Hoe er voor anderen te zijn zonder hun pijn over te nemen

(Global Heart | Esther Haasnoot) Voel je de pijn van mensen en sta je gelijk klaar om hen te helpen? Ben je er altijd als anderen je nodig hebben? Als je antwoord “ja” is, dan ben je waarschijnlijk een empaat. Je neemt het allemaal in je op.

Je laat de pijn van de wereld je hart raken en je zet het om in compassie.
-16e Gyalwa Karmapa

Omgaan met het leed van anderen

Het woord empathie komt van het Griekse woord empatheia, wat ‘invoelen’ betekent. Wanneer je je in iemand kunt verplaatsen, is de kans veel groter dat je afstemming bereikt. Dat is natuurlijk veel fijner dan dat je elkaar in de haren vliegt. Toch kan veel empathie voelen best lastig zijn. 

Als empaat ben je gevoelig voor de energie van een ander. Wanneer je anderen ziet lijden, is het moeilijk om niet meegesleurd te worden in hun pijn. Het is heel verleidelijk om in een “fixer modus” te stappen als je een ander ziet worstelen met een relatie of werkstress. Je wilt de ander zien opbloeien, beter maken, de ontberingen wegnemen of misschien zelfs wel behoeden. Stop met de ander willen redden of pleasen. Voor je het weet loop je met alle problematiek te sjouwen waar die ander zelf mogelijk de verantwoording niet voor neemt. Dat is niet de bedoeling, maar hoe voorkom je dit?

Hier zijn een paar tips om niet overweldigd te raken vanwege andermans lijden. 

Hoe je er voor anderen kunt zijn zonder jezelf te schaden

Vergeet niet voor jezelf te zorgen

Zeker, inlevingsvermogen is een mooie eigenschap, maar het kan ook je gezondheid schaden. Vooral als je wil om mensen te helpen geen regels of beperkingen kent en je op een punt brengt waar je je eigen behoeften vergeet. Je moet begrijpen dat als je uitgeput bent, je een ander niet kan helpen. Je bent geen superheld; je kunt niet iedereen van hun pijn verlossen en je kunt niet 24/7 beschikbaar zijn. Daarom is het belangrijk goed voor jezelf te zorgen en duidelijke grenzen stellen. Soms moet je ‘nee‘ zeggen.

Bewaak je grenzen

Dit is een belangrijke tip voor empaten. Als je een empaat bent heb je vast gemerkt dat deze eigenschap tegelijk een geschenk en een vloek kan zijn. Niet iedereen zal jouw grenzen waarderen of begrijpen. En juist omdat je responses van anderen feilloos oppikt, kan dat veroorzaken dat je over je grenzen gaat. Vooral wanneer je niet hebt geleerd hoe je grenzen moet aangeven. Vind je het lastig om je grenzen te stellen? Deze oefeningen kunnen je helpen.

Wees bewust met samensmelting

Besef dat energieën verweven kunnen raken. Wanneer dat gebeurd kan het moeilijk zijn om te onderscheiden wat van jezelf en wat van de ander is. Dit kan het onderscheidingsvermogen vertroebelen met als gevolg dat de problemen van de ander met je aan de haal gaan. Empaten en hoogsensitieve personen kunnen om die reden fysiek, mentaal en emotioneel uitgeput raken. Het bewaren van enige afstand is daarom belangrijk. 

verwarring

Je hoeft niet overal op te reageren

Zeer empathische mensen hebben een bijzondere aantrekkingskracht op negatieve en toxische mensen. Deze energiezuigers maken dankbaar gebruik van je zachtaardigheid en bereidheid om te pleasen met emotionele uitputting tot gevolg. Gelukkig is het heel goed mogelijk om jezelf te verplaatsen in anderen, zónder jezelf weg te cijferen. ‘Ik heb de energie niet’ is een goede reden om iets af te zeggen. En zonder uitleg iets overslaan mag ook.

Neem je eigen energie terug

Empaten kunnen als een spons andere energieën opzuigen en daar echt onder lijden. Als je het leed van een ander absorbeert kan dit je eigen vitale energie wegnemen. De kunst is om eerst goed voor jezelf te zorgen. Pas dan kun je er daadwerkelijk voor een ander zijn. Voel je je gestrest, verlies je energie, of ben je uitgeput van de negatieve vibes? Breng dan eerst je eigen energie terug. Hoe? Door dingen te doen die je gelukkig maken: tijd doorbrengen in de natuur, schilderen, lezen, sporten of een dutje doen. 

Luister zonder te proberen iets te veranderen

Soms is het enige wat onze dierbaren nodig hebben dat ze gezien worden, en dat ze weten dat er iemand voor hen is. Eén manier waarop we anderen kunnen steunen is door te oefenen met luisteren zonder de intentie om met oplossingen te komen. 

Laat de controle los en laat de ander zijn eigen weg vinden

De enige controle die je hebt, is over jezelf. Je kunt niet altijd alles voor iedereen wegnemen of fixen. Hoe graag je het ook zou willen, het lukt je nooit om iedereen in je omgeving gelukkig te maken.  En niet iedereen zal je altijd even aardig vinden. Het kan moeilijk zijn om de controle zozeer los te laten dat je andere mensen toestaat hun eigen weg te gaan. Soms hebben mensen een bepaalde ervaring nodig om te ervaren. Zodat ze er iets van kunnen leren. En veel wijzer en sterker uit de ervaring kunnen komen. Kunnen we liefdevolle suggesties doen? Jazeker, maar aan het eind van de dag heeft de ander zijn eigen leerlessen te leren. 

Mediteer en visualiseer

Bouw meerdere momenten op een dag in voor korte visualisaties of meditaties. Als stress je angstig, gespannen en bezorgd maakt, overweeg dan eens meditatie. Zelfs een paar minuten visualiseren of mediteren kan je helpen je kalmte en innerlijke rust te herstellen. Je kunt deze oefeningen doen waar je ook bent – of je nu een wandeling maakt, in de bus zit, bij de dokter wacht of zelfs midden in een moeilijke zakelijke bespreking zit.

Bron: Global Heart


Je kunt ook interesse hebben in:

Omgaan met hoogsensitieve mensen – zoals partner, collega of vriend

De stille revolutie van introverte mensen

Translate »