8 gewoonten voor een goede gezondheid van de hersenen

(Global Heart | Esther Haasnoot) Gezond leven betekent goed zorgen voor je lichaam, maar ook voor je hersenen. In dit artikel leggen we uit waarom dat zo belangrijk is en hoe je je hersenen gezond houdt!

De gezondheid van je hersenen

Alles verandert onze hersenchemie: een kus, een hard woord, een heerlijke maaltijd, een goede nachtrust. Wat lichamelijke gezondheid betreft, hebben de meeste mensen wel een algemeen idee wat goed voor hun is. Het is zeker geen geheim dat gezond eten en voldoende lichaamsbeweging  gezondheidsvoordelen opleveren. Maar hoe zit het met onze hersenen? Wat kunnen we doen om mentaal fit te blijven?

De meeste mensen denken niet na over de gezondheid van hun hersenen tot er iets misgaat. Om je hersenen gezond te houden, is het verstandig om een gezonde lifestyle na te streven. Met onderstaande tips houd je je hersenen gezond!

8 gewoonten om je hersenen gezond te houden

Neem voldoende rust

Slaap wordt is een goede elixir voor lichaam en geest. Het stelt beide in staat om volledig te ontspannen en zichzelf te reinigen en verfrist  ons voor de komende dag. Mensen die voldoende slapen voelen zich zowel lichamelijk als geestelijk gezonder. Je hele lichaam heeft rust nodig, ook je hersenen. Of u nu een nachtbraker bent of een ochtendmens, voldoende slaap is essentieel voor je hele lichaam.  Terwijl je slaapt, droom je, geneest je, verwerkt je informatie en bereidt je jezelf voor op de volgende dag. Volwassenen hebben tussen de zeven en negen uur slaap per nacht nodig om scherp te blijven en optimaal te presteren.

Blijf in beweging

Een actieve levensstijl is de sleutel tot een goede gezondheid van de hersenen. Lichamelijke activiteit zorgt ervoor dat je hersenen de hormonen produceren die nodig zijn om de rest van je lichaam van voldoende brandstof te voorzien. Deze hormonen bevorderen ook de gezondheid van de hersenen en verbeteren je  stemming. Je  hoeft niet elke dag overdreven te trainen om je hersenen gezond te behouden, maar dagelijks matig bewegen, zoals een blokje om met je hond of een yogasessie, doet wonderen.

wandelen

Eet bij voorkeur een mediterraan dieet

Je eetgewoonten spelen een grote rol in de gezondheid van je hersenen. Onderzoek toont aan dat een gezond voedingspatroon zoals het mediterrane dieet een gunstig effect heeft op de gezondheid van de hersenen. De basis van het dieet wordt gevormd door onbewerkte producten. Deze producten vind je dus terug in de natuur.

Het dieet is rijk aan gezond plantaardig voedsel en bevat relatief weinig dierlijke producten. De nadruk ligt bij dit dieet op plantaardig voedsel, volle granen, vis en gezonde vetten, zoals olijfolie. Omega vetzuren in extra vergine olijfolie en andere gezonde vetten zijn van belang voor gezonde cellen, kan de kans op hartklachten verminderen, helpt de mentale focus te verhogen, en vertraagt de cognitieve achteruitgang. 

Luister naar je lichaam

Je lichaam zal je signalen geven als de gezondheid van je hersenen niet in orde is. Het is daarom belangrijk goed naar je lichaam te luisteren. Als je bijvoorbeeld in de wintermaanden moe voelt en last hebt van  ‘brain fog’, in het Nederlands ook wel hersenmist genoemd, kan dat wijzen op een vitamine D-tekort. Het negeren van deze signalen is niet alleen schadelijk voor de gezondheid van je hersenen, maar ook voor je algehele gezondheid.

Blijf gehydrateerd

Ons lichaam heeft water nodig om te functioneren. Wanneer we uitgedroogd zijn, zijn onze hersenen niet op hun best. Studies tonen aan dat uitdroging het cognitieve functioneren binnen twee korte uren merkbaar vermindert. Door bewust water te drinken voordat je dorst krijgt, bevorder je het welzijn van je hersenen en optimaliseer je de efficiëntie van de rest van je lichaam.

puzzle

Stimuleer je hersenen

Je hersenen zijn te vergelijken met een spier, je moet het gebruiken om het gezond te houden. Er zijn veel dingen die je kunt doen om je hersenen in vorm te houden zoals; kruiswoordpuzzels of Sudoku’s maken, lezen, schaken, memorie, etc. Beschouw het als fitness voor  je hersenen. Hersenspelletjes zijn een leuke manier om je hersenen te trainen en je gezondheid te bevorderen. Of leer nieuwe dingen. 

Blijf sociaal betrokken

Positieve relaties kunnen net zo belangrijk zijn voor onze gezondheid en ons welzijn als voeding en lichaamsbeweging. En ook al kunnen relaties met anderen in de loop van de tijd veranderen, het onderhouden van een sterk sociaal netwerk als we ouder worden kan bijdragen aan een langer, gezonder leven. Uit studies blijkt dat eenzaamheid en sociaal isolement samenhangen met een hoger risico op gezondheidsproblemen zoals hartaandoeningen, stress, depressie, hersenatrofie en cognitieve achteruitgang. Zoek naar mogelijkheden om contact te leggen met dierbaren, vrienden en anderen, vooral als je alleen woont. Sociaal actief blijven kan het tegenovergestelde effect hebben en je welzijn verbeteren. 

Evenwicht bewaren

Hoe vind je balans tussen werk, privé, familie, vrienden, zelfzorg, spiritualiteit, sport en vind behoud je ook voldoende rust? Hierin evenwicht vinden vraagt soms een beetje jongleren, afhankelijk van de omstandigheden. Voelen hoe balans er voor jou op dit moment uitziet kunnen je helpen floreren. Onthoud dat wat nu goed werkt later misschien moet worden aangepast, en dat de sleutel tot evenwicht aanpassingsvermogen en flexibiliteit is.

Door  tijd en aandacht te besteden aan wat je nu werkelijk belangrijk vindt, kunt je stress verlichten en je hersenen in staat stellen om op een andere manier met de wereld om te gaan. 

Bron: Global Heart


Je kunt ook interesse hebben in:

10 signalen dat je lichaam hunkert naar beweging 

11 Tekenen dat het tijd is om je loopbaan te herzien – en hoe je dit kunt doen

Translate »