Forest scholen bloeien op in het Verenigd Koninkrijk
(Global Heart | Esther Haasnoot) Forest scholen zijn booming in het Verenigd Koninkrijk. Na maanden van thuisonderwijs, dumpen steeds meer kinderen hun technologie en gaan naar buiten.
Forest scholen winnen aan populariteit
Forest scholen maken een sterke groei door in het Verenigd Koninkrijk omdat kinderen na de beperkende lockdowns opnieuw contact maken met de natuur en het buitenleven. Dankzij de gevolgen van de pandemie zijn meer ouders zich bewust geworden van de vele voordelen die een Forest school kan bieden.
Van de 200 Britse scholen die in 2021 door de Forest School Association (FSA) zijn ondervraagd, heeft maar liefst twee derde gemeld dat de vraag naar Forest school plaatsen sinds maart 2020 is toegenomen. Sommige zeggen dat ze voor de nabije toekomst volgeboekt zijn, en velen verwachten dat deze trend zal aanhouden.
Als redenen werden onder meer genoemd: de beperkende coronamaatregelen. De zorgen die ouders hebben met betrekking tot de mentale gezondheid van hun kinderen. Vooral met betrekking tot stress en angst, veiligheid van de kinderen en ontevredenheid over het schoolprogramma na maandenlang thuis les te hebben gegeven in verband met de pandemie. En het groeiende bewustzijn van de vele voordelen van het buiten zijn voor ons algehele welzijn.
Het thuis houden van kinderen tijdens de perioden van lockdown zijn voor veel ouders en kinderen behoorlijk zwaar geweest. Ouders zijn gaan nadenken over alternatieve manieren om hun kinderen op te voeden. Sommige ouders zijn mondiger geworden en voelen zich door de pandemie aangespoord om het traditionele onderwijs te verbeteren. Ze hebben waarschijnlijk de kans gegrepen om meer tijd met hun kinderen in de buitenlucht door te brengen en zijn dit gaan waarderen.
Zo binnen zo buiten: contact maken met natuur
Contact maken met de natuur is contact maken met onze innerlijke natuur, met andere woorden ziel. Dit is onlosmakelijk met elkaar verbonden. Het is een trieste waarheid van het moderne leven dat kinderen minder tijd buiten doorbrengen dan ooit tevoren. Het gemiddelde kind brengt slechts vijf uur per week buiten door, terwijl het maar liefst 45,5 uur voor een scherm zit, blijkt uit onderzoek. Dit heeft een domino-effect op het leren en de ontwikkeling van kinderen. Een gebrek aan buitenspelen heeft invloed op de mentale en fysieke gezondheid van een kind. Denk bijvoorbeeld aan gezichtsvermogen, de opname van daglicht en vitamine D, of de sociale- emotionele- en motorische ontwikkeling.
In een poging om de sedentaire levensstijl van kinderen binnenshuis tegen te gaan, wordt op steeds meer basisscholen Forest School aangeboden, waarbij kinderen de kans krijgen om in de buitenlucht te leren. Het biedt een groot aantal voordelen, zoals een betere gezondheid en conditie, concentratie, teamwerk, emotioneel welzijn en onafhankelijkheid. Kinderen leren ook belangrijke vaardigheden zoals het oplossen van problemen, het inschatten van risico’s en communicatie.
Forest School-activiteiten zijn bedoeld als aanvulling op het traditionele leren, en vinden meestal plaats in bossen of een natuurlijke omgeving: gezien als een veiligere, meer Covid-proof optie in vergelijking met de beslotenheid van een klaslokaal.
De Forest School-ervaring is niet bedoeld om het traditionele leren volledig te vervangen, maar eerder om het aan te vullen. Gewoonlijk vinden activiteiten zoals huttenbouwen, bloemenkrans rijgen, insectenhotel maken, houtbewerken, kleien, vlotten bouwen, kampvuur koken, verstoppertje spelen, touwklimmen etc. plaats in bossen of andere natuurlijke omgevingen.
Een gezonde en bewust natuurlijke ontwikkeling
Forest School vindt zijn oorsprong in Scandinavië en werd in de jaren tachtig op grote schaal overgenomen in Denemarken, waar jonge kinderen het grootste deel van de schooldag buiten doorbrengen; op ontdekkingstocht gaan naar de natuur, de seizoensveranderingen meemaken (regen of zonneschijn) en hun grove en fijne motoriek ontwikkelen, naast vele andere dingen.
Rond dezelfde tijd werd in Japan shinrin-yoku ontwikkeld. De wind die de bladeren doet ruisen, een druppel op je wang, de geur van aarde, planten en bloemen. Kortom, natuur ervaren met al je zintuigen. De Japanners noemen het ‘shinrin-yoku’: je onderdompelen in de natuur. Shinrin-yoku oftewel bosbaden of eco-therapie, vormt de hoeksteen van de preventieve gezondheidszorg in de Japanse geneeskunde. Het ontwikkelen van een levenslange liefde voor de natuur bij jonge leerlingen is dan ook van cruciaal belang voor hun lichamelijk en geestelijk welzijn.
“Niemand zal beschermen waar hij niet om geeft; en niemand zal geven om wat hij nooit heeft ervaren.” – Sir David Attenborough
Omdat kinderen van nature nieuwsgierig zijn, biedt de natuurlijke wereld hun de best mogelijke leeromgeving en tegelijkertijd een oase van mindfulness. En stelt hen in staat weloverwogen duurzame en natuurvriendelijke keuzes te maken. Wat is een betere manier om aan een leefbare wereld te werken dan bij onszelf en onze kinderen te beginnen?
Bron: Global Heart
Je zou ook interesse kunnen hebben in:
De Earth Speakr-app nodigt kinderen uit om op te komen voor de planeet
Grow your mind: Hoe een podcast over mentale gezondheid kinderen helpt floreren