strekken

Als je rugpijn hebt, kan dat komen door een gespannen hamstring, en daarom is het belangrijk om je hamstring te strekken – zolang je maar niet overdrijft. Deze oefening  is goed voor je rug en je hamstrings. Ga plat op de grond liggen met één been gestrekt of gebogen zodat je voet op de grond rust. Trek het andere been naar uw borst en omhels uw knie zachtjes. Klik hier voor de video. 

Figuur vier stretch

Je heupflexoren kunnen ook een rol spelen als je last hebt van een gespannen rug. Het strekken van je heupflexoren kan echt gunstig zijn als je rugklachten hebt. Een van de meest traditionele manieren om ze te strekken is de ‘figuur vier stretch’. Ga op je rug liggen met één been gebogen, voet op de grond, en de andere enkel gekruist over je gebogen knie, zodat je een figuur vier vormt met je benen. Voor een diepere stretch, reik achter de hamstring van je eerste been en omhels deze tegen je borst. Wissel dan van kant. Klik hier voor de video. 

***

Note van de redactie: 

Deze informatie is bedoeld om je op weg te helpen… zodat je zelf meer onderzoek kunt doen… een beetje dieper graven en vinden wat voor jou werkt. Dit artikel is alleen voor educatieve doeleinden. Heb je klachten, een ziekte of een medische aandoening? Vraag advies bij een (holistische) huisarts of een ander medisch specialist.

Bron: Global Heart


Je kunt ook interesse hebben in:

Positieve effecten yoga en tai-chi op chronisch lage rugpijn

Medici waarschuwen: hele generatie jongeren met rugproblemen door slechte houding

Translate »